تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۶۵۵۰۰

پشت‌پرده رشد ۴ برابری واردات گوشی مسافری/ گوشی‌های قاچاق رجیستری می‌شوند؟

‌می‌متالز - مدتی است که دولت ارزی برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تخصیص نمی‌دهد. صادرکنندگان خشکبار نیز نتوانستند ارز مورد نیاز واردکنندگان را تأمین کنند. پس از این اتفاق واردات گوشی مسافری چهار برابر شد. اما آیا مسافران واردکننده این گوشی‌ها هستند یا پشت‌پرده افزایش واردات مسافری موبایل افراد و گروه‌هایی خاص قرار دارند؟

به گزارش می‌متالز، واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از ۲۴ اردیبهشت مختل شد. از ابتدای سال هم که قرار بود صادرکنندگان خشکبار، ارز مورد نیاز واردکنندگان موبایل را تأمین کنند در انجام این کار موفق نبودند. بدین ترتیب سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل از رشد چهار برابری واردات گوشی مسافری از ابتدای سال تا پایان خرداد خبر داد.

در این بین خرید و فروش پاسپورت هم افزایش داشت. اتفاقی که نشان می‌دهد این گوشی‌ها نه به دست مسافران که به صورت سازماندهی‌شده وارد کشور و رجیستری می‌شوند. گویا با حذف واردکنندگان اصلی، قاچاقچیان به صورت رسمی قانون را دور می‌زنند.

گمرک که وظیفه رجیستری گوشی‌های مسافری را بر عهده دارد نیز بدون توجه به واردات فله‌ای این موبایل‌ها اجازه ورود آن‌ها را به کشور می‌دهد. تنها کافی است که افراد برای رجیستری این گوشی‌ها پاسپورت خود را ارائه دهند. دریافت این مجوز نه نیازی به ارائه ویزا دارد و نه نیازی به بلیت که واقعی‌بودن سفر اثبات شود. بر اساس اطلاعات درج‌شده روی سایت گمرک و سامانه همتا اظهار نام و نام خانوادگی مسافر، کد ملی مسافر ایرانی (شناسه فراگیر اتباع)، شماره تماس مسافر و سایر اطلاعات مربوط به گوشی دستگاه سیم‌کارت‌خور برای رجیستری آن کافی است.

شاید این نوع سهل‌انگاری برای واردات تنها یک دستگاه گوشی مسافری اقدامی مثبت باشد؛ اما این شائبه هم به وجود می‌آید که اصولاً ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار درعمل از میان برداشتن رقیب اصلی افرادی است که از طریق مسافری اقدام به واردات گوشی می‌کنند.

رجیستر قانونی کالای قاچاق!

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، درباره افزایش واردات گوشی‌های مسافری گفت: از اول تا ۲۲ خرداد بیش از ۴۰ هزار دستگاه گوشی موبایل از رویه مسافری وارد ایران شد. این رقم را اگر از ابتدای سال تا پایان خرداد در نظر بگیریم، به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

محمدرضا عالیان عنوان کرد: در این مدت ما دائما پیامد‌های چنین اتفاقاتی را به دستگاه‌های ذی‌نفع اعلام کردیم. اگر این فرآیند‌ها اصلاح نشود و به رویه عادی بازنگردد، رویه مسافری به ترفندی برای قاچاق و سوءاستفاده تبدیل می‌شود.

چه کسانی گوشی مسافری وارد می‌کنند؟

او درباره اینکه چه کسانی اقدام به واردات گوشی مسافری می‌کنند توضیح داد: از ۱۰۰ هزار موبایل که تا پایان خرداد به رویه مسافری وارد کشور شدند، ۹۰ هزار دستگاه آیفون بود. به نظر می‌رسد کسانی که مدارک مسافران دسترسی دارند اقدام به واردات می‌کنند. پس پی‌بردن به این ماجرا که چه کسانی پشت این ماجرا هستند، سخت نیست. این افراد شغل ۲۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دولت با سیاست جدید خود باعث شد قاچاق موبایل شکل رسمی به خود بگیرد. یعنی گاهی گوشی قاچاق از یک مرز زمینی وارد کشور می‌شود، سپس افراد با مراجعه به گمرک و ارائه پاسپورت، آن را رجیستر می‌کنند. این اتفاق همان رسمت بخشیدن به قاچاق است.

عالیان در پایان یادآور شد: امسال وزارت اقتصاد تصمیم گرفت که رویه رجیستری گوشی‌های مسافری را به حالت قبل برگرداند. بر این اساس کالا باید در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) احراز شود. اما گوشی‌هایی که از مرز‌های زمینی وارد کشور می‌شوند، از این مورد مستثنی شده‌اند. اگر حتی به این ماجرا خوش‌بین باشیم که گمرک از روند قانونی اقدام به رجیستری گوشی می‌کند و رانتی در این زمینه وجود ندارد، این نحوه واردات، راه را برای رجیستری گوشی‌های قاچاق باز می‌گذارد.

برای مطالعه بیشتر خبر واردات ۴۰ هزار آیفون مسافری در ۲۲ روز! / تب خرید و فروش پاسپورت بالا رفت را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده