تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۲
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۶۸۳۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی آماری بازار فیزیکی بورس کالا در ۴ ماهه ابتدایی امسال

ارزش معاملات بورس کالا از ۲۸۷ همت گذشت/ معامله ۳۴ میلیون تن انواع کالا و محصول در بازار فیزیکی

‌می‌متالز - در شرایطی که ارزش کل معاملات بازار‌های بورس کالا از ۲۸۷ همت در ۴ ماه ابتدایی امسال گذشت که در بازار فیزیکی بیش از ۳۴ میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۷۰ همت معامله شد.

به گزارش می‌متالز، بررسی آمار ۴ ماهه امسال معاملات بورس کالا بیانگر آن است که سناریوی ثبت رکورد‌های جدید در سال جاری نیز ممکن است تداوم یابد؛ به گونه‌ای که رکورد‌های جدیدی در بازار‌های مالی، مشتقه و فیزیکی در ۴ ماه ابتدایی امسال به ثبت رسید و ارزش کل معاملات بازار فیزیکی، بازار گواهی سپرده و بازار آتی و سایر بازار‌ها با افزایش ۷۵ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته از ۲۸۷ همت (هزار میلیارد تومان) گذشت. البته بررسی روند معاملات انواع کالا و محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می‌دهد در ۴ ماهه امسال درمجموع ۳۴ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۸۳۰ تن انواع کالا و محصول در تالار‌های مختلف مورد دادوستد قرار گرفته و ارزش بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان را به ثبت رساند.

در هر یک از ماه‌های سال جاری جزییات معاملات در بازار فیزیکی به شرح زیر بود:

بیشترین حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی در ماه خرداد به ثبت رسید که معادل ۱۰ میلیون و ۸۲۶ هزار تن به ارزش ۸۰ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بود.

در بازار فیزیکی بورس کالا در فروردین، ۷ میلیون و ۲۳۱ هزار تن محصول به ارزش ۵۹ هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان، در اردیبهشت نزدیک به ۷ میلیون و ۹۴۰ هزار تن به ارزش۶۶ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان و در تیر ۸ میلیون و ۸۴۹ هزار تن به ارزش ۶۳ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان دادوستد شد.

در ۴ ماهه امسال در مجموع ۲۹ میلیون و ۵۳۷ هزار تن انواع کالا و محصول در تالار محصول‌های صنعتی و معدنی دادوستد شد که ارزش این معاملات بیش از ۱۶۵ هزار میلیارد تومان بود. در این مدت همچنین ۵ میلیون و ۳۰۱ هزار تن محصول نیز در تالار محصول‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به فروش رسید و بازار فرعی میزبان معامله بیش از ۸ هزار تن انواع ضایعات بود.

سیمانی‌ها در ۴ ماهه ابتدایی امسال در مجموع نزدیک به ۱۸ میلیون و ۷۱۰ هزار تن انواع سیمان به ارزش ۱۱ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان را در تالار سیمان بورس کالا فروخته اند.

در این مدت همچنین ۱۳۹ دستگاه خودرو کارا دوکابین و تک کابین در تالار اختصاصی خودرو فروخته شد و ۱۰ تن زعفران در تالار محصول‌های کشاورزی دادوستد شد.

ارزش معاملات بورس کالا از ۲۸۷ همت گذشت/ معامله ۳۴ میلیون تن انواع کالا و محصول در بازار فیزیکی

ارزش معاملات بورس کالا از ۲۸۷ همت گذشت/ معامله ۳۴ میلیون تن انواع کالا و محصول در بازار فیزیکی

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده