به گزارش میمتالز به نقل از خبرگزاری تسنیم، مدتها است که بر نقش مالیات در اداره کشور تاکید میشود. مالیات یکی از سه بخش اصلی درآمدی دولت است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ سهم مالیات به حدود ۴۰ درصد رسیده است و از نظر رقم در نظر گرفته شده نسبت به بودجه سال ۱۴۰۰، بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.
یکی از اقداماتی که در سازمان امور مالیاتی آغاز شده است، بحث ساماندهی دستگاههای کارتخوان است. براساس اعلام سازمان امور مالیاتی دارندگان این دستگاهها تا پایان بهمن ماه وقت دارند تا نسبت به ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی اقدام کنند در غیر این صورت دستگاههای آنها قطع خواهد شد. در این مصاحبه و برای بررسی بیشتر جزئیات این فرآیند با محمد برزگری رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفتگو شده است.
برزگری: در بحث پوزهای بانکی محاسبه مالیاتی خاصی نداریم. در بحث کلان، اساسا اطلاعات پولی، شامل اطلاعات حسابهای بانکی، حسابهای شخصی یا پول نقد میشود. انتقال پول نشان دهنده یک فعالیت است.
این فعالیت میتواند اقتصادی یا غیر اقتصادی باشد. در بررسی که سازمان امور مالیاتی انجام میدهد ابتدا مشخص میشود که این فعالیت اقتصادی است یا خیر. اگر این فعالیت اقتصادی بود، باید مشخص شود که آیا درآمدزا بوده است یا خیر.
در صورتی که یک مراوده پولی شناسایی شود که اقتصادی و درآمدزا باشد (مانند فروش کالا)، باید نوع فروش یا ارائه خدمت مشخص شود. به طور مثال فردی مبل فروخته که سود آن مشمول مالیات میشود. در برخی مواردی ممکن است، مودی واقعیت سود خود را ارائه نکند، مستندات کافی نداشته باشد و یا اطلاعات را ارائه نکند.
در آییننامه ماده ۲۱۹ سازمان امور مالیاتی نسبتهایی در نظر گرفته شده که براساس آن میتوان به اطلاعاتی که منجر به شناسایی سود میشود، دستیافت. هر چند طبق ماده ۹۴ قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد مشمول مالیات برابر است با حاصل فروش، منهای هزینههای قابل قبول.
در مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم هزینههای قابل قبول نیز توضیح داده شده است. بر همین اساس مودی باید اسناد و مدارک خود را ارائه و شروط مربوط به هزینههای قابل قبول را رعایت کند.
حال اگر یک مودی سالم، اسناد لازم برای ارائه سازمان امور مالیاتی را نداشته باشد (به هر دلیلی از جمله آتشسوزی)، طبق قانون و استانداردهای حسابداری فروش فرد در نظر گرفته میشود (به طور مثال ۱۰۰ واحد)، هزینهها نیز مشخص نیست. در اینجا نمیتوانیم بگوییم همه این ۱۰۰ واحد فروش سود است.
در نتیجه سازمان امور مالیاتی نسبتهایی را در نظر گرفته است؛ به این معنا که اگر فردی اسناد و مدارک ارائه نکرد ماموران مالیاتی نباید تمام فروش آن شخص را به عنوان سود در نظر بگیرند و نسبتی از آن را به عنوان سود محاسبه کنند. به طور مثال برای شغلی این نسبت ده درصد تعیین شده است.
در صورتی که فردی در این ردیف شغلی ۱۰۰ واحد فروش داشته باشد، به صورت منطقی ۱۰ درصد آن سود است. این موضوع برای مشاغل مختلف متفاوت است. این نسبتها براساس میانگینی از سود هر ردیف شغلی مشابه در نظر گرفته میشود.
در این حالت اگر اطلاعات پولی شناسایی شود که مربوط به یک فعالیت اقتصادی و منجر به درآمد باشد، با نسبتهای در نظر گرفته شده به سودآوری فرد میرسند. پس از این مرحله با نرخهای مشخصه در قانون، مالیات شخص تعیین میشود.
فرض کنید یک مغازه خواروبار فروشی تمامی اجناس خود را از طریق دستگاه پوز به فروش میرساند و ۱۰۰ واحد فروش دارد. فرض میکنیم در این ردیف شغلی نسبت سود پنج درصدی باشد. در نتیجه به پنج واحد سود میرسیم و سازمان امور مالیاتی سود آن را در نظر میگیرد.
برزگری: ابتدا باید گفت که اگر فردی اظهارنامه ارائه نکند، مشمول معافیت و نرخ صفر نخواهد شد. به طور مثال در سال ۱۴۰۰، تا ۳۶ میلیون تومان سود معاف از مالیات در نظر گرفته شده و اگر فردی اظهارنامه ارائه نکند این سود نیز مشمول مالیات خواهد شد. مالیات این ۳۶ میلیون تومان سود برابر پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و افرادی که اظهارنامه را ارائه کنند از پرداخت آن معاف خواهند شد. این موضوع مربوط به بحث قانون مالیاتهای مستقیم است.
در مورد ارزش منصفانه باید گفت، زمانی که فردی، اظهارنامهای را به سازمان امور مالیاتی ارائه میکند در واقع فروش خود را اظهار میکند. اگر فرض کنیم فردی فروش خود را ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرده، اسناد و مدارک هزینههای خود را در اختیار ندارد و نسبت سودآوری مربوط به ردیف شغلی او هشت درصد باشد، نتیجه میگیریم ۴۰ میلیون تومان سود داشته است.
ما برای محاسبه مالیات از این ۴۰ میلیون تومان، ۳۶ میلیون به عنوان معافیت از درآمد مشمول مالیات کم میکنیم، ۴ میلیون تومان باقی مانده را نیز با نرخ ۱۵ درصد محاسبه میکنیم. بر این اساس این مودی ۶۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت خواهد کرد؛ بنابراین اگر فردی ۵۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد و فروش خود را کتمان نکرده باشد و اسناد و مدارک هزینههای خود را ارائه نکند و ما مجبور به استفاده از نسبت سودآوری شویم و نسبت فعالیت کار او ۸ درصد باشد، در نهایت ۶۰۰ هزار تومان مالیات تعیین خواهد شد.
اگر همین فرد اظهارنامهای به سازمان امور مالیاتی ارائه نکند، سازمان امور مالیاتی ناچار است برود و براساس ارزش منصفانه فروش این فرد را به دست آورد. در حقیقت ارزش منصفانه برای تعیین میزان فروش و سایر درآمدهای مودی است. پس از تعیین میزان فروش براساس ارزش منصفانه، با نسبتهای مالیاتی تعیین شده، مالیات فرد تعیین خواهد شد.
برزگری: کسی که کارتخوان خود را ثبت نمیکند، امکان ارائه اظهارنامه را نیز ندارد در نتیجه معافیت اولیه (۳۶ میلیون تومان) را نخواهد داشت. در واقع افرادی که ثبت نام را نجام ندهند حداقل پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰، مالیات بیشتری خواهند پرداختالبته در صورتی که سودی بیش از ۳۶ میلیون تومان داشته باشند.
ضمن اینکه کسی که اظهارنامه ارائه نمیکند مشمول ۳۰ درصد جریمه غیرقابل بخشش خواهد شد. در واقع مالیات کسی که اظهارنامه ارائه نمیکند با ۳۶ میلیون تومان سود، حداقل به هفت میلیون تومان خواهد رسید. فردی که اظهارنامه ارائه نمیکند یا درآمدهای خود را کتمان میکند، علاوه بر مالیات و جریمه حسب مقررات مرتکب جرم مالیاتی میشود.
چنین فردی مشمول ماده ۲۷۴ قانون مالیاتهای مستقیم میشود. بر همین اساس بحث دادگاه و جرایم قانون پیگیری خواهد شد.
برزگری: دلیل این اتفاق عدم وجود اطلاعات کافی در سنوات قبل است. وقتی اطلاعات کافی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نگیرد، این اشکالات به وجود میآید. در صورتی که اطلاعات کافی در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد دیگر چنین مسائلی پیش نمیآید.
از اطلاعاتی که میتواند به سازمان امور مالیاتی کمک کند، بررسی تراکنشهای بانکی، اظهارنامه مودیان، داراییهای شخص و میزان هزینههای فرد است که در کنار هم تبدیل به یک بانک اطلاعاتی میشود. از طریق این بانک اطلاعاتی میزان درآمدهای افراد مشخص خواهد شد و تشخیص مالیاتی دقیقتری رخ خواهد داد.
در مرحله اول ما به دنبال ساماندهی دستگاههای پوز هستیم و در مرحله دوم که مهمتر است، بحث تفکیک حسابهای تجاری و غیر تجاری است. فعال اقتصادی پس از این اتفاق باید حساب تجاری داشته باشد. با همکاری بانک مرکزی الگوریتمهایی را روی حسابهای تجاری و غیر تجاری نصب خواهد شد که در نتیجه آن فعالیتهای اقتصادی از این سیستم استخراج خواهد شد.
برزگری: قطعا دستگاههای کارتخوانی که در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نشوند، غیرفعال خواهد شد. ضمن اینکه بحث عدم ارائه اظهارنامه، جریمه و جرم مالیاتی نیز که پیشتر به آن اشاره شد وجود خواهد داشت. آمارهای مربوط به دستگاهها در حال به روزرسانی است و هر روز به آنها اضافه میشود.
تا امروز (۱۸ بهمن ۱۴۰۰) دو میلیون و ۳۲۷ هزار نفر به پروندههای خود اتصال دادهاند و دو میلیون و ۲۴۳ هزار نفر نیز درخواست غیر فعالسازی به ما دادهاند. تقریبا چهار میلیون و ۵۷۰ هزار دستگاه تعیین تکلیف شده است. تعداد بیش از هشت میلیون دستگاه نیز همچنان تعیین تکلیف نشدهاند. البته آمارهای مربوط به دستگاههای پوز از طریق بانک مرکزی در حال به روز رسانی است.
در حال حاضر آخرین مکاتبات خود را با بانک مرکزی انجام دادهایم تا دیگر دستگاهی را بدون ثبت نام کامل ندهند.
برزگری: اطلاعات دستگاهها در اختیار سازمان امور مالیاتی باقی مانده است. در نتیجه سازمان امور مالیاتی میتواند طبق اولویت بندی که براساس رقمهای بزرگتر یا سایر شاخصها از جمله نوع شغل بررسی کامل کند و چنانچه شخصی اقدام به فرار مالیاتی کند، این موارد را پیگیری کند. رویکرد سازمان این است که به سراغ افرادی برود که فرارهای بزرگتری دارند.
از این به بعد دیگر دستگاههای پوز پرونده خواهند داشت و فرآیند شفاف شده است. سازمان امور مالیاتی میخواهد از سود این فعالان اقتصادی مالیات دریافت کند. کسی که چنین اقدامی انجام میدهد و دستگاهها خود را غیرفعال میکند و دستگاه دیگری میگیرد، در حقیقت به خودش آسیب میرساند چرا که در نهایت از سود مالیات گرفته خواهد شد.
چه فردی دستگاه قبلی را غیرفعال کرده باشد چه نکرده باشد، اگر در اولویت بررسی سازمان امور مالیاتی قرار گیرد، اطلاعات را دریافت خواهیم کرد. این نگاه که کسی بخواهد از این طریق فرار مالیاتی انجام دهد موضوعیت خارجی نخواهد داشت.
برزگری: این موضوع ارتباطی با بررسی دستگاههای پوز ندارد. شاید این بحث به اطلاعات حسابهای بانکی که پیش از این از طریق دفتر بازرسی و مبارزه با فرارهای مالیاتی گرفته شده است، باشد. ساماندهی دستگاههای کارتخوان تقریبا شش ماه است که به طور خیلی جدی در حال انجام است.
ما اطلاعات حساب بانکی را دریافت میکنیم و دستگاه کارتخوان تنها یک ابزار پرداخت است. دستگاههای کارتخوان به یک حساب بانکی متصل است و سازمان امور مالیات آن حساب را بررسی میکند. با توجه به این مساله کارت به کارت کردن و سایر روشهای پرداخت نیز شامل بررسیها خواهد شد.
مورد دیگری که مطرح میشود این است برخی ممکن است از حسابهای دیگری استفاده کنند که در این شرایط پول در نهایت باید به حساب کسی که به دنبال فرار مالیاتی است، واریز شود ضمن اینکه فردی که صاحب حساب واسط شده نیز به دلیل گردش مالی که انجام شده گرفتار خواهد شد.
برزگری: برای تعیین درآمدهای مشمول اقدامات به صورت سالانه انجام میشود و مالیات چند سال با یکدیگر جمع نمیشود. برای هر سال نیز یک برگ تشخیص مالیاتی جداگانه صادر میشود. اگر فردی به چنین مواردی برخورد، امکان اعتراض دارد و ما مکلف به رسیدگی هستیم.
برزگری: یک جریمه ۲.۵ درصد عدم پرداخت مالیات به ازای هر ماه اضافه خواهد شد. ضمن اینکه بحث وصول مالیات براساس اجرای مواد ۲۱۰ تا ۲۱۸ قانون مالیاتهای مستقیم، موضوع وصول و اجرا وجود خواهد داشت. عملیات اجرا به این معنا است که سازمان امور مالیاتی مکلف است به مساله ورود و مالیات را وصول کند.
از جمله اقداماتی که سازمان امور مالیاتی در راستای وصول عملیاتی انجام میدهد این است که اگر فرد پولی در بانک داشته باشد از آن پول مالیات کسر خواهد شد. حتی در صورتی که فرد ملک یا خودرو داشته باشد، توقیف خواهد شد. این موارد در شرایطی است قصد داشته باشیم عملیات اجرا را انجام دهیم، اما قاعده اصلی این است که شهروندان در صورتی که مشمول مالیات میشوند، بیایند و پرداخت کنند.
منبع: خبرگزاری تسنیم