تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۲۸
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۶۵۱۶۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
افزایش تولید ماهانه و فصلی خودرو

موتور خودروسازی گرم شد

‌می‌متالز - افزایش تولید ماهانه و فصلی خودرو در خردادماه کلید خورد. سه خودروساز بزرگ کشور در شرایطی با رشد ۱۱درصدی تولید در فصل بهار مواجه شدند که تولید ماهانه نیز رشد ۳۵درصدی به خود دیده است. با این حال، اما خودروسازان ۱۸درصد از برنامه تولیدی وزارت صمت عقب مانده‌اند. آنچه مشخص است تولید محصولات ناقص در خودروسازی کشور همچنان ادامه دارد، حال آنکه شیب آن نزولی است.

به گزارش می‌متالز، سه خودروساز بزرگ کشور در حالی طی بهار و خرداد امسال رشد فصلی و ماهانه تولید را تجربه کردند که همچنان بخشی از محصولات آن‌ها به صورت ناقص روانه پارکینگ‌ها شده است.

طبق آنچه خودروسازان به بورس اعلام کرده‌اند، در مجموع ۲۲۶‌هزار و ۲۴۵ دستگاه محصول توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در بهار امسال به تولید رسیده که از افزایش ۱۱ درصدی حکایت دارد. در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند ۱۲۳‌هزار و ۸۸۷ دستگاه محصول را در سه‌ماهه ابتدایی امسال تولید کنند. در مقایسه با بهار سال گذشته، تولید ایران‌خودرو بیش از ۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که سایپایی‌ها با تولیدی ۷۵ هزار و ۱۲۱ دستگاهی در بهار امسال، هشت درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده‌اند. در نهایت، اما پارس‌خودرویی‌ها جور سایپا را کشیده‌اند، چه آنکه با تیراژی ۲۷‌هزار و ۲۳۷ دستگاهی بیش از ۱۰ درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش تولید داشته‌اند.

سه خودروساز بزرگ کشور علاوه بر بهبود تولید فصلی خود، تیراژ ماهانه را نیز بالا برده‌اند. طبق آمار، مجموع تولید ۳ خودروساز بزرگ کشور در خرداد امسال ۱۰۳ هزار و ۹۸۷ دستگاه بوده که در مقایسه با آمار ۷۶ هزار و ۸۸۰ دستگاهی اردیبهشت، ۳۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این بین، ایران‌خودرو دارای بیشترین تولید ماهانه است، به نحوی که در خرداد امسال ۵۸ هزار و ۴۱ دستگاه تولید داشته است. این آمار سبب شده بزرگترین خودروساز ایران در خرداد و نسبت به اردیبهشت ۴۲ درصد رشد کند. سایپا نیز هرچند تولید تجمیعی‌اش تا پایان خرداد و نسبت به سه ماه مشابه سال گذشته منفی بوده، اما توانسته تیراژ ماهانه خود را بالا ببرد. بنابر آمار ارائه‌شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ ایران تیراژی ۳۳ هزار و ۳۱۱ دستگاهی را در خرداد امسال به ثبت رسانده که در مقایسه باماه مشابه سال گذشته از رشد ۲۶ درصدی حکایت می‌کند.

همچنین پارس‌خودرویی‌ها نیز که ۹ هزار و ۶۹۰ دستگاه تیراژ در خرداد امسال داشته‌اند، ۳۰ درصد رشد را نسبت به اردیبهشت تجربه کرده‌اند. بهبود آمار تولید فصلی و ماهانه خودروسازان در حالی است که همچنان بخشی از این تیراژ به صورت ناقص بوده است. طبق آماری که هفته گذشته از سوی وزارت صمت منتشر شد، هرچند تعداد خودرو‌های ناقص به‌شدت افت کرده، اما هنوز به صفر نرسیده است. بنابر این آمار، در سه ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۴۱ هزار دستگاه خودرو ناقص به تولید رسیده است. با در نظر گرفتن تیراژ ۲۲۶ هزار دستگاهی بهار، بیش از ۱۸ درصد از تولید سه ماه ابتدایی خودروسازان ناقص بوده است. البته در مقایسه با سال گذشته، هم تعداد خودرو‌های ناقص مانده در پارکینگ خودروسازان بسیار افت کرده و هم طبق ادعای شرکت‌های خودروساز، آن‌ها به عبور مستقیم ۱۰۰ درصدی (عدم‌تولید محصول ناقص) نزدیک شده‌اند.

اما نکته مهم دیگر در مورد آمار تولید بهار خودروسازان، عقب افتادن آن‌ها از برنامه مدنظر وزارت صمت است. طبق این برنامه، خودروسازان کشور باید تا انتهای امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه انواع محصول اعم از سواری، وانت، کامیون و... را به تولید برسانند. فرض بر این است که سهم ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو از این برنامه، یک میلیون و ۴۰۰‌هزار دستگاه در نظر گرفته شده، بنابراین حدود ۹۰ درصد بار برنامه‌ریزی وزارت صمت برای تولید امسال خودرو، بر دوش سه شرکت اصلی قرار دارد. با این حساب، آن‌ها باید ماهی تقریبا ۱۱۷ هزار دستگاه خودرو تولید کنند تا در پایان سال به تیراژ یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی برسند. با توجه به این رقم، غول‌های جاده مخصوص باید در پایان بهار امسال به مجموع تیراژ ۳۵۰ هزار دستگاهی دست پیدا می‌کردند، حال آنکه حدود ۱۲۴ هزار دستگاه خودروی کمتری به تولید رسانده‌اند. در واقع با در نظر گرفتن تولید ۲۲۶ هزاردستگاهی خودروسازان بزرگ، آن‌ها حدود ۶۵ درصد از برنامه بهار را محقق کرده و در نتیجه در نخستین فصل از سال، ۳۵ درصد عقب مانده‌اند.

حالا باید منتظر ماند و دید خودروسازان با توجه به اینکه موتور تولیدشان در خرداد گرم شده، می‌توانند این کسری را در ماه‌های پیش رو جبران کنند و به برنامه مدنظر وزارت صمت نزدیک شوند یا اینکه در ماه‌ها و فصول بعد نیز همچنان از برنامه‌ریزی عقب خواهند بود. وزیر صمت با وجود چالش‌های بزرگ بر سر راه خودروسازان کشور (به‌ویژه تحریم و کمبود نقدینگی) و همچنین عقب‌ماندگی قابل‌توجه از برنامه، همچنان بر تیراژ یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار‌دستگاهی طی امسال تاکید دارد. این در حالی است که فعالان صنعت خودرو می‌گویند با شرایط فعلی که هنوز تحریم‌ها برقرار است و نقدینگی لازم نیز وجود ندارد، امکان تحقق برنامه وزارت صمت نیست. آن‌ها حتی هشدار می‌دهند که ادامه شرایط فعلی می‌تواند خودروسازان را به سمت کاهش تولید (در مقایسه با سال گذشته) نیز ببرد.

جزئیات تولید بهاری

نگاهی به جزئیات تولید بهاری خودروسازان بیندازیم تا مشخص شود هر یک از آن‌ها چه کارنامه‌ای از خود به جا گذاشته‌اند. بنابر آمار منتشره در سایت کدال، بیشترین تیراژ در بین مدل‌های تولیدی طی بهار امسال، نصیب خانواده پژو شده است. ایران‌خودرویی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی ۷۷ هزار و ۱۲۸ دستگاه از مدل‌های پژو را تولید کرده‌اند که در مقایسه با بهار ۱۴۰۰ افزایش بیش از ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. ایران‌خودرو تولید برخی مدل‌های پژو را تقریبا متوقف کرده و برنامه دارد که طی یکی دو ماه آینده پژو ۴۰۵ را نیز حذف کند؛ بنابراین در آینده نزدیک ایران‌خودرو تنها پژو ۲۰۷ و پارس را از اعضای خانواده پژو تولید خواهد کرد، هرچند پارس نیز در نوبت حذف قرار دارد. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، سمند تیراژی ۱۸ هزار و ۶۱۸ دستگاهی را در بهار امسال از خود به جا گذاشته که نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدودا ۱۱۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. سمند هم جزو خودرو‌هایی است که تا چندی دیگر از خطوط تولید حذف خواهد شد. اتفاقا همین چندی پیش سازمان استاندارد اعلام کرد پروانه تولید این محصول را تمدید نکرده است. گویا ایران‌خودرو قصد دارد با کنار گذاشتن سمند (در مرحله نخست، مدل ال‌ایکس) بر تیراژ دنا که خود از خانواده سمند است بیفزاید.

دنا جزو خودرو‌هایی است که در بهار امسال با رشد تولید مواجه شده و ایران‌خودرو قصد دارد تیراژ آن را با سرعت بیشتری افزایش دهد. طبق آمار ارائه‌شده به بورس، در سه ماه ابتدایی امسال ۱۴ هزار و ۶۱۱ دستگاه دنا در ایران‌خودرو تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. مانند دنا، رانا نیز افزایش تولید را در سه ماه ابتدایی امسال تجربه کرده است. طبق آمار ارائه‌شده به بورس، رانا تیراژ هفت هزار و ۷۸۶ دستگاهی را در بهار امسال به ثبت رسانده که در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته، از افزایش بیش از ۱۱ درصدی حکایت دارد. رانا در این سال‌ها همواره جزو محصولات نسبتا کم‌تیراژ ایران‌خودرو بوده، چه آنکه استقبال چندانی از آن به عمل نیامد. از رانا که بگذریم، ایران‌خودرو محصولی چینی به نام هایما نیز دارد که تولید آن در بهار امسال و نسبت به فصل مشابه سال گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

طبق آمار، ایران‌خودرویی‌ها سه هزار و ۴۸۳ دستگاه هایما را در بهار امسال تولید کرده‌اند. با توجه به این آمار، تولید هایما که سایت خراسان ایران‌خودرو میزبان آن است، رشدی ۲۱۲ درصدی را در بهار امسال و نسبت به فصل مشابه ۱۴۰۰ به خود می‌بیند. ایران‌خودرویی‌ها به‌تازگی مدل جدید هایما را نیز به نام S۸ مهمان خود کرده‌اند. هایما از معدود شرکت‌های خارجی است که در دوران تحریم ارتباط خود با خودروسازان بزرگ کشور را حفظ کرد. اما سری هم به تارا بزنیم؛ جدیدترین محصول حال حاضر ایران‌خودرو که چند وقتی می‌شود وارد جاده‌ها و خیابان‌های کشور شده است. طبق آمار ارائه‌شده به بورس، ایران‌خودرو در سه ماه ابتدایی امسال دو هزار و ۲۴۷ دستگاه تارا را تولید کرده، محصولی که در فصل مشابه سال گذشته تازه وارد خطوط تولید این شرکت شده بود. در مقایسه با بهار ۱۴۰۰، تولید تارا حدود ۲۸۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

افت تولید در سایپا

به‌سراغ سایپا برویم، دومین خودروساز بزرگ کشور که بهار امسال را پاییزی پشت سر گذاشت. در بین محصولات این شرکت، گروه X۲۰۰ شامل تیبا، کوئیک و ساینا بیشترین سهم از تولید بهار را داشته است. سایپایی‌ها تا پایان خرداد نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه از این سه محصول را به تولید رسانده‌اند. در مقایسه با بهار سال گذشته، تولید گروه X۲۰۰ سایپا بیش از ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. دیگر محصول سایپا به نام شاهین، اما همچنان تولیدی پایین دارد. بنابر آمار بورس، در بهار امسال شاهین تنها شش‌هزار و ۲۰۱ دستگاه تولید داشته که البته در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. در آمار تولیدی سایپا همچنان خبری از امثال چانگان و آریو نیست، اما این شرکت توانسته در بهار ۹ هزار دستگاه وانت پراید را به تولید برساند.

سری هم به پارس‌خودرو زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا بزنیم، شرکتی که به عکس سایپایی‌ها رشد تولید را در بهار امسال به ثبت رسانده است. بیشترین تعداد تولید در پارس‌خودرو به گروه Q۲۰۰ مربوط می‌شود. در بهار امسال ۱۴ هزار و ۳۵۸ دستگاه از این گروه در پارس‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با بهار سال گذشته کاهش بیش از ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. در لیست محصولات پارس‌خودرو، نام سه مدل کوئیک شامل اس، دنده‌ای و اتومات پلاس آمده است. در این بین، تیراژ کوئیک مدل اس ۱۹۴ دستگاه بوده، خودرویی که بهار پارسال تولید نمی‌شد.

کوئیک معمولی دنده‌ای هم ۱۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه در بهار امسال تیراژ داشته که در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته ۱۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. سومین خودروساز بزرگ ایران، اما در سه ماه نخست امسال ۴۲۷ دستگاه کوئیک اتومات پلاس را به تولید رسانده است، خودرویی که در بهار سال گذشته هنوز مهمان پارس‌خودرو نشده بود. در نهایت، اما تیراژ ساینای پارس‌خودرو در بهار امسال تنها ۳۰۱ دستگاه بوده که در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته از افت تقریبا ۹۰ درصدی حکایت می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده