به گزارش میمتالز به نقل از خبرگزاری تسنیم، مالیات یکی از منابع درآمدی دولتها است که بسیاری از کارشناسان آن را یک درآمد پایدار میدانند. در کشور ما بر ضرورت افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق مقابله با فرارها و کاهش معافیتهای ناکارآمد تاکید میشود.
مالیات یکی از محورهایی است که میتواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، اما لازم است که دولت نیز هزینههای خود را کنترل کرده و از کسری بودجه جلوگیری کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد شاهد کاهش تورم و افزایش نقدینگی از محل کسری بودجه دولت خواهیم بود. ضمن اینکه دولت میتواند درآمدهای نفتی را برای سرمایهگذاری در زیر ساختهای دولت هزینه کند.
برای تحقق این اهداف سازمان امور مالیاتی نیاز به تحول دارد و طی چند ماه اخیر شاهد برخی اتفاقات در این سازمان بودیم. از جمله این موارد، استفاده از اطلاعات دستگاههای کارتخوان و ورودی آنها برای محاسبه مالیات بود که برای اولین بار رخ داد. البته که این موضوع سبب افزایش قابل توجه مالیات مربوط به برخی اصناف شد که در نتیجه اعتراضات نیز شکل گرفت.
شهر تهران به عنوان پایتخت و مهمترین مراکز اقتصادی و تجاری را در خود جای داده و در این بین مرکز شهر تهران جایگاه ویژهتری در این خصوص دارد. در این مصاحبه به منظور بررسی بیشتر شرایط مودیان و مالیتستانی در مرکز تهران با علی محدث دیلمی مدیر امور مالیاتی مرکز شهر تهران گفتگو شده است.
دیلمی: سال جاری سال خاصی در حوزه مالیات و به خصوص اداره کل مرکز شهر تهران بود. شرایط مرکز تهران از نظر ابعاد سیاسی و اجتماعی شرایط ویژهای است. حدود ۱۳۰ اتحادیه داریم که این اتحادیهها در محدوده اداره کل مالیاتی مرکز تهران قرار دارند.
در بحث تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ جلسه برای اصناف مختلف برگزار کردیم. برای برخی از اصناف گاها تا ۶ جلسه برگزار کردیم. در این جلسات بیشتر بحث تبیین مسائل مطرح میشود. گاها مسائلی که از دیدگاه ما چندان پیچیده نیست از نظر اصناف بسیار مهم است.
با توجه به جلسات برگزار شده ما توانستیم مطالب مهم را به اصناف انتقال دهیم. آمارها نشان میدهد که استقبال خوبی انجام شده و ما در دریافت اظهارنامهها موفق بودیم.
دیلمی: در عملکرد سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰۲ هزار اظهارنامه دریافت کردیم. این تعداد شامل اظهارنامههای تبصره پنج و اظهارنامه ماده ۹۵ میشود. براساس آمارهایی که تا روز شنبه داشتیم، مجموع اظهارنامهها به ۱۱۴ هزار اظهارنامه رسیده است. از این تعداد اظهارنامه حدود ۶۹ هزار عدد مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ است.
به عبارت دیگر حدود ۷۰ درصد از اظهارنامههای ارائه شده مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ است و این موضوع مزایای خود را دارد. با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ برای اولین بار بود که در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ از اطلاعات دستگاههای کارت خوان استفاده میشد، سامانه مالیات را برای مودیان محاسبه کرده است. در این رابطه مهم نبوده که مودیان در سال گذشته تا چه حد مالیات پرداخت کردند و ممکن است رقم مالیات در سال ۱۴۰۰، از رقمی که در سال گذشته تعیین شده بود نیز کمتر بوده باشد.
موارد زیادی را داریم که این اتفاق رخ داده است چرا که معیار بر میزان فروش مودی گذاشته شده است. این موضوع نشان میدهد که به سمت شفافیت حرکت میکنیم. طبیعی است که اکثرا از شفافسازی حمایت میکنند. امسال سال اولی بود که اطلاعات مربوط به دستگاههای کارتخوان مورد استفاده قرار گرفت به همین دلیل بحثهایی نیز مطرح شد. حدود ۷۰ درصد مودیان همان چیزی که در سیستم محاسبه شده بود را به عنوان مالیات پذیرفتند.
افرادی نیز که رقم تعیین شده در سامانه را نپذیرفتند نیز به انتخاب خودشان اظهارنامه ارائه کردند. پس از ارائه اظهارنامه مودیان را به نوبت دعوت میکنیم تا اسناد من مربوط را رسیدگی کنیم مطمئناً ظرف دو سال آینده تعداد مهدیانای که مالیات محاسبه شده را تایید میکنند به ۹۰ درصد خواهد رسید. در سال گذشته حدود ۵۰ درصد اظهارنامهها مربوط به تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم بوده است. به این معنا که از ۱۰۲ هزار اظهارنامه دریافت شده حدود ۵۰ هزار اظهارنامه مربوط به تبصره بوده و این در حالی است که در سال جاری این رقم به حدود ۷۰ درصد رسیده است.
بسیاری تصور میکنند که در سال جاری مالیاتها افزایش یافته، اما در بسیاری از موارد مالیات افراد صفر شده و ما این عدد را پذیرفتیم. در بسیاری از موارد نیز سال ۱۴۰۰ اولین سال فعالیت مودی بوده و براساس روال سابق مودی نمیتوانست در سال اول از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کند. در گذشته افرادی که سال اول فعالیت آنها بود حتما باید اظهارنامه ارائه میکنند و ما بررسی میکردیم تا پایه مالیاتی آنها مشخص شود، سپس از سال بعد میتوانستند از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند.
اما با توجه به اطلاعات دستگاههای کارتخوان سازمان امور مالیاتی پذیرفت که در سال اول فعالیت نیز افراد بتوانند از تبصره استفاده کنند. حتی اگر تنها چند ماه از آغاز فعالیت افراد در سال ۱۴۰۰ گذشته باشد نیز میتوانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. این موضوع یک موفقیت است که برای اولین بار در سال جاری رخ داد.
دیلمی: در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، ۹۰ درصد درآمدهایی که برای اداره کل مرکز شهر تهران پیشبینی شده بود، تحقق پیدا کرده است. رقم مالیاتهای دریافتی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد داشته است. در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، در اداره کل مرکز شهر تهران، یک هزار و ۹۷۴ میلیارد تومان وصول مالیات داشتیم.
رقم پیشبینی شده جهت وصول در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که اداره کل مرکز شهر تهران سه هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان آن را وصول کرده است. تیر ماه با زمان ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی، صاحبان املاک و مالیات بر ارزش افزوده همزمان است. روز ۲۶ تیرماه نیز آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بوده است.
با توجه به برنامهریزیهای انجام شده مطمئنا رقم مالیات پیشبینی شده برای ماه جاری که یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده نیز محقق خواهد شد. در تیر ماه سال ۱۴۰۰ اداره کل مرکز شهر تهران یک هزار و ۴۲ میلیارد تومان وصولی داشته که براساس آخرین آماری که تا روز شنبه (۲۵ تیرماه) محقق شده، مالیات وصولی تیر ماه برابر با یک هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان بوده است. در حقیقت شاهد رشد ۲۵ درصدی وصول مالیات در این خصوص هستیم.
دیلمی: اداره کل امور مالیاتی مرکز تهران مبتنی بر مشاغل است چرا که عمده مودیان اشخاص حقیقی هستند. میتوان گفت که تمامی اصناف را در محدوده مرکز تهران داریم، اما تمرکز برخی اصناف در این محدوده بیشتر است. در حقیقت بازار و مراکز اصلی خرید و فروش موبایل و لوازم جانبی نیز در محدوده اداره کل مرکز شهر تهران قرار دارد. از جمله صنوفی که تمرکز بالاتری در این محدوده دارند، لوازم یدکی اتومبیل، لوازم صوتی تصویری، لوازم موبایل، لوازم خانگی، لوازم کامپیوتر، پوشاک، کیف و کفش، چینی و بلور، ماشینهای اداری و طلا و جواهر هستند.
منبع: خبرگزاری تسنیم