تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۶۸۷۸۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

«اجتماع ضدّین»، دلیل طولانی شدن تدوین آیین نامه واردات خودرو!

‌می‌متالز - علی زراندوز در سرمقاله امروز (چهارشنبه ۰۵ تیرماه ۱۴۰۱) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «طولانی شدن تدوین آیین نامه واردات خودرو» پرداخت.

به گزارش می‌متالز، عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

پنج ماه از سال می‌گذرد و به‌رغم بلاتکلیفی و شرایط نابسامان بازار خودرو در کشور همچنان تکلیف آیین‌نامه واردات خودرو توسط دولت مشخص نشده است. آیین‌نامه واردات پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان مجلس و نهاد‌های نظارتی، رفت‌وبرگشت‌های بسیار و مخالفت‌ها و موافقت‌های فراوان سرانجام تصویب شد، ولی برای اجرای آن باید این آیین‌نامه از هفت خوانی دشوارتر از هفت‌خوان رستم دستان عبور کند! هفت خوانی که برخلاف هفت‌خوان رستم که همه از باخبر بودند، خبری درباره جزییات آن وجود ندارد و مردم و حتی مسئولان مربوطه هم در جریان روند تدوین این آیین‌نامه نیستند.

درهمین رابطه چند روز قبل سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: «مردم نسبت‌به قیمت خودرو و کیفیت آن نگرانی‌هایی دارند، مجلس (کمیسیون صنایع و معادن) به این نتیجه رسید که به منظور ارتقای کیفیت خودرو و کاهش قیمت تمام‌شده، ضرورتا باید خودروسازان داخلی کشور رقبایی را پیش‌روی خود داشته باشند.»

وی افزود: «در کمیسیون صنایع و معادن، بحث واردات خودرو در بودجه سال ۱۴۰۱ با شرایطی مصوب کردیم. شورای نگهبان مصوبات را تایید و دولت هم موافقت خود را اعلام کرد و هیات‌نظارت نیز با وجود مخالفت‌هایش با مصوبات همراهی کرد. درحال‌حاضر آیین‌نامه اجرایی آن در هیات دولت در حال نگارش و محرمانه است. از وضعیت آیین‌نامه داخلی بی‌خبریم و اطلاع نداریم این آیین‌نامه به چه شکل نوشته شده است.»

آیین‌نامه‌ای که قاعدتا باید با حضور کارشناسان خبره این عرصه نوشته می‌شد تا کمترین اشتباه و خطا را داشته باشد، اما این روز‌ها پشت در‌های بسته در حال نگارش است و کسی واقعا نمی‌داند قرار است از چه چیزی در قالب آیین‌نامه واردات خودرو رونمایی شود و آیا این آیین‌نامه تضمین‌کننده منافع مردم پس از ده‌ها سال تحمل ضرروزیان ناشی‌از قیمت‌گذاری دستوری و نبود رقابت در عرصه خودروسازی است؟ البته چندی پیش دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم گفته بود دستیابی به سناریویی که براساس آن بتوان خواهان آوردن سرمایه خارجی بود، دشوار است، زیرا باید سرمایه‌گذاری را به تولید ربط داد و با واردات به‌دنبال افزایش تولید بود و افزایش کیفی هم به‌دنبال داشت و انتظار داشت ارزبری هم اتفاق نیفتد، سخت است و این مسایل را علت تصویب نشدن چنین طرحی دانست.

احتمالا هم حق با ایشان است! چون نوشتن آیین‌نامه برای طرحی که قرار باشد در آن هم واردات خودرو داشته باشیم، هم این واردات عرصه را بر خودروسازان داخلی تنگ نکند و همچنان بتوان سیاست‌های یک‌بام و دو هوا را ادامه دهند، کار واقعا دشواری است! حالا بماند که زمزمه‌هایی در زمینه سپردن واردات خودرو به خودروسازان داخلی هم شنیده می‌شود.

با این کار دقیقا همان اتفاقی رخ می‌دهد که قرار بود با تصویب و اجرایی شدن این طرح، رخ ندهد!

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده