تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۶۸۵۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر اجرای پروژه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد؛

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه توسعه انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی

‌می‌متالز - پروژه افزایش ظرفیت توسعه پارک‌های انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه به پیشرفت ۳۰ درصدی رسید.

به گزارش می‌متالز، پروژه افزایش ظرفیت توسعه پارک‌های انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی شرکت فولاد مبارکه به پیشرفت ۳۰ درصدی رسید. رضا خادم کیمیایی مدیر اجرای پروژه‌های آهن‌سازی این خبر را داد و در همین خصوص به سؤالات خبرنگار پاسخ داد.

در خصوص هدف اجرای این پروژه بیشتر توضیح دهید.

با عنایت به هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای حفظ سهم بیش از ۴۵ درصدی خود در تولید فولاد کشور و افزایش ظرفیت شرکت مادر، این پروژه تعریف شد تا بتواند در آینده نیز همچنان نیاز واحد‌های احیا مستقیم و درنهایت فولادسازی را تأمین کند. به‌طورکلی هدف از اجرای این پروژه هم‌راستایی این ناحیه در راستای برنامه‌های فولاد مبارکه برای افزایش ظرفیت تولید است.

در این پروژه توسعه چه قسمت‌هایی در دست اجراست؟

محدوده توسعه فوق به دو بخشِ اصلاح و تکمیل پارک‌های انباشت و برداشت و خطوط انتقال مواد موجود و احداث مجموعه انباشت و برداشت و خطوط انتقال مواد جدید تقسیم می‌شود.

در بخش اول در راستای افزایش ظرفیت پارک‌های موجود طول پارک‌های ۳ و ۴ و ۵ افزایش‌یافته که منجر به افزایش طول نوار نقاله‌ها و توان درایو یونیت‌های مربوطه و طول ریل ماشین برداشت و سایر تجهیزات مرتبط شده است. همچنین پارک صفر که تنها به‌عنوان پارک اضطراری مورداستفاده قرار می‌گرفت افزایش ظرفیت یافته است.

در طرح جدید، پارک‌های قبلی به‌منظور افزایش ظرفیت ذخیره مواد اولیه به پارک مکانیزه تبدیل می‌شود و در بخش دوم به‌منظور تغذیه مگامدول‌های واحد احیا مستقیم شماره ۲ (واحد احیا شهید خرازی) مطابق طرح، دو پارک جدید به عرض حدود ۴۷ متر و طول حدود ۱۰۰۰ متر ایجاد خواهد شد.

غیر از افزایش ظرفیت، موارد دیگری هم در نظر گرفته شده است؟

بله. هم‌زمان با اجرای این پروژه، بستر ریلی لازم جهت نصب ماشین‌آلات جدید انباشت و برداشت نیز طراحی‌شده است که به‌طور هم‌زمان اجرا می‌گردد. با توجه به استراتژیک بودن پروژه برای شرکت فولاد مبارکه و محدودیت زمان اجرای آن، بلافاصله پس از ابلاغ قرارداد در اواخر سال گذشته توسعه آهن‌سازی اقدام به برگزاری جلسات منظم و برنامه‌ریزی دقیق با حضور کلیه عوامل ذی‌ربط نمود که خوشبختانه به‌موازات این کار فعالیت‌های مهندسی و تأمین پروژه نیز آغاز گردید.

در جریان اجرای پروژه چقدر از ظرفیت‌های داخلی استفاده‌شده است؟

با توجه به تأکید بر استفاده حداکثری از توانمندی‌های شرکت‌های داخلی، ترتیبی اتخاذ شده است که بخش اعظم موارد مربوط به تأمین و ساخت قطعات با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های سازنده داخلی انجام شود. ضمن اینکه بخش زیادی از تجهیزات پروژه ساخته یا تأمین شده است.

پروژه از نظر زمان‌بندی در چه وضعیتی قرار دارد؟

در حال حاضر پروژه داری پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد و تقریبا مطابق برنامه است.


تاکنون چه اقداماتی در این راستا انجام شده است؟

مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده عبارت‌اند از: پیشرفت ۶۰ درصدی فاز مهندسی پروژه و آغاز مهندسی خرید در اکثر دیسپلین‌ها؛ تکمیل جوشکاری ریل اسکراپر در ۱۰۰ متر اول پارک صفر موجود؛ تکمیل فونداسیون و ریل‌گذاری ماشین بوم ریکلایمر به طول ۱۰۰ متر در پارک‌های ۱ و ۲ موجود؛ جمع‌آوری خرسک‌های انباشته‌شده در محوطه پارک دوم منطقه شهید خرازی به‌طور کامل و آغاز عملیات تسطیح؛ پیشرفت ۵۰ درصدی عملیات خاک‌برداری/ خاک‌ریزی و تسطیح جاده‌ها؛ پیشرفت ۹۸ درصدی عملیات اجرایی منهول‌ها /کاندئیت بانک‌های دفنی در منطقه شهید خرازی؛ پیشرفت ۹۶ درصدی عملیات ساختمانی و سیویل ساختمان ریکلایمر در منطقه شهید خرازی؛ پیشرفت ۴۰ درصدی عملیات ساختمانی و سیویل ماشین استاکر در منطقه شهید خرازی؛ پیشرفت ۵۰ درصدی عملیات ساختمانی و سیویل ساختمان این برق جدید؛ آغاز عملیات جوشکاری ریل‌های ماشین انباشت (استاکر) و ماشین برداشت (ریکلایمر) در منطقه شهید خرازی.

سخن پایانی؟

از مهم‌ترین موارد موردنظر در هر پروژه می‌توان به همکاری سایر واحد‌های مرتبط و رعایت نکات ایمنی برای نیروی انسانی و تجهیزات اشاره کرد که خوشبختانه این مهم تاکنون به‌خوبی رعایت شده است؛ بنابراین از همه عوامل ذی‌ربط که در این راستا همکاری دارند، صمیمانه قدردانی می‌نماییم و امیدواریم پروژه با بالاترین کیفیت در زمان مقرر به پایان برسد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده