تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۶۴۸۲۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نخستین بازار تخصصی عقیق ایران در تربت حیدریه راه‌اندازی می‌شود

‌می‌متالز - معاون استاندار و فرماندار شهرستان تربت حیدریه در حاشیه بازدید از معادن و کارگاه‌های عقیق این شهرستان از ایجاد نخستین بازار تخصصی عقیق کشور در تربت حیدریه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر کی‌پور در بازدید از معادن عقیق شهرستان تربت حیدریه اظهارداشت: عقیق تربت حیدریه بهترین خاصیت رنگ‌پذیری را در سطح کشور دارد و به رنگ‌های طبیعی مختلفی مثل سفید و قرمز یافت می‌شود و با توجه به اهمیت موضوع و جلوگیری از خام فروشی این محصول سودآور، باید مراکزی تخصصی برای آموزش، تولید و عرضه ایجاد شود.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان تربت حیدریه ادامه داد:سنگ‌های عقیق این منطقه بیشتر در سطح تپه‌ها پراکنده هستند و گاهی به‌صورت رگه‌ای در داخل سنگ سخت بازالت قرار دارد که باید با دستگاه‌های مکانیکی استخراج صورت گیرد.

کی‌پور تصریح کرد:منطقه بایگ تربت حیدریه موقعیت مناسبی از نظر ظرفیت و تنوع ذخایر معدنی دارد و از مشهورترین معادن آن می‌توان به معدن طلا، عقیق و گرانیت اشاره کرد.

وی افزود: سنگ عقیق خاصیت درمانی دارد و در طب سنتی گفته‌شده که سنگ عقیق برای تسکین درد و گرفتگی‌های عضلانی مناسب است، هم‌چنین هم به‌واسطه زیبایی‌اش در ساخت زیورآلات، کیف، تسبیح، مبلمان و ... استفاده می‌شود.

همچنین رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: در شهرستان تربت حیدریه بیش از ۱۰۰ نفر در حوزه تراش سنگ عقیق با هدف جلوگیری از خام فروشی فعال هستند.

علی محمدی افزود:سنگ عقیق با توجه به زیبایی و خاصیت درمانی‌اش می‌تواند به‌عنوان یک محصول تجاری مورد توجه قرار گیرد و با رونق گوهرتراشی، علاوه بر ایجاد فرصت شغلی در حوزه صنایع دستی، سالانه گردشگران زیادی را روانه این شهرستان خواهد کرد.

وی تصریح کرد:تماشای مراحل استخراج سنگ، تراش و رنگ‌آمیزی آن جذابیت بالایی دارد و یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و قابلیت برگزاری تور‌های گردشگری ژئوتوریسم را دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده