تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۴
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۶۸۲۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه هفتم توسعه باید واقع بینانه و قابل دسترس باشد

‌می‌متالز - رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که برنامه هفتم توسعه باید واقع بینانه و قابل دسترس باشد گفت: در برنامه ششم بین اهداف و واقعیت‌هایی که رسیدیم تفاوت معنا داری وجود داشت.

به گزارش می‌متالز، علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی در نشستی که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت تغییر ریل سیاستگذاری کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه، برگزار شد، گفت: امروز اهمیت برنامه‌های توسعه بالاست چرا که کشور بر اساس این اهداف در چند سال آینده قرار است اداره شود. هر چه این جهت گیری‌ها واقع بینانه‌تر و اجرایی‌تر باشد طبیعی است که باعث می‌شود کشور در مسیر درست حرکت کند.

وی افزود، در برنامه‌های توسعه قبلی انحرافاتی وجود داشت، مانند همین برنامه ششم که بین اهداف و واقعیت‌هایی که رسیدیم تفاوت معنا داری وجود داشت. ما در برنامه نمی‌توانیم آرمان‌ها را بنویسیم، ولی الزامات پیش نیاز آن‌ها را مورد نظر قرار ندهیم.

رییس کل بانک مرکزی گفت: درست ندیدن پیش نیاز‌ها و زیر ساخت‌ها باعث می‌شود که چیز‌هایی که در برنامه می‌نویسیم بر مدار واقعیت نباشد و تفاوت‌های زیادی بین پیش بینی‌ها و تحقق یافته‌ها باشد و برنامه‌ها صرفا روی کاغذ بماند. بر این اساس اهداف پیش بینی شده در برنامه هفتم و الزامات رسیدن به آن‌ها هم باید تعریف شود.

صالح آبادی با اشاره به اینکه، خطا‌های سیاست گذاری در کدام قسمت می‌باشد، گفت: اساسا چه خطا‌هایی پیش می‌آید و اینکه چکار کنیم که دچار آن خطا‌ها نشویم هم باید در تدوین برنامه توسعه لحاظ شود. متاسفانه یک فرهنگ غلطی راه افتاده که ما میدانیم در بعضی شاخص‌ها مثلا به یک عدد مشخص نمی‌رسیم، اما می‌گوییم که زشت است اگر آن شاخص را پایین در نظر بگیریم، آن را مطلوب در نظر بگیریم با اینکه خودمان می‌دانیم به آن تراز نمیرسیم، این‌ها فرهنگ‌های اشتباه است.

صالح آبادی گفت: در تدوین برنامه توسعه هم باید به باید‌ها نگاه کنیم و هم به نباید ها، تا کنون به نباید‌ها کمتر پرداخته شده است. اگر بخواهیم به یک هدف خاص برسیم یک مجموعه‌ای از نباید‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرند.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود در خصوص الزامات تدوین برنامه هفتم توسعه، افزود، مهم‌ترین موضوعات در جنبه‌های اقتصادی بحث محدودیت منابع مالی است. متاسفانه نگاه تامین مالی، بانک پایه است و همه‌ی تکالیف بر عهده‌ی بانک‌ها هستند، بار‌ها شنیده ایم که می‌گویند بانک‌ها باید یک‌میزان‌مشخص از منابع را تامین کنند، یک سری تسهیلات خاص را پرداخت کنند. این در حالی است که تامین مالی باید از بانک و بازار سرمایه و منابع خارجی باشد، اما چه کنیم که منابع مردمی را به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی سوق دهیم؟ پاسخ به این سوال مهم است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد، بحث اصلاح نظام بانکی هم بسیار مهم است، در تدوین برنامه هم نیاز به یک سری احکام مشخص داریم و اصلاح رابطه دولت با نظام بانکی و بانک مرکزی، اصلاح روابط بانک‌ها با بانک مرکزی و اصلاح روابط بانک‌ها با مردم، اصلاحات جدی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

صالح آبادی در پایان گفت: همه‌ی دستگاه‌های کشور باید در کنار هم قرار گیرند و به این اصلاحات کمک کنند. لزوم تدوین استراتژی توسعه و بهبود فضای کسب و کار هم بسیار مهم است و باید بدانیم که این برنامه قرار است آخر سر به کجا برسد. امیدواریم این نگاه برنامه‌ای وجود داشته باشد و با نگاه برنامه‌ای اصلاحاتی را انجام بدهیم و اهدافی ترسیم کنیم و همچنین امید داریم که برنامه هفتم واقع بینانه و قابل دسترس باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده