تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۲۴۶۴۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شهرستان‌های دلفان و کوهدشت پایلوت صنعت "گوهرتراشی" استان لرستان می‌شوند

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: در راستای توسعه صنعت گوهرتراشی لرستان، شهرستان‌های دلفان و کوهدشت پایلوت نعت گوهرتراشی استان می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، بهزاد منصوری، اظهار داشت: در زمینه توسعه صنعت گوهر تراشی استان با ایمیدرو به توافقاتی رسیده‌ایم و در این راستا بناست شهرستان‌های دلفان و کوهدشت پایلوت این صنعت در استان شوند.

وی با اشاره به ایجاد کارگاه‌های آموزش گوهرتراشی در این شهرستان‌ها، افزود: به زودی کارگروه استانی تشکیل و افرادی که به صورت پراکنده در سراسر استان در این رشته در حال فعالیت هستند در قالب انجمن یا اتحادیه ساماندهی می‌شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: تلاش می‌شود فعالان استانی این صنعت با فعالان کشور و انجمن ملی گوهرتراشی ارتباط بگیرند تا صنعت گوهرتراشی استان نیز توسعه یابد.

وی بیان کرد: تامین کارگاه‌های این رشته و تسهیلات مورد نیاز برای فعالان گوهرتراشی در دستور کار قرار می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم زنجیره تولید از واحد تولیدی تا عرضه در بازار را طراحی و تدوین کنیم.

منصوری گفت: برای تشکیل یک اتحادیه به ۱۰۰ نفر نیاز است و حدود ۶۰ نفر به صورت پراکنده در کل استان در حال فعالیت هستند که امیدواریم در قالب اتحادیه یا انجمن فعالان این صنعت را ساماندهی کنیم. نگاه ما در این زمینه نگاه سند ملی و تعیین جایگاه استان در سند ملی گوهرتراشی است.

وی تصریح کرد: گوهرتراشی هنر تبدیل سنگ‌های معدنی به زیورآلات است، تاریخ این هنر به هزاران سال قبل باز می‌گردد و با توجه به اینکه استان لرستان دارای معادن غنی سنگ‌های معدنی است درصورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به قطب گوهرتراشی کشور تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده