تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۷۳۳۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سرپرست معاونت صنایع دستی استان فارس:

استان فارس می‌تواند پرچم دار هنر گوهرتراشی باشد

‌می‌متالز - سلیمی گفت: گوهرتراشی فرصت اشتغال زایی خوبی است و استان فارس با برخورداری از بخشی از معادن کشور می‌تواند پرچم دار هنر گوهرتراشی باشد.

به گزارش می‌متالز، «مجید سلیمی» در همایش و نمایشگاه ملی «هفت گوهرسنگ پارسی» که همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوریحان بیرونی در آرامگاه سعدی برگزار شد، گفت: گوهرتراشی فرصت اشتغال زایی خوبی است و استان فارس با برخورداری از بخشی از معادن کشور می‌تواند پرچم دار هنر گوهرتراشی باشد.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان فارس ادامه داد: ابوریحان بیرونی نخستین نفری بود که دانش و مهارت گوهرتراشی را مکتوب کرد و باید تلاش کنیم جایگاه گوهرتراشی استان فارس بین المللی شود.

وی اصلی‌ترین مزیت گوهرتراشی را اشتغال زایی بسیار بالای آن دانست و عنوان کرد: در روستا‌ها به ویژه در شهرستان بیضا گوهرتراشی رشد خوبی داشته و کارگاه‌های خانگی روستا‌های این شهرستان نشان می‌دهد پیوند چند رشته در حوزه گوهرسنگ‌ها ازجمله تراش سنگ ها، زیورآلات سنتی و حکاکی روی سنگ، می‌تواند شبکه‌ای قوی از کسب و کار‌های دستی در حوزه زیورآلات سنتی ایجاد کند.

«مهدی غریب زاده»، کارشناس و مربی گوهرشناسی و گوهرتراشی هم گفت: از یک کیلو سنگ خام حدود یکصد نگین به دست می‌آید که ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارد و هفت گوهرسنگ پارسی شامل فیروزه در نیشابور، شهربابک و شاهرود، عقیق بنفش در بختگان، بوانات استان فارس، خراسان جنوبی، عقیق آبی در بختگان فارس، عقیق سینیک یا خوش منظر در خراسان جنوبی، ساتین اسپارت در لامرد فارس، واریسیت در یزد و کرمان، کریزوکولا در کرمان، یزد، خراسان و سمنان از معادن غنی سنگ‌های قیمتی در ایران هستند.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده