به گزارش میمتالز، چندی پیش سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با انتشار مطلبی در فضای مجازی اعلام کرد: همزمان با سفر رئیس جمهور محترم به اصفهان، تفاهمنامه با مدلی جدید بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و فولاد مبارکه اصفهان امضا کردیم که شامل تامین ۲۰ لکوموتیو نو داخلی به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان و تامین اعتبار برای تعمیر برخی لکوموتیوهای متوقف توسط فولاد مبارکه و افزایش حمل بارهای این شرکت از سنگان و چادرملو توسط راه آهن میباشد.
این تفاهمنامه در شرایطی منعقد شد که پیشتر، فولاد مبارکه اصفهان اقدام به عقد قرارداد خرید ۵۰ دستگاه کشنده ساخت داخل از شرکت مپنا را امضا کرده بود و ۸ دستگاه از این کشنده ها، اواخر سال گذشته، به فولاد مبارکه اختصاص پیدا کرده بود. با این وجود به واسطه اختلافاتی که در زمینه مدل بهره برداری از این کشندهها توسط راه آهن بین این شرکت و فولاد مبارکه ایجاد شده بود، این هشت دستگاه کشنده ریلی جدید، همچنان به شبکه ریلی کشور وارد نشده بودند.
با این حال همانگونه که مدیر عامل شرکت راه آهن اعلام کرده است، توافق جدید نشان میدهد اختلاف موجود بین شرکت راه آهن و فولاد مبارکه اصفهان مرتفع شده و به زودی شاهد ورود کشندههای خریداری شده توسط فولاد مبارکه به شبکه ریلی کشور خواهیم بود تا به این واسطه بخش قابل توجهی از بحران کمبود کشندههای ریلی موجود در شبکه ریلی کشور، حل و فصل گردد.
در این ارتباط کارشناسان معتقدند اقدام شرکت راه آهن در تفاهم با فولاد مبارکه برای سرمایه گذاری در حوزه کشندههای ریلی اقدامی مثبت و قدمی رو به جلو است و نباید هم به همین مقدار اکتفا شود. در واقع راه آهن میبایست شرایطی را فراهم کند تا جذابیت سرمایه گذاری در حوزههای مختلف ریلی، برای شرکتهای فولادی و صنایع عمده مشتری شبکه ریلی کشور افزایش پیدا کند.
برای مثال، فولاد سازانی که خود مشتریان عمده راه آهن محسوب میشوند و در شرایط حال حاضر اقتصادی کشور و به رغم وجود تحریمها به عنوان یکی از صنایع پیشرو به فعالیت میپردازند، میتوانند بخش کوچکی از سودآوری خود را در بخشهای مختلف شبکه ریلی کشور سرمایه گذاری کنند و علاوه بر فراهم کردن زمینه توسعه صنعت ریلی در کشور، به بهبود شرایط حمل بار خود در راستای ایجاد پیشرفت در صنایع فولادسازی بپردازند.
بنابراین در این شرایط کافیست شرکت راه آهن با ایجاد تسهیلاتی، جذابیت سرمایه گذاری برای این شرکتها در شبکه ریلی کشور را فراهم نماید و در عوض این شرکتها نیز به توسعه زیرساختهای شبکه ریلی کشور و توسعه ناوگان مورد نیاز بپردازند. بدون شک، فولاد مبارکه را میتوان جلودار و آغاز کننده این مسیر دانست و شرکت راه آهن نیز میبایست از فرصت پیش آمده به نحو مطلوب استفاده نماید.
یکی از راهکارهایی که موجب میشود جذابیت سرمایه گذاری در خرید کشندههای ریلی جدید توسط فولادسازان و صنایع عمده مشتری حمل بار توسط ریل افزایش یابد این است که راه آهن اجازه تشکیل قطارهای کامل توسط فولادسازان را با استفاده از واگنها و کشندههای خود این شرکت ها، صادر نماید. این اقدام هم منجر به افزایش جذابیت سرمایه گذاری توسط فولادسازان میشود و هم بخشی از ظرفیت کشندههای ریلی شرکت راه آهن را برای حمل سایر بارهای موجود، آزاد مینماید که در نهایت به عملکرد بیشتر شبکه ریلی کشور در حوزه بار داخلی و یا افزایش توان شرکت راه آهن برای حمل بارهای ترانزیتی خواهد شد.
کارشناس حمل و نقل
منبع: تین نیوز