تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۵۹
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۶۸۴۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طرح‌های مجلس موجب فرار سرمایه‌ها به خارج از کشور می‌شود

‌می‌متالز - احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه هم اکنون طرحی در مجلس شوراری اسلامی در حال بررسی است تا بورس کالا را از زیر نظر وزارت اقتصاد خارج و به وزارت صنعت و معدن و تجارت منتقل کنند اظهار کرد: طرح مجلس با عنوان «تنظیم بازار کالا‌های مشمول الزام عرضه در بورس‌های کالایی» فساد آشکار است.

به گزارش می‌متالز، احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه هم اکنون طرحی در مجلس شوراری اسلامی در حال بررسی است تا بورس کالا را از زیر نظر وزارت اقتصاد خارج و به وزارت صنعت و معدن و تجارت منتقل کنند اظهار کرد: طرح مجلس با عنوان «تنظیم بازار کالا‌های مشمول الزام عرضه در بورس‌های کالایی» فساد آشکار است.

جانجان گفت: نمایندگان مجلس بورس کالا را به خوبی نمی‌شناسند، به همین دلیل مواضعی می‌گیرند که در مخالفت با بورس کالا است، این در حالی است که بورس کالا شفافیت را در اقتصاد گسترش داده است و دلالان و مفسدان همیشه در تقابل با بورس کالا قرار گرفته اند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بورس کالا تاکنون توانسته است جلو رانت بازی و باج گیری بسیاری از مفسدان را بگیرد.

این فعال بازار سرمایه بیان داشت: این طرح مجلس به لحاظ قانونی بر خلاف نص صریح قانون است و نمایندگان مجلس نمی‌توانند این طرح را تصویب کنند. این طرح مجلس حتی در تضاد با آیین نامه تنظیم بازار است.

احمد جانجان در پایان تاکید کرد: اگر این طرح واقعا تصویب شود، ناکامی، سرخوردگی و نا امیدی اهالی بازار سرمایه را در پی خواهد داشت به طوری که احتمال دارد تا اهالی بازار سرمایه برای همیشه سرمایه هایشان را از بازار سهام خارج کنند؛ بنابراین با تصویب این طرح مجلس بازار سرمایه را تخریب خواهد کرد.

دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهوری و رئیس تیم اقتصادی دولت سیزدهم در جلسه‌ای مشترک با وزرا مخالفت دولت را با این طرح اعلام کرده و گفته بورس کالا به رهبری وزارت اقتصاد همچنان به کار خود ادامه دهد. اما توئیت‌ها و صدا‌های متناقض از وزارت صمت از حرکت خلاف جهت این وزارتخانه در مقابل دولت حکایت دارد.

قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد: وزارت صمت از تصویب این طرح حمایت می‌کند، چون وزارتخانه اش به دنبال حمایت از تولید است.

فعالان بازار سرمایه می‌گویند حواله فروشی و امضا‌های طلایی پشت پرده این طرح جدید است تا با قیمت گذاری دستوری بازار ملتهب، آب گل آلود‌تر و در نهایت جیب مفسدین، دلالان و رانت خواران بیش از پیش، پر پول‌تر شود.

منبع: خبرگزاری تابناک

عناوین برگزیده