تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۷۴۳۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
با توجه به همکاری بورس کالا با وزارت صمت؛

پرونده تحقیق و تفحص احتمالی بسته می‌شود

‌می‌متالز - یک فعال حوزه فولاد، همکاری سازمان بورس کالا با وزارت صمت را مثبت تلقی کرد و گفت: به نظر می‌رسد نیازی به تحقیق و تفحص از بورس کالا وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، رضا تربتی در خصوص احتمال آغاز طرح تحقیق و تفحص از بورس کالا توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده با انجام تحقیق و تفحص از بورس کالا مخالفم، به این دلیل که فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا، از جلسات مشترک این سازمان با وزارت صمت به دست می‌آید.

به گفته وی، همچنین لازم به ذکر است که این فرمول، بر اساس فرمول‌های جهانی تدوین می‌‎شود، در نتیجه وضعیت مناسبی در جریان است.

تربتی درباره اساس فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی تصریح کرد: به عنوان مثال ۸۵ درصد از قیمت فوب خلیج فارس، به عنوان مبنای قیمت شمش قرار می‌گیرد، اما باید توجه داشت در زنجیره فولاد بیشترین ارزش افزوده نصیب آهن اسفنجی می‌شود. در حالی که تولیدکنندگان گندله زیان دیده‌اند و شمشی‌ها نیز با حاشیه سود بسیار کم فعالیت می‌کنند.

فعال حوزه فولاد در مورد قیمت گزاف سنگ آهن اظهار داشت: بیشتر منابع سنگ آهن دولتی است و قیمت آن نیز در مزایده به دست می‌آید. مجموع این عوامل، منجر به افزایش بهای این محصول شده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده