تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۶۸۹۲۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

فروش حواله خودرو غیرقانونی است؟ / «خودرو به دست دلالان می‌رسد»

‌می‌متالز - قرعه‌کشی خودرو، با وجود حذف برخی محصولات خودروسازان از شمول آن، همچنان برای بسیاری از خودرو‌های پرطرفدار ادامه دارد. موضوع قرعه‌کشی از همان ابتدا با حاشیه‌هایی همراه بود. یکی از آن‌ها فروش حواله خودرو است. اما نظرات مختلفی در این مورد وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، دومین مرحله فروش محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در هفته پایانی تیر برگزار و نتایج آن در رزو‌ها نخست مرداد اعلام شد. از آن زمان بار دیگر یکی از حواشی مربوط به طرح‌های فروش خودروسازان داغ شده است؛ داد و ستد حواله خودرو.

پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی، بار دیگر بازار خودروی کشور شاهد تبلیغات و آگهی‌های گسترده خرید یا فروش حواله‌ها به ویژه برای محصولات ایران‌خودرو بود. دلالان دوباره کار خود را آغاز کردند و به سراغ برندگان قرعه‌کشی رفتند.

قیمت حواله‌های ایران‌خودرو در فضای مجازی متفاوت است. این حواله‌ها بر اساس نوع و مدل خودرو در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان است.

خرید و فروش حواله قانونی است؟

اما آیا این خرید و فروش قانونی است و در مرحله تحویل خودرو مشکلی ایجاد نمی‌شود؟

با پیگیریهای صورت گرفته از ایران خودرو این شرکت اعلام کرده بود که خرید و فروش حواله از نظر ایران‌خودرو قانونی نیست و مشکل دارد. این شرکت پیش از این نیز هشدار داد که ممکن است در فرایند خرید مشکلاتی ایجاد شود. اما دلالان راهی برای دور زدن شرایط پیدا می‌کنند. این افراد ممکن است در تحویل خودرو نیز با مشکل مواجه می‌شوند و عواقب این کار نیز برعهده فروشنده حواله است.

اما چندی پیش، محمدعلی ابراهیمی، یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: خرید و فروش حواله قانونی است و منعی ندارد. اما در این معاملات ممکن است طرفین یکدیگر را دچار مشکلاتی کنند.

فروش حواله خودرو غیرقانونی است؟ / «خودرو به دست دلالان می‌رسد»

خرید و فروش حواله خودرو ممنوع شد

پس از آن نیز، ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای نسبت به غیرقانونی بودن خرید و فروش حواله هشدار داد.

در این اطلاعیه آمده است: پس از اعلام نتایج قرعه‌کشی دومین فروش محصولات ایران‌خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، برخی از برگزیدگان به درج آگهی فروش حواله خودرو در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اقدام کرده‌اند که ممنوعیت این موضوع در بخش‌نامه‌های مختلف فروش ایران‌خودرو اطلاع‌رسانی شده و مورد تاکید بوده است.

فروش حواله خودرو بد نیست!

اما مخاطبان در این مورد نظر‌های متفاوتی دارند. گروهی معتقدند فروش حواله خودرو اقدام بدی نیست.

– «اتفاقآ خرید حواله خیلی هم کار خوبیه. آن‌هایی که پول ندارن و محتاج هشتاد یا صد میلیون تومان باشن لااقل بتونن حوالشونو بفروشن. چون این دولتمون نه وامی نه تسهیلاتی نه امکاناتی برامون گزاشته و هربانکی که بری واسه وام یا تسهیلات همش اشنا بازیه و خیلی هم تبعیض قائل میشن و میگن باید سپرده هنگفتی بزاری واسه یه چندرغازی که میخوای بگیری.»

– «فروش حواله به خاطر سوده. ما که نه ماشین داریم نه پول اگه در بیاد سهمیه می‌فروشیم بلکه یک ماشین ۸۰ تومنی بتونم بخریم. تنها راه ماشین دار شدن امثال بنده همینه. مگر خدا کمک کنه.»

خودرو به دست دلالان می‌رسد

گروهی دیگر از مخاطبان که تعداد آن‌ها بیشتر به نظر می‌رسد نظر مخالفی دارند. آن‌ها معتقدند فروش حواله به این دلیل اتفاق می‌افتد که در طرح‌های قرعه‌کشی، خودرو به دلالان می‌رسد.

– «من ۴۰ بار دارم ثبت نام میکنم، اما خبری از برنده شدن نیست. فرزند آوری هم ۵ باره ثبت نام کردم، ولی بی نتیجه بود… خودرو دست اونای می‌افته که بهش نیازی ندارن حوالشون رو میفروشن.»

– «ما ۴۸ بار هستش ثبت نام میکنیم اسممون در نیومد که نیومد. چرا ماشین رو به مصرف کننده واقعی نمیدین؟ چرا جلوی فروش حواله رو نمیگیرید؟ اگه این طور بشه که ماشین واقعا به دست مصرف کننده واقعیش میرسه.»

– «همه خودرو‌ها رو دلال می‌خره. چرا قرعه کشی بر نمی‌دارن؟ چون به نفع خودشان است اگر قرعه کشی بر دارن پس دلالان چیکار کنن؟»

– «بیشتر این حواله‌ها مستقیم میرن دست دلال. فقط ما از دور نگاه میکنیم.»

– «از همون ابتدا به دست مصرف کننده نرسیده. فقط دلال‌ها هستند که همیشه برنده بودن و هستند. الکی اسم قرعه کشی روش نگذارید. من ماشین ندارم. چندین بار ثبت نام کردم، اما دریغ از یکبار برنده شدن.»

«خودرو را به سرپرست خانوار بفروشید»

تعدادی از مخاطبان معتقدند که اگر خودرو‌ها به سرپرستان خانوار فروخته شوند، داد و ستد حواله خودرو کاهش می‌یابد.

– «یکی از فیلتر‌ها باید سرپرست خانوار بودن باشه، یک خانواده دختر خانم و آقا پسر و... به نامشان درمیاد حواله رو می‌فروشن، ولی اونی سرپرست خانواده بعد از چهل بار ثبت نام به نامش در نمیاد.»

- «چرا به سرپرست خانوار ماشین نمیدن؟ بنظرم به نفع همه متقاضیان هست. باید به سرپرست خانوار خودرو تعلق بگیره. این بهترین راه حل هست الان من چند بار ثبت نام میکنم، ولی هیچ خبری نیست. من جوونم ماشین نیاز دارم، ولی اسمم درنمیاد معلوم نیست چرا؟ پولم نمیرسه ماشین صفر آزاد بخرم.»

– «اگه راست میگید فقط به سرپرست خانوار بدین. هزار کار دیگه میشه کرد که به دست مصرف کننده واقعی برسد.»

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده