تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۶۶۸۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
تحلیل سفر هفته آینده رئیس جمهور روسیه به ایران؛

خبر داغ «فولاد روسی» در کف بازار همزمان با سفر پوتین به تهران/ منتظر توافق جدید «تهاتر فولادی» با روس‌ها باشیم؟

‌می‌متالز - باید منتظر ماند و دید در توافقات مهم اقتصادی هفته آینده بین روسای جمهوری ایران و روسیه، چه بخش‌هایی شامل خواهند شد؛ اگرچه گفته می‌شود «تهاتر فولادی» با روسیه نزدیک است.

به گزارش می‌متالز، قرار است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور رئیس هفته آینده به تهران بیاید.

در همین حال، سخنگوی کرملین اطلاع داده اشت که ولادیمیر پوتین هفته آینده ۱۹ ژوئیه (۲۸تیرماه جاری) به تهران سفر می‌کند.

پوتین در اجلاس سه جانبه با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تهران حضور خواهد یافت و نشست‌های دوجانبه نیز برگزار خواهد کرد.

با این حال، خبر می‌رسد هفته آینده در تهران توافقات مهم اقتصادی بین ایران و روسیه خواهیم داشت که به احتمال زیاد، با سفر پوتین به تهران، امضا می‌شود. اینکه آیا در این توافقات، نامی از صنعت فولاد خواهد آمد و اینکه باید منتظر توافقی مبنی بر «تهاتر فولادی» با روسیه باشیم؟ پرسش‌های مهمی هستند که در حال حاضر فعالان بازار می‌پرسند.

در عین حال، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خردادماه امسال گفته است: در تهاتر کالایی با روسیه، واردات مواد اولیه معدنی و فولاد از مهمترین برنامه‌هاست که به‌زودی انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: در حوزه معدن، استخراج سنگ آهن وضعیت مناسبی دارد، اما ذخایر معدنی دیگر مانند روی، سرب و آلومینیم رو به اتمام است، لذا با مذاکراتی که با کشور‌های مختلف انجام دادیم قرار شد با روسیه تهاتر کالایی داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی روسیه، مشکلات تولید قطعات خودرو دارند، توضیح داده است: زمینه برای صادرات این قطعات به روسیه مهیاست، ضمن اینکه ما در زمینه توربین‌های گازی ایران، فناوری‌های خوبی کسب کرده ایم که ثمره آن امضای قرار داد با نیروگاه‌های روسی برای تعمیرات این توربین هاست که در ازای این صادرات، می‌توانیم مواد اولیه فولاد وارد کنیم.

البته برخی فعالان بازار آهن و فولاد کشور اخیرا از ورود ۵۰ هزار تن میلگرد از کشور روسیه به بازار ایران در یک هفته اخیر خبر داده اند.

پیگیری‌های بیشتر جاکی از آن است که براساس گفته فعالان بازار آهن، دولت با محوریت وزارت صمت، به واردات فولاد از کشور روسیه اقدام کرده است.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید در توافقات مهم اقتصادی هفته آینده بین روسای جمهور ایران و روسیه، چه بخش‌هایی شامل خواهند شد؛ اگرچه گفته می‌شود «تهاتر فولادی» با روسیه نزدیک است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده