تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۶۸۲۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهمترین تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: در بازار خودرو و مسکن دیده می‌شود که قیمت‌ها به یکباره تغییر پیدا می‌کند که در نتیجه هماهنگی بین افرادی که صاحب سود می‌شوند، روی می‌دهد. در نتیجه مالیات بر عایدی سرمایه از این افراد از نوسان قیمت جلوگیری به عمل می‌آید و به اقتصاد کشور کمک شایانی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مجتبی رضاخواه، نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات درباره کارکرد‌های مالیات برعایدی سرمایه به خبرنگار ابیِنا گفت: اخذ مالیات مشکل اساسی در کشور دارد. سال‌ها دریافت مالیات مبتنی بر فروش نفت بوده و این در حالی است که بخش اعظم درآمد کشور‌های تولید کننده اصلی نفت از مالیات تامین می‌شود. مالیات برعایدی سرمایه یکی از مواردی است که دیگر کشور‌ها با این استلال که چنانچه کالای خریداری شده، با گذر زمان ارزش قابل توجهی پیدا کند، زمان فروش باید بخشی از سود آن به صورت مالیات پرداخت شود، برآن متمرکز شده اند.

وی در ادامه اضافه کرد: اجرای مالیات بر عایدی سرمایه از این جهت مفید است که بیشتر به قشر دارا و ثروتمند توجه می‌شود، زیرا عموما قشر ضعیف و متوسط چنانچه خانه یا ماشین هم داشته باشد، مشغول خرید و فروش آن نمی‌شود، اما افرادی که در حال سوداگری هستند یا اینکه درآمد زیادی بدون سوداگری دارند و از توان پرداخت مالیات هم برخوردارند، بنابراین باید این مالیات را پرداخت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مالیات بر عایدی سرمایه هر چه زودتر باید اجرایی شود، زیرا هم با منطق عدالت به دلیل اخذ بیشتر آن از افراد ثروت، تطابق دارد و هم اینکه غیر از مباحث ایدئولوژیک و منطق اسلامی این کار در کشور‌های دیگر هم اجرایی می‌شود و در حقیقت جهانی است؛ بنابراین هر چه سریعتر باید تصویب و اجرا آن مورد پیگیری قرار گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره مهمترین تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: مهمترین تاثیر مالیات برعایدی سرمایه جلوگیری از نوسان قیمت است. در بازار خودرو و مسکن دیده می‌شود که قیمت‌ها به یکباره تغییر پیدا می‌کند که در نتیجه هماهنگی بین افرادی که صاحب سود می‌شوند، روی می‌دهد. در نتیجه با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از این افراد، از نوسان قیمت جلوگیری به عمل می‌آید و به اقتصاد کشور کمک شایانی می‌شود.

رضاخواه درباره پیشنهاد خود برای بهتر اجرا شدن این مبحث چنین توضیح داد: اجرا نیازمند جدیت است و برای این جدیت زیرساخت باید مناسب باشد تا امکان اخذ مالیات مهیا شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده