تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۶
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۶۲۵۴۲
ایری در تشریح نشست کمیته حمل و نقل ریلی کمیسیون عمران مجلس؛

ابهام در گزارش سانحه خروج قطار مشهد- یزد از ریل/ کمیسیون عمران با صراحت مقصران را به مردم معرفی می‌کند

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: اظهار نظر قطعی در خصوص بررسی ابعاد سانحه خروج قطار مشهد- یزد از ریل پس از تهیه گزارش نهایی توسط کمیته بررسی سوانح اعلام خواهد شد و گزارش پس از تکمیل به کمیسیون ارائه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، عبدالجلال ایری؛ در تشریح نشست فوق العاده کمیته حمل و نقل ریلی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفـت: ابعاد سانحه خروج قطار از ریل در مسیر مشهد – یزد در نشست کمیته تخصصی کمیسیون در حوزه حمل و نقل ریلی با حضور مسوولان مربوطه و میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن مورد بررسی قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طبق گزارش‌های ثبت شده، سوت قطار مشهد - یزد در ساعت ۵‌و نوزده دقیقه و ۴۶ ثانیه بامداد چهارشنبه ۱۸ خرداد به صدا درآمده و پس از ۷ ثانیه با مانع در مسیر خطوط ریلی که همان بیل مکانیکی بوده برخورد می‌کند. سرعت مجاز برای قطار در این مسیر با توجه به وجود کارگاه موقت تعریض تراورس، ۱۵ کیلومتر بوده در حالی که سرعت لوکوموتیو در مسیر، بیش از ۱۴۰ کیلومتر درساعت ثبت شده، پس از به صدا درآمدن سوت و پس از ترمز، سرعت به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت رسیده و با مانع برخورد و از ریل خارج شده است.

وی اضافه کرد: ترمز قطار و کاهش سرعت هنگام مشاهده مانع نشان دهنده هوشیاری لوکوموتیو ران بوده، اما بی تردید سرعت غیر مجاز یکی از علت‌های مهم وقوع این سانحه است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: گزارش مسوولان دعوت شده مورد بررسی قرار گرفته، اما با توجه به سوالات زیادی که هنوز پاسخ روشنی برای آن‌ها مطرح نشده، دارای ابهامات بسیار زیادی است.

وی با اشاره به ابهامات موجود در گزارش علل وقوع حادثه خروج قطار مشهد – یزد از ریل عنوان کرد: از جمله ابهامات موجود این است که چرا به درستی در خصوص مسدود یا رفع مسدودی خطوط ریلی و جمع آوری کارگاه موقت اطلاع رسانی صورت نگرفته و چرا دستورالعمل‌های تردد لوکوموتیو در مسیر‌های کارگاهی رعایت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین علت توقف بیل مکانیکی در محل حادثه و نبود سیستم کنترل سرعت در خطوط ریلی و احتمال بروز حادثه برای قطار حتی بدون برخورد با مانع به دلیل سرعت بالا در محدوده تعریض تراورس نیز ازجمله این ابهامات است؛ لذا هرگونه اظهار نظر قطعی در خصوص بررسی ابعاد این سانحه پس از تهیه گزارش نهایی توسط کمیته بررسی سوانح اعلام خواهد شد و گزارش پس از تکمیل مجددا به کمیسیون ارائه میگردد. کمیسیون عمران مجلس موضوع را با حساسیت مورد بررسی قرار داده و با صراحت مقصران را به مردم معرفی می‌کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده