تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۲۶۷۴۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۱۹۲ درصدی صادرات ایران به ترکیه در بهار

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک گفت: صادرات ایران به ترکیه در بهار امسال با سه میلیون و ۷۰هزار تن کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷میلیون دلار با رشد ۳۶۳ درصدی در وزن و ۱۹۲ درصدی در ارزش، نسبت به بهار سال قبل همراه بوده است.

به گزارش می‌متالز، سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک در آستانه سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران اظهار داشت: تجارت غیرنفتی ایران با ترکیه در سال ۱۴۰۰شاهد جهش مناسبی بوده و این رشد در بهار امسال هم ادامه داشته است.

وی افزود: حدود ۱۹میلیون و ۵۰۰هزار تن کالا به ارزش ۱۱.۴میلیارد دلار، بین ایران و ترکیه در سال ۱۴۰۰تبادل شد که نسبت به سال ۱۳۹۹با رشد ۷۳درصدی در وزن و ۶۴ درصدی در ارزش همراه بوده است، از این میزان کالای تبادل شده ۱۵.۷میلیون تن به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار از ایران به ترکیه صادر شد و ۳.۷میلیون تن کالا به ارزش ۵.۳ میلیارد دلار هم از ترکیه به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه، ۱۴۰درصد صادرات به ترکیه و ۲۰ درصد واردات از این کشور به ایران افزایش داشته است.

وی با اشاره به جایگاه ترکیه در تجارت خارجی کشورمان گفت:همواره ترکیه هم در واردات و هم در صادرات در بین چهار شریک اول ایران بوده و در سال ۱۴۰۰نیز ۱۲درصد وزن و ۱۱درصد ارزش کل تجارت کشورمان با دنیا مربوط به ترکیه بوده است.

لطیفی در خصوص تجارت غیرنفتی کشورمان با ترکیه در بهار امسال گفت: در سه ماهه اول امسال هم این روند رو به رشد ادامه پیدا کرده و سه میلیون و ۷۷۰هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۰میلیون دلار بین دو کشور تبادل شد که ۱۴۱درصد در وزن و ۸۴درصد در ارزش نسبت به بهار سال قبل افزایش را در تجارت شاهد هستیم.

وی افزود: از این میزان کالای تبادل شده در بهار، سه میلیون و ۷۰هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷میلیون دلار صادرات کالای ایرانی به ترکیه با رشد ۳۶۳درصدی در وزن و ۱۹۲درصدی در ارزش بوده است و ۷۰۰هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳میلیون دلار هم واردات از ترکیه بوده که با رشد ۲۲درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص کالا‌های صادراتی به ترکیه توضیح داد: محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان کالا‌های عمده صادراتی ایران به ترکیه بودند.

وی در خصوص کالا‌های وارداتی از ترکیه گفت: دام مولد، مرغ منجمد، تخم مرغ نطفه دار، انواع بذر، حبوبات، موز، قهوه، گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، انواع روغن خوراکی، شکر، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، مکمل ها، مواد اولیه، کود، لاستیک، چوب، کاغذ، خمیر چوب، لوازم الکترونیکی و پارچه و نخ از مهمترین کالا‌های وارده از ترکیه بودند.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده