تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۷۴۲
کد خبر: ۲۶۴۳۶۲
سرویس خبر : صنایع کوچک

پرداخت اقساطی حقوق ورودی ماشین‌آلات صنعتی

‌می‌متالز - وزارت صمت اعلام کرد پس از تعامل با گمرک، قرار است پرداخت حقوق ورودی به صورت اقساطی انجام شود تا از این طریق، مشکل واردکنندگان ماشین‌آلاتی که مشابه ساخت داخل ندارند، رفع شود.

به گزارش می‌متالز، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدشده در کشور طی سال‌های گذشته، از قوت و استحکام لازم برخوردار نبوده‌اند و بنابراین سیاست‌گذار و قانون‌گذار با هدف گسترش سرمایه‌گذاری تولید، ورود این دسته از محصولات را تشویق و در مواردی که تولید داخل وجود ندارد، از معافیت حقوق ورودی برخوردار کرده است.

از سوی دیگر، صنعت ماشین‌سازی همواره مورد حمایت وسیع کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه بوده و این روند تاکنون ادامه پیدا کرد. در ایران نیز از سال‌های گذشته، برای توسعه این حوزه صنعتی تلاش و برنامه‌ریزی شد که در پی آن، توان طراحی و راه‌اندازی خطوط تولید در شرکت‌های مهندسی، طراحی و تولید ماشین‌آلات و تجهیزات در سطح قابل قبولی از جمله در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و... در کشور شکل گرفت.

طی سال‌های اخیر، این دغدغه که تولیدکنندگان این دسته از محصولات به علت تورم، چالش‌های تولید و لزوم پرداخت مالیات، هزینه‌هایی متقبل می‌شوند که واردکنندگان نه تنها با آن‌ها روبه‌رو نبوده بلکه از معافیت حقوق ورودی نیز برخوردار هستند، شدت گرفته است (هرچند که این معافیت تنها مختص ماشین‌آلات و تجهیزاتی بود که در کشور تولید و ساخته نمی‌شد).

همچنین از سوی دیگر، به علت نبود توان رقابتی و در نتیجه نداشتن توجیه اقتصادی، تولیدکنندگان برای تولید این تجهیزات اقدام نمی‌کردند و یکی از علل استقبال نشدن از استفاده از فناوری پیشرفته و نوآور در این حوزه، نبود توان رقابتی بوده است.

بر همین اساس در آیین‌نامه کشف قیمت، موضوع تبصره (۵) بند (ب) ماده (۵) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به تصویب هیئت وزیران رسید، در معادل‌یابی قیمت ماشین‌آلات و تجهیزات خارجی و مقایسه آن با قیمت تولید داخلی، علاوه بر در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل در داخل کشور و بیمه، حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و ضریب هم‌سنگ‌سازی نیز در محاسبه درج شد.

حقوق ورودی بیشتر ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید تا انتهای سال گذشته، ۵، ۱۰ و ۱۵ درصد بوده است که به نرخ رسمی ارز دولتی محاسبه شده است که با توجه به نرخ ارز آزاد که مبنای محاسبه سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان در کشور بوده، در عمل این حقوق ورودی، ۲۰ درصد نرخ اعلام شده است.

امسال با تغییر نرخ محاسبه به نرخ ETS، هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، سود بازرگانی را کاهش داد و در نتیجه حقوق ورودی بیشتر ماشین‌آلات و تجهیزات به ۴ و ۵ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارشی از تسنیم، اعتراض واردکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات، این بود که از ابتدای امسال، گمرک کشور مالیات بر ارزش افزوده را به صورت نقد دریافت کرده است تا پس از نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات که در بسیاری از موارد به چندین ماه می‌رسد، تهاتر، کسر و یا مسترد کند. این در حالی است که تا پایان سال گذشته، مالیات به صورت تضمین‌نامه دریافت شده است که این مشکل نیز در نامه صادرشده از گمرک در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری حل شد و کماکان مانند سال‌های گذشته انجام می‌شود.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده