تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۶۸۷۰۲
سرویس خبر : محیط زیست

روز جهانی حفاظت از اکوسیستم مانگرو در «سیاره آبی»

‌می‌متالز - برنامه «سیاره آبی» سه شنبه چهارم مرداد، به مناسبت روز جهانی حفاظت از جنگل‌های مانگرو (حرا) به این موضوع می‌پردازد.

به گزارش می‌متالز، مانگرو (حرا) اکوسیستم‌های نادر، دیدنی و پرباری در مرز بین زمین و دریا است. این اکوسیستم‌های فوق العاده به رفاه، امنیت غذایی و محافظت از جوامع ساحلی در سراسر جهان کمک می‌کنند.

سیما پاتیمار تهیه کننده برنامه «سیاره آبی» بیان کرد: جنگل‌های مانگرو با حدود ۱۰ میلیون هکتار مساحت، یکی از با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های جنگلی دنیا به شمار می‌آیند و بیشترین پراکنش را در سواحل رودخانه‌ها و دریا‌های مناطق نیمه استوائی دارند.

وی ادامه داد: این جنگل‌ها در ایران ۲۰ هزار هکتار وسعت دارند که موارد عمده‌ای همچون ورود آب‌های آلوده حاصل از فاضلاب‌های شهری، پسماند‌های صنعتی و مواد نفتی، سرشاخه زنی به منظور تامین غذای دام و ... بقای این جنگل‌ها را در معرض تهدید قرار داده و موجب کاهش حجم زیادی از وسعت آن‌ها شده است.

پاتیمار افزود: در برنامه سه شنبه چهارم مرداد با حضور کامران پور مقدم رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری پیرامون جنگل‌های مانگرو گفتگو خواهیم کرد.

گفتنی است «سیاره آبی» به تهیه کنندگی سیما پاتیمار و با اجرای فاطمه مینا خانی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶:۴۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

منبع: خبرگزاری جهانی پرس

عناوین برگزیده