تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۶۴۸۲۲
مدیر عامل شرکت راه‌آهن در صحن علنی مجلس:

۳ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی از دولت گذشته داریم

‌می‌متالز - حضور وزیر راه و شهرسازی در محل سانحه ریلی قطار مشهد-یزد مدیر عامل شرکت راه‌آهن با حضور در صحن علنی مجلس درباره عوامل ایجاد سانحه قطار مشهد-یزد توضیح داد و گفت: ۳ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی از سنوات گذشته به شرکت راه‌آهن به ارث رسیده است و باید با حمایت مجلس عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

به گزارش می‌متالز، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن با حضور در صحن علنی مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران از سانحه قطار مشهد-یزد به بیان عوامل این سانحه و برنامه‌های شرکت راه‌آهن در خصوص نوسازی و بهسازی ناوگان و ارتقاء ایمنی خطوط ریلی پرداخت.

صالحی در ابتدای سخنان خود ضمن عذرخواهی و اظهار تاسف درباره حادثه رخ داده و عرض تسلیت و آرزوی صبر برای بازماندگان و صحت برای مجروحان حادثه از نمایندگان بخاطر پیگیری سریع و جدی موضوع قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه ما خود را نسبت به تک تک عزیزانی که دچار آسیب شدند مسئول می‌دانیم، گفت: علاوه بر خطای انسانی بخشی از عوامل این سانحه ریشه در عقب ماندگی‌های انباشته با جای مانده از گذشته راه آهن و عدم هوشمند سازی حمل و نقل ریلی دارد و این اهتمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی پشتوانه‌ای برای توسعه هوشمند حمل‌ونقل ریلی و ارتقاء ایمنی خواهد بود.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن به شرح سانحه پرداخت و گفت: بر حسب وظیفه بلافاصله پس از این سانحه همراه با وزیر راه و شهرسازی در محل حضور یافته و سانحه را از نزدیک بررسی کردیم.

وی افزود: تلاش کردیم هم رسیدگی به پیکر‌های فوتی‌ها و انتقال مصدومان به مراکز درمانی به سرعت انجام شود و هم سایر مسافرین زودتر به مقاصد خود برسند.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به گفتگو‌های انجام شده در محل حادثه و بررسی قرائن و شواهد خاطر نشان کرد: برای انجام حرکت ایمن قطار‌های مسافری و باری و انجام هر گونه عملیات روی خطوط ریلی مقررات عمومی سیر و حرکت وجود دارد و قواعدی ذکر شده و همان طور که در گزارش کمیسیون عمران مجلس و کمیسیون عالی سوانح راه آهن موضوع ماده دو قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی ذکر شده چند عامل مهم همزمان در کنار هم منجر به این حادثه شده است.

صالحی گفت: تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه بوده که یعنی بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است و انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی متعلق به پیمانکار بخش خصوصی بوده که عوانمل اصلی وقوع سانحه است.

وی افزود: همچنین عوامل دیگری که می‌توانست مانع حادثه شود، احصا شده که شامل عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری، انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی، واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران که بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت بوده است، می‌شود.

صالحی اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت توسط سرپرست کارگاه از یک سو و دستور سرپرست کارگاه به راننده بیل برای تعمیر بیل روی ریل بعد از اعلام اتمام عملیات علی‌رغم اطلاع چندین باره در خصوص واصل شدن قطار مسافری را عامل دیگر اعلام کرد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود درباره اهمیت ایمنی در راه آهن توضیح داد: خانواده بزرگ راه‌آهن در کنار همه شاخص‌های عملکردی از جمله عملیات بهسازی خطوط ریلی به طول ۱۲۰ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ و ایجاد بستر لازم برای سرمایه‌‎گذاری چند هزار میلیارد تومانی در بخش توسعه و نوسازی ناوگان، رشد ۸۶ درصدی جابجایی مسافر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ و همچنین جهش ۲.۵ برابری ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۰، ایمنی حمل مسافر و کالا را وظیفه خود می‌داند و حتی یک مورد سانحه نیز قابل قبول نیست.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن به برگزاری جلسه پایش و ارتقاء سطح ایمنی به صورت مستمر با حضور همه معاونین و مدیران ستادی و تذکرات هفتگی به مدیران عملیاتی برای رعایت مقررات ایمنی و انجام تشویق و تنبیه در این موضوع اشاره کرد و افزود: برای ارتقاء بهره‌وری از همه پتانسیل‌های موجود در حمل‌ونقل ریلی و حفظ نیرو‌های با تجربه راه‌آهن استفاده شده است.

صالحی در بخش سوم سخنان خود درباره برنامه پیش روی راه‌آهن برای ارتقا ایمنی حوزه ریلی اظهار کرد: اصلاح اساسنامه راه‌آهن و تبدیل این شرکت به یک سازمان توسعه‌ای، اصلاح ساختار راه‌آهن در راستای قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و اصلاح به‌روز رسانی ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌ها، ارتقاء سطح آموزش نیروی انسانی، اصلاح ساختار و جذب نبروی انسانی به منظور تکمیل کادر نظارت و به روزرسانی مقررات عمومی سیر و حرکت از جمله برنامه‌های راه‌آهن است.

وی همچنین پیگیری لازم برای تامین منابع مورد نیاز جهت اجرای تکمیل سیستم علائم و سیستم «ای تی سی» شبکه حمل و نقل ریلی، استفاده ار فناوری‌های نوین و هوشمندسازی با استقاده از هوش مصنوعی در جهت افزایش ایمنی و کاهش امکان بروز خطای انسانی، انجام عملیات بازسازی شبکه ریلی با توجه به عقب ماندگی‌های انباشته شده از سنوات گذشته، نوسازی و کاهش عمر متوسط ناوگان حمل‌ومقل ریلی، ارتقا برنامه آموزشی با فناوری‌های جدید از جمله تجهیز امکانات آموزشی و خرید و استفاده از ماشین‌آلات ریلی جهت تغییر روش تامین و نگهداری و بازسازی و بهسازی خطوط ریلی را از دیگر اقدامات و برنامه‌های شرکت راه‌آهن اعلام کرد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن به بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی این شرکت که از سال‌های گذشته باقی مانده اشاره کرد گفت: همچنین ۳ هزار میلیارد تومان نیز بدهی بانکی از گذشته به ما به ارث رسیده که با حمایت مجلس باید عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

صالحی با اشاره به پیشنهاد کمیسیون عمران مجلس در خصوص ارتقا بودجه سنواتی پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۷ به میزان ۳ هزار میلیارد تومان گفت: با کمک و حمایت نمایندگان مجلس به تقویت ساختارها، هوش مصنوعی و نفوذ فناوری در راه‌آهن اقدام خواهیم کرد.

وی در پایان به شرایط منطقه و امکانات ویژه برای توسعه ترانزیت اشاره کرد و افزود: هفته گذشته با قزاقستان قرارداد ۵ میلیون تنی ترانزیت برای اولین بار منعقد شد و اولین قطار از مسیر ایران عبور کرد.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده