تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۶۳۸۰۰
سرویس خبر : صنایع کوچک

پرداخت حقوق ورودی ماشین آلات صنعتی اقساطی شد

‌می‌متالز - طبق اعلام وزارت صنعت قرار است با تعاملات صورت گرفته با گمرک، پرداخت حقوق ورودی به‌صورت اقساطی انجام شود تا از این طریق مشکل واردکنندگان ماشین‌آلاتی که مشابه ساخت داخل ندارند، رفع شود.

به گزارش می‌متالز، در آیین‌نامه کشف قیمت، موضوع تبصره (۵) بند (ب) ماده (۵) قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به تصویب هیئت وزیران رسید، در معادل‌یابی قیمت ماشین‌آلات و تجهیزات خارجی و مقایسه آن با قیمت تولید داخلی، علاوه بر در نظر گرفتن هزینه حمل‌ونقل در داخل کشور و بیمه، حقوق ورودی، مالیات بر ارزش‌افزوده و ضریب همسنگ­‌سازی نیز در محاسبه درج شد.

 حقوق ورودی بیشتر ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید تا انتهای سال گذشته، ۵، ۱۰ و ۱۵ درصد بوده است که به نرخ رسمی ارز (هر دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان) محاسبه شده است که با توجه به نرخ ارز آزاد که مبنای محاسبه سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان در کشور بوده، در عمل این حقوق ورودی، یک پنجم نرخ اعلام‌شده بوده است.

امسال با تغییر نرخ محاسبه به نرخ ETS، هیئت‌وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت، سود بازرگانی را کاهش داد و درنتیجه حقوق ورودی بیشتر ماشین‌آلات و تجهیزات به ۴ و ۵ درصد کاهش‌یافته است.

علت اعتراض تولیدکنندگان و واردکنندگان چیست؟

آنچه مورد اعتراض تولیدکنندگان صنعت نساجی و دیگر تولیدکنندگان محصولات نهایی است، لزوم پرداخت حقوق ورودی در زمان ورود ماشین‌آلات و تجهیزات است که با توجه به ضعف در سرمایه در گردش، موجب تحمیل هزینه‌ای در ابتدای کار می‌شود که به تولید لطمه می‌زند؛ بنابراین وزارت صنعت درصدد است ضمن تعامل با گمرک، راه‌کاری اندیشیده شود تا پرداخت حقوق ورودی به‌صورت اقساطی انجام شود و از این طریق، مشکل واردکنندگان ماشین‌آلاتی که مشابه ساخت داخل ندارند، رفع شود.

نکته دیگر اعتراض واردکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات، این بوده که از ابتدای امسال، گمرک کشور مالیات بر ارزش‌افزوده را به‌صورت نقد دریافت کرده است تا پس از نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات که در بسیاری موارد به چندین ماه می‌رسد، تهاتر، کسر یا مسترد کند.

این در حالی است که تا پایان سال گذشته، این مالیات به‌صورت تضمین‌نامه دریافت شده است و این مشکل نیز در نامه صادره گمرک در آخر اردیبهشت‌ماه امسال حل شد و کماکان مانند سال‌های گذشته انجام می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده