تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۷۱۵
کد خبر: ۲۶۷۱۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۲؛ موفقیت پروژه‌های کرمان در گرو اجرای خط ۱۱ سراسری گاز

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: اگر خط ۱۱ سراسری گاز به استان کرمان نیاید بسیاری از پروژه‌های در حال احداث و حتی در حال کار با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، سید مهدی طبیب‌زاده عصر امروز در افتتاحیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان آیدکس ۲۰۲۲ اظهار داشت: امیدواریم مطالب مطرح‌شده در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان مبنایی برای حرکت به‌سمت توسعه متوازن باشد.

از نامگذاری سال جاری با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین سخن به‌میان آورد و اضافه کرد: تلاش ما این است همه برنامه‌های اتاق بازرگانی به‌نحوی باشد که به این برنامه و فرمان سال تحقق عملی داده باشیم.

وی با اشاره به اینکه کرمان را به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایش می‌شناسند، ابراز داشت: ۱۵ پنل تخصصی با حضور ۱۰۰ نفر از متخصصان به‌نام کشور در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان برگزار می‌شود تا سند‌های توسعه استان در هر بخش را بنویسند.

طبیب‌زاده ادامه داد: روال همایش‌ها این‌گونه است که صحبت و می‌روند، اما ما در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان قصد داریم، سنت‌شکنی انجام دهیم و دبیرخانه همایش فعال خواهد بود.

وی همچنین تکریم فرهنگ کار و سرمایه اجتماعی و تمرکز بر شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: کرمان رتبه مناسبی در فضای کسب و کار ندارد و باید تلاش کنیم در رده‌های اول باشیم.

این فعال بخش خصوصی از طراحی پنجره واحد الکترولیکی در استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: اگر این پنجره مستقر شود در سرمایه‌گذاری‌ها تاثیر دارد.

طبیب‌زاده متذکر شد: از سال ۹۵ قرار است، خط ۱۱ سراسری گاز کشور ایجاد شود و گاز کرمان را تامین کند، اما اجری این پروژه به‌تعویق افتاده است و اگر گاز خط ۱۱ به استان کرمان نیاید بسیاری از پروژه‌های در حال احداث و حتی در حال کار با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شوند.

وی اظهار داشت: اگر خط ۱۱ سراسری گاز ایجاد نشود، نیروگاه برق مشکل پیدا می‌کند و برق هم نیست و در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شویم، زیرا استان کرمان هم‌اکنون در تراز مساوی در تامین برق است و طی سه سال آینده با تراز منفی ۳ هزار مگاواتی مواجه می‌شویم و اگر از الان به‌فکر نباشیم در آینده مشکلاتی خواهیم داشت.

طبیب‌زاده ادامه داد: باید مدل‌هایی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها ایجاد کنیم و میثاق‌نامه‌ای را می‌نویسیم که رئوس کار تولید را در کرمان شکل می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌بنیان بحث اساسی ماست، اظهار داشت: بهره‌وری در آب، تکمیل زنجیره‌های معدن، توسعه بخش دیجیتال و گردشگری را دنبال می‌کنیم، زیرا بخش گردشگری کرمان با توجه به برخورداری از همه ظرفیت‌ها، اما در جایگاه مناسبی نیست در حالی که بخش گردشگری می‌تواند به‌عنوان یکی از پیشران‌های استان کرمان باشد.

طبیب‌زاده بیان داشت: در کشور‌های پیشرفته، ظرفیت‌ها به شکل بالفعل و موانع به صورت بالقوه است، اما این مسئله در کشور و استان ما برعکس است و اگر بتوانیم این رویکرد را تغییر دهیم، می‌توانیم، کاری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه به حکمرانی اقتصادی خوب نیاز است، خاطرنشان کرد: اتاق با به کارگیری متخصصان و اطلاعاتی که از کف مسائل اقتصادی دارد، می‌تواند مشاور امین و خوبی باشد و نظرات کارشناسی را ارائه کند و سند توسعه متوازن استان کرمان را ارائه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد: استان کرمان ظرفیت‌های لازم برای توسعه را دارد و نگران نباشیم، جنوب یا شرق چه اتفاقی می‌افتد بلکه باید به‌سمت توسعه متوازن حرکت کنیم.

انگیزه، ثروت و امنیت؛ ضرورت‌های توسعه

همچنین امام جمعه کرمان در سخنانی اظهار داشت: واقعیت و آرمان دو ریل توسعه و پیشرفت است و این دو خط ریل که هیچ‌کدام نمی‌تواند جای دیگری را بگیرد را باید در کنار هم ببینید و نیروی انسانی لوکوموتیوران این قطار است.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی عنوان کرد: نیروی انسانی باید دارای ویژگی‌هایی از جمله انگیزه برای توسعه و پیشرفت، بینش عمیق توسعه، دانش و اطلاعات باشد و در کنار این انسان با انگیزه و با دانش باید الزاماتی، چون نقشه برای توسعه و پیشرفت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: سرمایه و ثروت یکی از شرط‌های توسعه و پیشرفت است و علاوه بر انگیزه و دانش باید به این موضوع هم توجه کنیم و همچنین علاوه بر نقشه مناسب و ثروت و سرمایه مناسب باید به امنیت در حوزه‌های مختلف توجه کافی داشته باشیم.

حساب ۶۰۰۰ تاجر و صادرکننده مسدود شده است

نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بسته حمایتی برای صادرکنندگان در کشور‌های دیگر وجود دارد و ما نه تنها برای صادرکنندگان این بسته را نداریم بلکه بسته تنبیهی هم برای آن‌ها داریم و امروز بیش از ۶ هزار حساب تجار و صادرکنندگان ما مسدود شده است.

شهباز حسن‌پور اظهار داشت: کرمان در حال توسعه است و به‌عنوان بهشتی برای کارآفرینی و سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود.

وی بیان داشت: کمتر از ۱۰ سال قبل در استان کرمان سنگ آهن را به صورت مستقیم به کشور‌ها و استان‌های مختلف صادر می‌کردیم، اما این خام‌فروشی در کمتر از پنج سال با همت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به کنستانتره، گندله، آهن‌اسفنجی، شمش و فرآورده‌های فولادی تبدیل شده است و امروز صادرکننده فرآورده‌های فولادی هستیم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی از وجود معادن عظیم سنگ‌آهن در استان کرمان سخن به‌میان آورد و ادامه داد: زنجیره فولاد در استان کرمان تکمیل شده است در حالی که این اتفاق در هیچ استانی نیفتاده است.

حسن‌پور اضافه کرد: وحدت و انسجام در استان کرمان وجود دارد و ستاد راهبردی استان کرمان با محوریت امام جمعه و دبیری استاندار راه‌اندازی شده و در کشور بی‌نظیر است.

وی بدون اشاره مستقیم به اختلافات نمایندگان استان کرمان تصریح کرد: ما اعضای مجمع نمایندگان با هر سلیقه سیاسی دور هم جمع می‌شویم و برای توسعه و پیشرفت کرمان هیچ دعوایی با هم نداریم.

حسن‌پور از پیش‌بینی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری برای استان کرمان در ۱۴۰۴ خبر داد و خاطرنشان کرد: ۶۰ هزار میلیارد تومان تولید ورق رنگی را طی سه سال آینده خواهیم داشت و کشور را در واردات ورق بی‌نیاز می‌کنیم.

وی افزود: مردم همه هستی خود را پای نظام و انقلاب گذاشته‌اند و این زیبنده یک فرد کارآفرین و تولیدکننده نیست که ده‌ها دغدغه داشته باشد و هر روز یک بخش‌نامه خلق‌الساعه را ببیند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: مردم ثابت کردند برای سرمایه‌گذاری آمادگی دارند و نیازمند این هستیم تا دولتمردان ارتباط را با همه کشور‌ها به ویژه کشور‌های منطقه به‌نحوی برقرار کنند که تولیدکننده ما دغدغه‌ای برای صادرات نداشته باشد و نباید مردم دغدغه برگشت پول را داشته باشند.

حسن‌پور متذکر شد: بسته حمایتی برای صادرکنندگان در کشور‌های دیگر وجود دارد و ما نه تنها برای صادرکنندگان این بسته را نداریم بلکه بسته تنبیهی هم برای آن‌ها داریم به طوری که کشاورز با هزار و یک مشکل محصول را صادر کرده است و امروز بیش از ۶ هزار حساب تجار و صادرکنندگان ما مسدود شده است و اگر این حرف‌ها را اینجا نگوییم، کجا بگوییم.

مرحله اول اطلس سرمایه‌گذاری استان کرمان تهیه شده است

معاون امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در سخنانی گفت: مرحله اول اطلس سرمایه‌گذاری استان کرمان تهیه شده است و راه طولانی برای فرآیند سرمایه‌گذاری در استان در پیش است.

حسین مهرابی اضافه کرد: باید احکام راهبردی مبتنی بر بهره‌بری را از این همایش استخراج کنیم و همچنین با توجه به شعار سال جاری اعتبارات و تسهیلات را به سمت دانش‌بنیان‌ها سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش دولت بر این است تا موانع موجود بر سر راه را حذف و کمک کند با سرعت بیشتری در مسیر توسعه برای مردم نجیب گام برداریم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده