به گزارش میمتالز، غلامحسین حسینینیا یکی از مهمترین موضوعات در بحث ارزیابی توسعهیافتگی یک جامعه یا کشور را اهمیت به مقوله نیروی انسانی و مهارتی در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: سه عامل نیروی انسانی، فناوری و بنگاههای دانشبنیان، موتور محرک اقتصادی کشور هستند که بدون آنها رشد چشمگیری در جامعه پدیدار نخواهد شد. او افزود: در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفهای، رویکرد شناسایی مشاغل نوین و اعمال تغییرات در فرآیندها، روشها و محتواها را در راستای سازگاری با تحولات فناوری، تدوین استانداردهای بینالمللی و ارائه آموزشهای مشاغل دانشبنیان با همکاری پیشکسوتان و صاحبان ایده به عنوان رویکردهای نوین خود در دستور کار قرار داده است. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای، پیشبینی برای تعیین تقاضای متغیر مهارتهای آینده را از عناصر کلیدی در آمادهسازی نیروی انسانی توانمند برای توسعه اقتصادی کشور برشمرد.
حسینینیا در پاسخ به این پرسش که آیا ساختار آموزشهای مهارتی کشور با توجه به آنکه تا سال ۱۴۰۳ با رویش بیش از ۱۳۳میلیون شغل جدید روبهرو میشویم، توان تربیت چنین نیروی عظیمی را دارد، گفت: تنها ۳۰ سال زمان برد تا حجم عظیمی از ابزار و تجهیزات در جیب (تلفن همراه) جا شود، اکنون نیز سرعت پیشرفت به قدری بالاست که برخی از تکنولوژیها هنوز به بازار عرضه نشده از رده خارج میشوند؛ لذا در این شرایط ضروری است در ارائه آموزشهای مهارتی، تکنولوژیهای برافکن را در نظر بگیریم و جوانان کشور را برای این دنیای پررقابت آماده کنیم. معاون وزیر کار با اشاره به از بین رفتن ۷۱میلیون شغل تا سال ۲۰۲۵، تصریح کرد: درست است که تا سه سال آینده مشاغل بسیاری از بین میروند، اما تا سال ۲۰۲۵، تعداد ۷۸میلیون شغل جایگزین شده و در مجموع فرصتهای شغلیای ایجاد میشوند که نیازمند کسب مهارت و مهارتافزایی هستند و ما باید شغلهای نوظهور در آینده و شغلهای تکنولوژیبرافکن را بررسی و متناسب با آنها آموزشهای موردنیاز را ارائه کنیم. او شبیهسازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، رباتهای خودکار، یکپارچهسازی سیستمها، رایانش ابری، تولید افزایشی، امنیت سایبری و اینترنت اشیا را از جمله تکنولوژیهای کلیدی پایههای انقلاب صنعتی چهارم نام برد و گفت: با وجود اینترنت اشیا تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است و در آینده با بیکارانی روبرو میشویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.
منبع: دنیای اقتصاد