تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۶۸۷۱۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رشیدی کوچی:

واردات خودرو باید با تعرفه و بدونه در اختیار قرار دادن ارز از سمت دولت مدیریت شود

‌می‌متالز - نماینده مردم مرودشت در مجلس گفت: به نظر می‌رسد بحث واردات خودرو باید صرفا با تعرفه و بدونه در اختیار قرار دادن ارز از سمت دولت مدیریت کنیم.

به گزارش می‌متالز، جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه) در گفتگویی رادیویی درباره واردات خودرو و ساماندهی این حوزه گفت: شاهد هستیم که چه اتفاقات ناخوشایند و نامناسبی در حوزه واگذاری خودرو از سمت تولیدکنندگان به مردم شرف ایران در حال رخ دادن است. این یک علامت سوال بزرگ است که چه اتفاق می‌افتد که در حوزه خودرو این مصرف‌کننده است که باید به دنبال تولید کننده بدود و با هزینه گزافی حاضر باشد محصول را بخرد، اما باز هم موفق نشود.

وی در رابطه با فروش حواله‌های خودرو تصریح کرد: وقتی خودرو را به کالای سرمایه‌ای به جای کالای مصرفی تبدیل می‌کنیم همین اتفاق می‌افتد. در ثبت نام اخیر چیزی حدود شش میلیون نفر برای همین خودرو‌های بی کیفیت یا کم کیفیت ثبت نام کرده‌اند.

رشیدی کوچی بیان کرد: قطعا نیاز کشور ما در یک بازه ثبت نامی شش میلیون خودرو نیست. ما مردم را به این سمت هل می‌دهیم که خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و اگر می‌خواهید ارزش پول شما از بین نرود باید در ثبت نام خودرو شرکت کنید.

نماینده مردم مرودشت در محلس شورای اسلامی تصریح مرد: اینکه بخواهیم مشکلات خودروسازان را به گردن دولتی بودن آن‌ها بیندازیم قابل پذیرش نیست. اینطور نیست که اگر خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود تمام مشکلات این حوزه شود.

رشیدی کوچی عنوان کرد: در حال حاضر خودروساز خصوصی نیز داریم، اما به علت حضور پررنگ مافیای خودرو و رخنه آن به بخش خصوصی، این بخش نیز نمی‌تواند آنطور که باید فعالیت کند؛ بنابراین نباید فکر کنیم با خصوصی‌سازی کن فیکون می‌شود.

وی اظهار کرد: نباید بپرسیم مافیای خودرو کیست باید بپرسیم مافیای خودرو چیست! مافیای خودرو همان کسانی هستند که سال ۹۵ وقتی نه به خودروی داخلی گفتند حدود یک میلیارد دلار پول در اختیار خودروسازان قرار دادند تا به مردم وام خرید خودرو بدهند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس بیان کرد: بعد از آن به این نتیجه رسیدند که در خطر هستند و باید مردم را به صف کنند و سیستمی ایجاد کردند که مردم ملتمسانه از آن‌ها خودرو بخرند.

رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که واردات خودرو به کجا ختم شد؟ گفت: ما متخصصینی در کشور هستیم که مسائل ساده را به نحوی پیچیده می‌کنیم که دیگر قابل حل نیست. واردات خودرو همه جای دنیا موضوعی حل شده است. در مجلس مصوب شد که کمبود خودرو با واردات جبران شود تا انحصار شکسته شود و رقابت افزایش یابد، اما شاهد بودیم وزارت صمت با نفوذ مافیا و با شعار حمایت از تولید داخلی کار خود را پیش برد.

وی عنوان کرد:متاسفانه مقوله ساده واردات خودرو را آنچنان اسیر تبصره و ماده و قانون کرده‌اند که برای اقدام در این زمینه ماه‌ها باید تحقیق کرد. خوشبختانه اصل واردات خودرو تصویب شده، اما برخی مفاد این آیین نامه به دنبال راضی نگاه داشتن خودروسازان است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی وضع خودرو در مملکت ما درست می‌شود که انحصار بشکند و رقابت ایجاد شود، آنگاه محصولات داخلی ما نیز باکیفیت خواهند شد. به نظر می‌رسد بحث واردات خودرو باید صرفا با تعرفه و بدونه در اختیار قرار دادن ارز از سمت دولت مدیریت کنیم.

منبع: خبرگزاری آنا

عناوین برگزیده