تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۶۵۸۶۶

رشد ۱۵۰ درصدی سفارش تولید ناوگان ریلی در بهار امسال

‌می‌متالز - مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طی بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سفارش تولید ناوگان ریلی ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، سید میعاد صالحی در مراسم بهره‌برداری از ۳۱۹ ناوگان جدید ریلی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ رکورد تولید داخلی ناوگان هم به لحاظ تعداد و هم ارزش شکسته شد که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن مربوط به نیمه دوم سال قبل بود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ و بنا به نامگذاری امسال یکی از مهمترین مصادیق این شعار، حوزه حمل و نقل ریلی است که هم با اشتغال زایی عجین است و هم با نفوذ فناوری می‌تواند جهش خوبی پیدا کند.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: در دولت سیزدهم، نگاه به توسعه حمل و نقل ریلی است و همانطور که بار‌ها در بیانات رئیس جمهور محترم و وزیر محترم راه و شهرسازی شاهد بوده ایم، بر موضوع توسعه حمل و نقل ریلی تاکید شده و از این حوزه نیز حمایت‌های خوبی انجام داده اند.

رئیس هیات مدیره راه‌آهن گفت: بخشی از حوزه ناوگان با توجه به بدهی‌های سنگین چند هزار میلیارد تومانی، علاوه بر فرسودگی، زمین‌گیر شده و تعمیرات اساسی نیز جا مانده بود و لازم بود این عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی افزود: با توجه به حمایت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی توانستیم بخشی از این بدهی را که به جا مانده از گذشته بود تسویه کنیم و البته بخشی نیز هنوز باقی مانده است.

مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: همچنین موضوع توسعه ناوگان نیز در دستور کار بوده است. استفاده هدفمند از امکاناتی مثل تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون؛ بنابراین در جلسات مختلف سعی کردیم بروکراسی را کاهش دهیم و تلاش‌های خوبی صورت گرفت تا امکان و تسهیل هدفمندتر به تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاران تعلق پیدا کند و بازگشت این سرمایه نیز به نحو بهتری تضمین شود.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به تفاهم انجام شده بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر جهاد کشاورزی در مورد حمل کالا‌های اساسی گفت: برای اولویت قرار دادن حمل کالا‌های اساسی از طریق حمل و نقل ریلی، بهره‌برداران و سرمایه گذاران در سفارش گذاری خود به سمت واگن‌های فله بر و لبه بلند حرکت کرده اند و امیدواریم بتوانیم رشدی که در سه ماهه اول امسال در جهت سفارش تولید ناوگان ریلی صورت گرفته و ۱۵۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، در فصول دیگر سال هم داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ترانزیت ریلی اشاره و خاطرنشان کرد: دو هفته قبل، اولین قطار ترانزیتی از مبدا قزاقستان به ترکیه راه اندازی شد و امیدواریم در دولت سیزدهم با توجه به دیپلماسی حمل و نقل، بتوانیم کریدور‌های شمال- جنوب و شرق- غرب را فعال کنیم و با توجه به حمایت‌های دولت محترم، از همه ظرفیت‌ها برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم که بخشی از این ظرفیت، رکن حمل و نقل خصوصی است.

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: در همین راستا بزودی با انجمن تولید کنندگان حمل و نقل ریلی جلسه‌ای برای کاهش بروکراسی و افزایش حداکثری تولید ناوگان برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی از گلوگاه‌های ما علاوه بر حوزه ناوگان مسافری که در طول سال‌های گذشته، کمتر به آن پرداخته شده و در زمان کرونا نیز آسیب دیده، موضوع لکوموتیو است. امیدواریم در فصل آتی بتوانیم تعداد ناوگانی که اضافه می‌کنیم بویژه لکوموتیو افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی در کنار استفاده از بودجه‌های دولتی و سایر امکاناتی که وجود خواهد داشت، استفاده کنیم تا طلیعه خوبی برای رشد حمل و نقل ریلی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده