تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۶۵۸۸۹

حمل کالای اساسی از طریق حمل‌و‌نقل ریلی در اولویت قرار گرفت

‌می‌متالز - مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تفاهم وزرای راه و جهاد در مورد حمل کالا‌های اساسی گفت: با حمایت دو طرف برای اولویت قرار دادن حمل کالای اساسی از طریق حمل و نقل ریلی، بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران در سفارش‌گذاری خود به سمت واگن‌های فله‌بر و لبه‌بلند حرکت کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، سید میعاد صالحی در مراسم بهره‌برداری از ۳۱۹ ناوگان جدید ریلی با تبریک ایام دهه امامت و ولایت اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ رکورد تولید داخلی ناوگان هم به لحاظ تعداد و هم ارزش شکسته شد که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن مربوط به نیمه دوم سال قبل بود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ و بنا به نامگذاری امسال یکی از مهمترین مصادیق این شعار، حوزه حمل و نقل ریلی است که هم با اشتغال زایی عجین است و هم با نفوذ فناوری می‌تواند جهش خوبی پیدا کند.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: در دولت سیزدهم، نگاه به توسعه حمل و نقل ریلی است و همانطور که بار‌ها در بیانات رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی شاهد بوده ایم، بر موضوع توسعه حمل و نقل ریلی تاکید شده و از این حوزه نیز حمایت‌های خوبی انجام داده اند.

رئیس هیات مدیره راه‌آهن ادامه داد: به دلیل حمایت‌های خوب رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، توانستیم کمی از نقطه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم، بهبود و توسعه داشته باشیم.

وی گفت: در کنار این موضوع، بخشی از حوزه ناوگان با توجه به بدهی‌های سنگین چند هزار میلیارد تومانی، علاوه بر فرسودگی، زمین‌گیر شده و تعمیرات اساسی نیز جا مانده بود و لازم بود این عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

صالحی بیان کرد: با توجه به حمایت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی توانستیم بخشی از این بدهی را که به جا مانده از گذشته بود تسویه کنیم و البته بخشی نیز هنوز باقی مانده است.

به گفته صالحی، در کنار این مسائل، موضوع توسعه ناوگان و حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز از طریق تسهیلات قانونی از جمله استفاده هدفمند از تبصره ۱۸ قانون بودجه سالیانه و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در دستور کار بوده و هست. همچنین با برگزاری جلسات مختلف سعی کردیم بروکراسی را کاهش داده و تلاش‌های خوبی صورت گرفت تا امکان و تسهیل هدفمندتر به تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاران تعلق پیدا کند و بازگشت این سرمایه نیز به نحو بهتری تضمین شود.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تفاهم انجام شده بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر جهاد کشاورزی در مورد حمل کالا‌های اساسی گفت: با حمایت‌های وزرای راه و جهاد برای اولویت قرار دادن حمل کالا‌های اساسی از طریق حمل و نقل ریلی، بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران در سفارش‌گذاری خود به سمت واگن‌های فله بر و لبه بلند حرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم رشدی که در سه ماهه اول امسال در جهت تولید ناوگان ریلی صورت گرفته و ۱۵۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، را در فصول دیگر سال هم داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ترانزیت ریلی اشاره و بیان کرد: دو هفته قبل، اولین قطار ترانزیتی از مبدا قزاقستان به ترکیه راه اندازی شد و امیدواریم در دولت سیزدهم با توجه به دیپلماسی حمل و نقل، بتوانیم کریدور‌های شمال- جنوب و شرق- غرب را فعال کنیم و با توجه به حمایت‌های دولت از همه ظرفیت‌ها برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم که بخشی از این ظرفیت، رکن حمل و نقل خصوصی است.

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: در همین راستا به‌زودی با انجمن تولید کنندگان حمل و نقل ریلی جلسه‌ای برای کاهش بروکراسی و افزایش حداکثری تولید ناوگان برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی از گلوگاه‌های ما علاوه بر حوزه ناوگان مسافری که در طول سال‌های گذشته، کمتر به آن پرداخته شده و در زمان کرونا نیز آسیب دیده، موضوع لکوموتیو است.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار امیدواری کرد: در فصل آتی بتوانیم تعداد ناوگانی که اضافه می‌کنیم به‌ویژه لکوموتیو افزایش یابد.

وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی در کنار استفاده از بودجه‌های دولتی و سایر امکاناتی که وجود خواهد داشت، استفاده کنیم تا طلیعه خوبی برای رشد حمل و نقل ریلی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده