تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۶۴۴۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش ریسک‌های سیاسی و بین‌المللی عامل رشد بورس/ کاهش ۲۵ درصدی خروج پول از بورس

‌می‌متالز - گرچه کاهش ریسک‌های سیاسی و بین‌المللی عامل رشد بورس تهران شد، اما گروه‌های فلزات اساسی و پتروشیمی امروز کاملا قرمزپوش بودند.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه برای دومین روز متوالی سبزپوش بود تا به نظر اکثر کارشناسان روند منفی بورس متوقف شده و روز‌های صعودی بازار سهام نیز از راه برسد.

رشد همه شاخص‌های عملکردی بازار سهام می‌تواند در کنار ورود پول حقیقی به بورس، تغییر جدی در روند رکودی بورس ایجاد کند، اما در جریان معاملات امروز بازار سرمایه باز هم شاهد خروج پول حقیقی‌ها بود. در این شرایط باید منتظر ماند و دید سهامداران حقیقی چه زمانی را برای ورود پول به بورس انتخاب می‌کنند.

حمایت حقوقی‌ها از سهام شاخص ساز بازار سرمایه نیز یکی دیگر از دلایل رشد شاخص کل بوده است.

گروه‌های فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها امروز کاملا قرمزپوش بودند و همین مساله مانع رشد بیشتر بورس شد.

روز‌های خوب بورس در راه است

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: کاهش ریسک‌های سیاسی و بین‌المللی از یک سو و کم شدن فاصله نرخ نیمایی و بازار آزاد ارز از سوی دیگر، تاثیر مستقیمی بر بازار سرمایه داشته است.

وی ادامه داد: در صورتی که حجم معاملات خرد به بیش از پنج هزار میلیارد تومان برسد و در این سطح تثبیت شود و روند خروج پول حقیقی نیز متوقف و شاهد ورود پول از سوی سهامداران خرد باشیم، می‌توان به رشد بورس در روز‌های آینده امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: روند بازار امروز هم ناپایدار بود، اما بهتر از روز‌های پیش بود و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای سهامداران داشت.

رشد یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

در جریان معاملات روز سه شنبه، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۱۰ هزار و ۳۶۰ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۴۲۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۶۹ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۳ هزار و ۷۹۷ واحدی در سطح ۴۲۱ هزار و ۹۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۹۱ صدم درصد بود. شاخص کل فرابورس نیز ۸۸ واحد بالا آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۴۳۸ واحد قرار گرفت.

افت ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۱ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه چهار هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان بود که ۳۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش هشت درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۳۱ درصد بوده است.

کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز متوالی منفی شد و ۲۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز قبل با افت ۲۵ درصدی مواجه شده است.

گروه‌های فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی و کک بیشترین خروج پول و و گروه حمل و نقل و انبارداری شاهد بیشترین ورود پول حقیقی بوده‌اند.

در معاملات روز سه شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) اختصاص داشت و نماد‌های حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی)، تایرا (تراکتورسازی ایران) و وبملت (بانک ملت) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

افت صف‌های خرید و فروش بورس

در جریان معاملات روز سه شنبه، تعداد ۳۸۵ نماد با رشد قیمت و تعداد ۲۳۵ سهم نیز با افت قیمت روبرو شدند. از این تعداد، ۴۲ سهم در صف خرید و ۳ نماد نیز در صف فروش قرار گرفتند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۴۵ درصد کاهش یافت و ۷۳ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته یک درصد افت کرد و در رقم ۲۳۰ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد‌های کسرا (شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان)، ساراب (شرکت سیمان داراب) و فولای (شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به سهام غشاذر (شرکت پگاه آذربایجان غربی)، پارتا (مجتمع صنعتی آرتاویل تایر) و تلیسه (دامداری تلیسه نمونه) تعلق داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده