تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۶۴۸۱۱
سرویس خبر : انرژی

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی به اتحادیه اروپا درباره مصرف گاز

‌می‌متالز - مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی طی اظهاراتی هشدار داد که اگر جریان گاز از سمت روسیه متوقف شود، اتحادیه اروپا باید تا اواسط فوریه ۳۰ درصد از مصرف خود را کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز سه‌شنبه طی اظهاراتی هشدار داد که اگر جریان گاز از سمت روسیه متوقف شود، اتحادیه اروپا باید تا اواسط فوریه ۳۰ درصد از مصرف خود را کاهش دهد.

بیرول در ایمیلی به بلومبرگ گفت: بسته به زمان آن، قطع کامل صادرات گاز روسیه به اروپا می‌تواند منجر به پایین‌تر رفتن سطح ذخایر گاز در آستانه زمستان شود و اتحادیه اروپا را در موقعیتی بسیار آسیب‌پذیر قرار دهد.

وی افزود: در شرایط کنونی، من احتمال قطع کامل صادرات گاز روسیه به اروپا را رد نمی‌کنم.

بر اساس این گزارش، میزان ذخیره سازی گاز اتحادیه اروپا با سرعت کنونی تا ۱ نوامبر به ۹۰ درصد ظرفیت می‌رسد. با این حال، اگر صادرات گاز روسیه به طور کامل متوقف شود، این میزان می‌تواند به ۷۵ درصد کاهش یابد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی خاطرنشان کرد که برای رسیدن به اهداف ذخیره سازی، ابتدا باید کاهش مصرف در بخش صنعت و خانوار‌ها شروع شود.

بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان، پس از کاهش ۶۰ درصدی واردات گاز از طریق خط لوله نورد استریم در اوایل ماه جاری میلادی، با مشکل کمبود عرضه گاز از سوی روسیه دست و پنجه نرم می‌کند.

در واکنش به این اقدام روسیه، دولت آلمان طرح اضطراری گاز خود را به جریان انداخته است که حکایت از ضرورت کاهش مصرف گاز از سوی مشاغل و خانوار‌ها دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده