تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۷۴۳۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

دلیل عقب‌ماندگی ۲۰ ساله فولاد آذربایجان/ واحدی ضررده با تولید زیر ظرفیت اسمی

‌می‌متالز - رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی ضعف مدیریتی وعدم نظارت جدی برفرایند عملکردی را مهمترین دلیل عقب ماندگی ۲۰ ساله فولاد آذربایجان دانست.

به گزارش می‌متالز، مهدی اسماعیلی ضمن تشریح وضعیت شرکت فولاد آذربایجان اظهار داشت: این شرکت از سال ۱۳۸۰ در میانه و همزمان با فولاد نیشابور آغاز بکار کرده و در حالی که نیرو‌های آموزش دیده میانه‌ای در دانیلی ایتالیا در راه اندازی شرکت فولاد نیشابور را نقشی داشتند به طوری که اکنون فاز دهم آن شرکت در حال نصب و راه اندازی است، اما متاسفانه شرکت فولاد میانه (آذربایجان) پس از ۲۰ سال تنها در فاز دوم متوقف مانده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه چنین عقب ماندگی به وضوح نشان از کم توجهی مسوولان ذیربط و کم کاری‌های صورت گرفته و برخی عوامل دیگر در سطح مدیریتی آن بوده است در قدم اول به عنوان نمایندگان مردم میانه در راستای وظیفه نظارتی خود در این زمینه ورود کردیم که مشخص شد این مجموعه نیازمند بازنگری و روی کار آمدن مدیران توانمند، پاکدست و دارای روحیه جهادی در سطح هیات مدیره و مدیر عامل است تا بتواند این عقب ماندگی در سرمایه عظیم مردمی را به نوعی جبران کند.

نماینده مردم میانه در مجلس تصریح کرد: چرا که با توجه به ظرفیت‌های این شرکت که در حال حاضر در دو بخش نورد و تولید میلگرد تحت عنوان فولاد آذربایجان و تولید آهن اسفنجی با نام فولاد میانه فعال است، نیاز به تیم منسجم و توانمند مدیریتی برای تعیین نقشه راه و رسیدن به جایگاه شایسته خود به صورت جدی احساس می‌شد.

وی با اشاره به ظرفیت تولید اسمی ۵۵۰ هزار تنی فولاد آذربایجان خاطرنشان کرد: در طول دو دهه گذشته به جای افزایش این ظرفیت، میزان تولیدات میلگرد این شرکت به زیر ۳۰۰ هزار تن تنزل کرده و عملا به جای پیشرفت در این ۲۰ سال پسرفت نیز کرده بود در حالی که ظرفیت تولید آن در مقطع محدودی حتی بالغ بر ظرفیت اسمی هم شده، اما این روند به علت همان عوامل یاد شده، موقتی و ناپایدار بوده است.

اسماعیلی گفت: هر چند مجموعه فولاد آذربایجان با تلاش و پیگیری‌های بی وقفه نمایندگان مردم در مجلس و همراهی و مساعدت مسوولان اجرایی کشوری و شهرستانی، با تغییرات و بازنگری‌های صورت گرفته در سطح هیات مدیره و مدیر عامل و تنظیم برنامه جامع توسعه، به سمت اصلاح روند‌های جاری خود حرکت می‌کند، اما موضوع قانونمند کردن هزینه‌ها و درآمد‌های این شرکت و چگونگی پرداخت مالیات عوارض و سهم ارزش افزوده و سایر متعلقات حاصل از این درآمد‌ها در طول دو دهه فعالیت نیز موضوع دیگری است که تعیین تکلیف آن‌ها را از طریق ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران و سایر مبادی ذیربط قانونی پیگیر هستیم.

فولاد آذربایجان ضررده است

اسماعیلی با تاکید بر لزوم افزایش میزان تولیدات فولاد آذربایجان حداقل تا سقف ظرفیت اسمی خود اظهار داشت: کارخانه‌ای با چنین ظرفیت وقتی زیر ۴۰۰ هزار تن تولید می‌‍کند، در واقع ضررده محسوب می‌شود و علاوه بر آن بخش تولید آهن اسفنجی فولاد میانه نیز به واسطه تولید ماده اولیه شمش فولادی یک ظرفیت عظیم و البته سودده است که با وجود تقاضای مناسب حداقل در منطقه شمال غرب نتوانسته آن چنان که باید و شاید جایگاه مناسبی در این حوزه کسب کند.

وی تصریح کرد: با توجه به سوددهی این بخش از شرکت و عدم بازگشت مناسب این منابع قابل توجه به شهرستان میانه در چند سال گذشته، اینکه چه سهمی از این عایدات باید برابر مقررات مربوط جهت توسعه این مجموعه به شهرستان میانه بر می‌گشت، از دیگر مطالبات ما بوده است.

بازگشت ۹۰ میلیون یورو در قالب فاینانس و قرارداد خرید دستگاه ذوب

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در خصوص نتایج این پیگیری‌ها نیز گفت: در نتیجه این تلاش‌ها سفارش ساخت دستگاه ذوب شرکت فولاد میانه توسط شرکت ملی فولاد تحت قرار داد فاینانس اختصاصی ۹۰ میلیون یورویی با یک شرکت ایتالیایی داده شده که امیدواریم طبق قرارداد منعقده، تا اسفند امسال به میانه وارد و در شش ماهه نخست سال آینده مراحل نصب آن انجام شود تا در شش ماهه دوم ۱۴۰۲ شاهد راه اندازی واحد ذوب آهن اسفنجی به عنوان فاز سوم شرکت فولاد میانه باشیم.

وی همچنین اظهار داشت: با بهره برداری از این فاز و تولید شمش در شرکت فولاد میانه تحول و رونق عظیمی به ویژه درحوزه اشتغال زایی در این واحد رخ خواهد داد و همزمان با این فاز، پیگیر اجرای فاز چهار شرکت برای تولید فولاد آلیاژی و ادامه برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه نیز هستیم.

مجوز اجرای فاز چهار فولاد میانه صادر شد

اسماعیلی تصریح کرد: به لطف الهی و با توجهات دولت سیزدهم و مساعدت و جدیت مسوولان شرکت ملی فولاد، مجوز اجرای فاز چهار فولاد میانه صادر شده و به همین منظور زمینی نیز به مساحت ۳۸ هکتار با اعتبار تخمینی ۷۰۰ میلیارد تومان تامین شده است.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد کلنگ زنی و شروع عملیات اجرایی این فاز و البته فاز‌های بعدی فولاد میانه خواهیم بود و پیگیر تعیین تکلیف دیگر درآمد‌های چند ساله آن از ایمیدرو و شرکت ملی فولاد نیز هستیم تا در مجموع با این اقدامات روح تازه‌ای در این واحد تولیدی دمیده شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده