تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۳
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۶۴۳۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

تامین انرژی، ابر چالش صنعت فولاد/ تولید پیگمت رنگدانه‌های صنعتی برای اولین بار در کشور

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن ریخته گری ایران و مدیرعامل گروه کارخانجات تولید فولاد مهر سهند، به یکی از مهمترین چالش‌های این صنعت در استان اشاره کرد و گفت: تامین انرژی، برق و مسائل زیر ساختی یک ابر چالش است که عواقب زیانباری برای تولید کنندگان داشته است و باعث شده شرکت‌ها با بیست درصد ظرفیت تولید خود فعالیت کنند.

به گزارش می‌متالز، صنعت فولاد آذربایجان‌شرقی، صنعتی جوان است و از یک دهه گذشته با اهتمام بالای بخش خصوصی تعداد واحد‌های فولادی افزایش یافته است که این قطعا در تبدیل استان به عنوان بزرگ‌ترین قطب تولید این محصول تاثیر خواهد داشت.

جهش صنعت فولاد آذربایجان شرقی در چند سال اخیر، نقش به سزایی در افزایش صادرات و توسعه اقتصادی این استان نیز داشته است.

آذربایجان شرقی بعد از صنعت فولاد اصفهان با عمری ۵۰ ساله و صنعت فولاد خوزستان که اغلب واحد‌های تولیدی هر دوی این استان‌ها با جذب سرمایه دولتی پیشرفت داشته اند، رتبه سوم در تولید فولاد کشور را دارد که ۸۵ درصد این تولیدات نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنایع فولاد و صنایع فلزی، معادن و ریخته‌گری به میزبانی تبریز نیز قطعا قدم بزرگی در راستای شتاب دهی به امر توسعه این صنعت در استان خواهد داشت، در این راستا به برخی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه سر زدیم و با مدیر عاملان خبره در بحث فولاد گفتگو کردیم.

مدیرعامل گروه کارخانجات مهر سهند و عضو هیات مدیره انجمن ریخته گری ایران:

مسعود محجل امامی  با اشاره به اینکه شرکت فولاد مهر سهند در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کننده گان لوله و پروفیل فولادی کشور با ظرفیت تولید ۳۲۰ هزار تن می‌باشد، گفت: کارخانه این مجموعه به مساحت ۳.۵ هکتار در سال ۱۳۸۷ شروع و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ مورد بهره برداری قرار گرفته است.

تامین انرژی، ابر چالش صنعت فولاد/ تولید پیگمت رنگدانه‌های صنعتی برای اولین بار در کشور

وی با بیان اینکه این شرکت تولیدی و بازرگانی علاوه بر بخش صادرات و تامین نیاز داخل، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید قطعات ریخته گری کشور است، افزود: در مسیر توسعه قدم گذاشتیم و با اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم ۹ هزار نفر در بحث تولید مفتول‌های ساختمانی، انواع چدن‌ها انواع قطعات تجاری و صنعتی و چند مجموعه بازگانی فعالیت داریم.

وی با اشاره به اینکه شرکت دانش بنیان زیر مجموعه شرکت فولاد مهر سهند بعد از ۱۰ سال تحقیق موفق به تولید پیگمت رنگدانه‌های صنعتی شد، گفت: به عنوان اولین تولید کننده این محصول در سطح کشور هستیم و این پیگمنت‌ها پیش از این تنها در دو کشور در چین و المان تولید می‌شدند.

مسعود محجل امامی، با اشاره به اینکه تداوم نمایشگاه تخصصی صنایع فولاد، معادن، فلزی، ریخته گری، متالورژی و تجهیزات تبریز و حضور پررنگ شرکت‌های فعال در آذربایجان شرقی نشان دهنده توان تولید بالای این استان در حوزه فولاد و ریخته گری است، ادامه داد: نمایشگاه یکی از راه‌های ارتباطی با زینفع‌ها و مشتریان است و نمایشگاه‌های تخصصی این حسن را دارند که مسائل فنی و علمی، نقد و بررسی می‌شود.

تامین انرژی، ابر چالش صنعت فولاد/ تولید پیگمت رنگدانه‌های صنعتی برای اولین بار در کشور

وی اضافه کرد: نمایشگاه فرصتی برای شرکت‌های حوزه فولاد و ریخته گری حاضر در این استان باشد تا بتوانند توانمندی‌های خود را بیشتر به نمایش بگذارند، افزود: می‌توان از این ظرفیت برای صادرات به کشور‌های همجوار بهره گرفت.

وی در خصوص چالش‌های صنعت فولاد در شرایط تحریم، گفت: فولاد یک صنعت منطقه‌ای است و در ده سال گذشته نمود پیدا کرده است، اینکه تحریم تاثیر مثبت گذاشت یا منفی، ابعاد مختلفی دارد، اما قطعا واردات را دشوار کرد و سبب شد به خودکفایی برسیم.

عضو هیات مدیره انجمن ریخته گری ایران با بیان اینکه آذربایجان شرقی در حال حاضر سومین تولیدکننده فولاد کشور است، افزود: ۹۹ درصد پیشرفت استان در صنعت فولاد به لطف سرمایه گذاری بخش خصوصی است، چرا که در استان‌های دیگر دولت نقش بسزایی در حمایت‌های مادی دارد.

تامین انرژی، ابر چالش صنعت فولاد/ تولید پیگمت رنگدانه‌های صنعتی برای اولین بار در کشور


وی به یکی از مهمترین چالش‌های این صنعت در استان اشاره کرد و گفت: تامین انرژی، برق و مسائل زیر ساختی یک ابر چالش است که عواقب زیانباری برای تولید کنندگان داشته است و باعث شده شرکت‌ها با بیست درصد ظرفیت تولید خود فعالیت کنند.
وی ادامه داد: ماده معدنی در استان فراوان است، اما مواد اولیه فولادی کم است، اما با تمام این چالش‌ها ظرفیت تولید ایجاد شده است و در تلاشیم ساماندهی کنیم، البته فعلا راهگشایی کامل اتفاق نیافتاده است.

منبع: آژانس خبری تحلیلی نصر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده