تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۲
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۶۹۲۳۰

وزارت راه: برای افزایش ترانزیت ریلی چالش داریم/ ضرورت واردات واگن و لکوموتیو به کشور

وزارت راه: برای افزایش ترانزیت ریلی چالش داریم/ ضرورت واردات واگن و لکوموتیو به کشور
‌می‌متالز - مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی از وجود چالش برای افزایش حجم ترانزیت ریلی در کشور خبر داد و گفت: نیازمند واردات لکوموتیو و واگن باری هستینم.

به گزارش می‌متالز، امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با یادآوری این‌که سال گذشته میزان ترانزیت ریلی کشور ۱.۹ میلیون تن بود، اظهار کرد: امسال برای ترانزیت ۲۰ میلیون تن ترانزیت کالا در کشور هدفگذاری شده که با توجه به ظرفیت‌های موجود ریل و جاده، برنامه ریزی شده تا ۴ میلیون آن از طریق ریل و ۱۶ میلیون تن از طریق جاده جابجا شود.

وی ادامه داد: بر این اساس ظرفیت پایانه‌های ریلی برای ایفای نقش در افزایش ترانزیت در شورای ترابری تصویب شد که ملاک عمل شرکت راه آهن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به تاثیرپذیری مستقیم بخش عمده‌ای از عملکرد ترانزیت ریلی کشور از وضعیت تولید و قیمت‌های جهانی بار‌های فله، ضرورت دارد تا با استفاده از ابزار‌های بازاریابی بین‌المللی نسبت به جذب بار‌های متنوع دیگر از مبادی گوناگون اقدام شود تا خللی در عملکرد ترانزیت ریلی ایجاد نشود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی درباره ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی و چالش‌های پیش رو برای افزایش حجم ترانزیت ناوگان ریلی کشور را دارای دو محدودیت اصلی دانست و افزود: واگن‌های ایرانی امکان تردد در محدوده کشور‌های CIS را ندارند چرا که این منطقه فقط تردد واگن‌هایی را می‌پذیرد که بر اساس استاندارد‌های آن‌ها ساخته شود، بنابراین در حال حاضر برای ترانزیت ریلی خصوصا از منطقه CIS، صرفا از واگن‌های خارجی استفاده می‌شود.

ترفع محدودیت دوم را تعداد لکوموتیو‌های موجود اعلام کرد و گفت: عدم امکان تردد واگن‌های ایرانی در محدوده کشور‌های CIS و کافی نبودن تعداد لکوموتیو‌های فعال برای حمل کالای ترانزیتی ایجاب می‌کند برای تامین آن هم از طریق تولید داخل و هم از طریق واردات اقدام کنیم. لکوموتیو‌های موجود برای حوزه بار داخلی و مسافر داخلی استفاده می‌شود و تعداد آن‌ها برای ترانزیت باید افزایش یابد که شرکت راه‌آهن هم در حال تلاش است تا این توازن را به گونه‌ای برقرار کند تا با افزایش ترانزیت ریلی خللی در خدمت رسانی در سایر بخش‌ها ایجاد نشود.

اوسط اسفندماه سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه واردات ۷۵۰ لوکوموتیو به کشور گفته بود: در ایام عید امسال ۴۵۰۰ قطار به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند که در مقایسه با ایام عید سال ۱۴۰۰ حدود ۷.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

افندی‌زاده در پاسخ مبنی بر اینکه دلیل این کاهش چیست، گفت: لکومتیو یکی از عوامل محدود کننده ناوگان حمل و نقل ریلی است برای ارتقاء این ظرفیت با همکاری وزارت صمت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی لکوموتیو مورد نیاز را وارد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در کشور ما مپنا را داریم که ظرفیت اسمی تولید ۱۰۰ تا ۱۵۰ لوکوموتیو در سال را دارد افزود: بر اساس برآورد صورت گرفته تا ۳ سال آینده ما به ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو نیاز داریم بنابراین حدود ۷۵۰ دستگاه را از طریق واردات تامین خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: قرار است وزارت صمت امکانات لازم را برای تجار فراهم کرده تا بتوانند اقدام به واردات لکوموتیو بکنند با این کار طی سه سال آینده مشکل کمبود لکوموتیو برطرف خواهد شد.

افندی‌زاده بیان کرد: ما با تکیه بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ظرفیت‌های حمل و نقل را ارتقاء می‌دهیم در این رابطه نیز در صندوق توسعه حمل و نقل دولت ۱۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند تا بخش خصوصی بتواند با استفاده از این آورده برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل وام بگیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت