تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۶۴۶۰۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

وام اجاره مسکن ۱۴۰۱ ابلاغ شد

‌می‌متالز - بانک مرکزی روز گذشته، در بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌ها، شرایط و ضوابط پرداخت وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۱ را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه، سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن برای مشمولان در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، کلان‌شهر‌ها ۷۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان، ابلاغ شده است.

به گزارش می‌متالز، براساس ماده اول این بخشنامه، متقاضیان مشمول این دستورالعمل از سوی وزارت راه و شهرسازی و بر اساس ضوابط موضوعه، در چارچوب سهمیه‌های تعیین شده از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://saman.mrud.ir به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند. مطابق با تبصره درج شده در این بخشنامه، مبالغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات موضوع این ماده، پس از اخذ مدارک و مستندات مورد نیاز و استعلامات صورت گرفته از سوی بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی و بر اساس توافق متقاضی و بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی می‌تواند به مبالغ کمتر از سقف‌های تعیین شده تقلیل یابد. در این صورت متقاضی موظف است نسبت به اصلاح سقف تسهیلات درخواستی در سامانه اقدام کند. براساس ماده ۳، بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی موظف است قبل از پرداخت تسهیلات نسبت به اخذ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی بابت عدم داشتن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان اقدام و درصورت مثبت بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام کند.

به موجب ماده ۵، تسهیلات مزبور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت حداکثر ۵ سال قابل اعطا است.

مطابق با ماده ۷، چهار شرط مهم به عنوان شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن تعیین شده است. از جمله آنکه متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، از تاریخ ۱/۱/ ۱۴۰۱ به بعد باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.

کلیه متقاضیان و همسر ایشان متعهد هستند که در زمان ثبت‌نام، فاقد مسکن یا زمین مسکونی ملکی باشند. چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت ایشان محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف شده و در صورت اخذ آن تسهیلات، متعهد به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوطه خواهند بود.

از سوی دیگر، متقاضی باید متاهل باشد، چنانچه متقاضی مجرد باشد درباره زنان باید بالای ۳۵ سال سن و درباره مردان بالای ۴۵ سال سن داشته باشند.

همچنین متقاضیانی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از تسهیلات کمک ودیعه مسکن استفاده کرده اند در سال ۱۴۰۱ امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند.

براساس ماده۸، چنانچه متقاضی تا حداکثر ۱۵ روزکاری از تاریخ معرفی به شعب، نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، بانک/ موسسه اعتباری غیر‌بانکی مکلف است نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه اقدام کند. براساس ماده ۹ چنانچه بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل به متقاضیان بدون داشتن توجیه بانکی در سقف سهمیه ابلاغی اقدام نکند، مشمول جریمه مالیاتی مندرج در تبصره (۵) ذیل ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده