تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۶۴۵۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در راستای بهبود وضعیت صورت می‌گیرد

برنامه پرداختی به « خودرو » و « خساپا »

می متالز - ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به دو خودروساز پرداخت می‌شود. رئیس سازمان حمایت در برنامه گفت‌‎وگوی ویژه خبری تلویزیون در گفت‌وگویی به جزییات و دلایل این موضوع پرداخت.
برنامه پرداختی به « خودرو » و « خساپا »

به گزارش می متالز، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما تاکید کرد: برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به آنان پرداخت خواهد شد. به گفته عباس تابش افزایش قیمت خودرو در شرکت‌های تولید کننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: خودروهای بالای 45 میلیون تومان مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند و شرکت‌های عرضه کننده باید قیمت نهایی مصرف‌کنندگان را اعلام کنند. تابش تصریح کرد: تا 31 مرداد امسال هیچ خودرویی مشمول افزایش قیمت نمی شود و همه قراردادهای فروش از جمله فروش فوری 30 روزه و قطعی تا این تاریخ باید به قیمت منعقد در قراردادها تحویل شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از 20 درصد تولیداتشان را به فروش نقدی اختصاص دهند و 80 درصد باید به معوقات اختصاص یابد. تابش با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا 300 هزار معوقه دارند، اظهار کرد: دو خودروساز بزرگ کشور تعهد 930 هزار دستگاه خودرو را دارند و فروش سال 98 هم در این تعداد وجود دارد.

قراردادهای فروش ایران خودرو

مدیرعامل ایران خودرو هم در این برنامه گفت: از خرداد سال جاری به بعد ایران خودرو خودروی معوق ندارد. به گفته هاشم یکه زارع بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول شهریور تا آخر دی سال جاری قراردادهای فروش ایران خودرو با افزایش 30 درصد خواهد بود. وی گفت: هر چه در قراردادهای فروش قیمت قطعی ثبت شده باشد خودروها بدون حتی یک ریال افزایش به مصرف کنندگان تحویل می شوند. به گفته یکه زارع افزود: قراردادهای فروش پژو پارس تا دو ماه دیگر اجرایی می شود.

وی با طرح این سؤال که چرا باید 10 هزار میلیارد تومان پول مشتری و مصرف کننده به جیب دلالان برود؟ گفت: اگر زودتر برای افزایش قیمت خودرو تصمیم گیری می کردند ما هم زودتر به تعهداتمان عمل می کردیم. یکه زارع با بیان اینکه ایران خودرو در سال 93 هزار و 600 میلیارد تومان اموال مازاد خود را فروخت افزود: هم اکنون بیش از 200 تا 300 میلیارد تومان ملک در ایران خودرو برای فروش وجود ندارد.

وی گفت: در پی آنیم شرکت‌های قطعه ساز را با شرایط خوب به بخش خصوصی واگذار کنیم. به گفته یکه زارع مجموع اعضای هیأت مدیره شرکت های ایران خودرو 232 نفر است که سعی در کاهش آنان داریم. وی با تاکید بر لزوم کمک به قطعه‌سازان کشور گفت: 95 درصد از کمک های نقدی به ایران خودرو به قطعه سازان پرداخت می شود. یکه زارع افزود: تا پایان اردیبهشت 98 شاهد ایجاد توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو خواهیم بود.

تعهدات سایپا

مدیرعامل سایپا هم در این برنامه گفت: آنچه باعث وقفه در تولید و عرضه خودرو شد محدودیت هایی بود که پیش آمد. محمدرضا سروش تصریح کرد: تامین نشدن ارز و قطعات مورد نیاز سازندگان موجب شد تا شرکت نتواند به تعهداتش عمل کند.

وی گفت: قیمت زمان تحویل مبنای محاسبه در قراردادهای ما با مشتریان است. از دید سروش بخش عمده تعهداتمان را تا پایان امسال تحویل می دهیم و بخش دیگر تا اردیبهشت سال آینده تحویل خواهد شد. به گفته وی کاهش سرمایه در گردش باعث بروز مشکلات عدیده در سایپا شده است. سروش افزود: سایپا بالغ بر هزار میلیارد تومان املاک مازاد دارد که تا پایان امسال بخشی از آن و بخشی از شرکت های مازاد را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد. وی گفت: فروش فوری خودروهای سایپا از یکشنبه 23 دی آغاز خواهد شد.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: باید قبول کنیم ما هنوز خودروساز کامل نشده ایم و همچنان مونتاژکار خوبی هستیم.  به گفته محمد عزیزی هزینه های بنگاه داری در کشور بسیار بالاست و پیش فروش خودرو کاری عادی برای تامین مالی خودروسازان بوده است.

در همین رابطه بخوانید:

رسیدگی به پرونده 20 شرکت پیش‌فروش خودرو

عناوین برگزیده