تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۲۶۱۰۱۳

انتقاد استاندار و نماینده یزد از حذف قطار‌های سریع‌السیر و تاخیر پروازها/نمره راه‌آهن یزد زیر ۱۰ است

‌می‌متالز - استاندار یزد با انتقاد از وضعیت حمل و نقل ریلی و هوایی این استان گفت: باید وضعیت این دو بخش متناسب با انتظارات شهروندان باشد.

به گزارش می‌متالز، مهران فاطمی روز شنبه در نشست شورای توسعه گردشگری استان در مورد حذف قطار‌های سریع السیر یزد- تهران و گلایه‌مندی مردم در این زمینه گفت: در حمل و نقل ریلی کشور، ۱۰ درصد بار توسط قطار و ۹۰ درصد توسط جاده انجام می‌شود در حالی که در یزد این نسبت ۴۰ به ۶۰ درصد است.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد، چون سود بار برای راه آهن بیشتر است، رغبت بیشتری در این زمینه داشته و قطار‌های مسافربری را کمتر سرمایه گذاری کرده و حتی نسبت به حذف برخی از این قطار‌ها در یزد اقدام شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه علی رغم اینکه سرمایه گذار برای راه اندازی و خرید دیزل‌های قطار در یزد وجود دارد، اما در مراجعه این سرمایه گذار به راه آهن عنوان شده که تولیدات داخلی وجود دارد، اما در مراجعه نتوانستند آن را تامین کنند و این در حالیست که فعالیت‌ها متوقف شده و همچنان مردم ناراضی هستند.

استاندار یزد اظهار داشت: اگر قرار است نسبت به حذف قطار در مسیری اقدام شود، باید این اقدام عادلانه صورت گیرد و نباید همه بار مشکلات برای یزد باشد؛ متاسفانه هنوز قطار جایگزین برای یزد مشخص نشده است و علی رغم اینکه بهترین وضعیت ریلی کشور را در استان یزد داریم، اما از قطار‌ها بهره مندی لازم را نداریم.

فاطمی ضمن گلایه از مدیر فرودگاه شهید صدوقی یزد هم گفت: علی رغم اینکه بیش از ۸ ماه از قول مساعد و پیگیری‌های انجام شده برای باند دوم فرودگاه یزد گذشته، اما هیچ کاری انجام نشده و لذا گلایه‌مند هستیم و این مطالبه را در مورد باند دوم فرودگاه یزد داریم.

استاندار یزد با اعلام ناخرسندی مردم از پرواز‌های شرکت هواپیمایی آسمان در فرودگاه یزد گفت: با توجه به گلایه شدیدی که مردم نسبت به تاخیر‌های پروازی آسمان داشتند، مدیر محترم این واحد در استانداری یزد حضور یافت توضحیات خود را ارائه دد.

استاندار یزد ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۵۲ درصد پرواز‌های استان را این شرکت هواپیمایی خدمت رسانی می‌کند، عنوان شد که متاسفانه به دلیل فرسودگی هواپیما‌ها تاخیر‌های متعدد و آزاردهنده را شاهد هستیم و مقرر شد مدیریت لازم صورت گیرد تا شرایط بهتر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید دستگاه‌های اداری از هر ظرفیت قانونی برای حمایت و کمک به بخش گردشگری استفاده کنند گفت: همه برنامه‌ها و طرح‌هایی که در این شورا مطرح می‌شود باید با پیوست اجرایی و عملی همراه باشد و نباید فقط روز کاغذ بماند.

وی ادامه داد: حتما ضمانت اجرایی در کنار برنامه‌های پیشنهادی مطرح شود و بویژه زیرساخت‌های مورد نظر هر طرحی که در این شورا مصوب می‌شود باید در تصمیم کار قرار گیرد.

استاندار یزد ضمن تشکر از همه دستگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند گفت: جلسات این شورا حداقل باید هر ماه یکبار تشکیل و همچنین پیگیری درست از نحوه اجرای مصوبات انجام شود و بویژه آنکه بحث مشکلات پروازی استان یزد به صور ت جدی پیگیری شود و هر کجا مشکل وجود داشت اینجانب و نمایندگان محترم در مرکز همکاری لازم را داشته و خواهیم داشت.

هچنین نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت‌هایی که در راه آهن انجام می‌شود، بهبود وضع موجود و توسعه است، ما توسعه را نخواستیم؛ حداقل قطار‌های یزد را به دو سال قبل برگردانند که هر روز برای مشهد و تهران قطار وجود داشت و اکنون حذف شده و سوال داریم این قطار کجا رفته و در کدام مسیر فعالیت می‌کند.

محمدصالح جوکار افزود: اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و توسط راه آهن گفته شود استاندارد لازم را ندارد این یعنی چه؟ وظیفه چه کسی بوده است قطار‌های خراب را ساماندهی کند و در راستای برنامه توسعه‌ای که برای راه آهن نوشته شده چه افدامی صورت گرفته است؟

وی ادامه داد: در این رابطه از وزیر محترم یک ماه قبل سوال کردم و یک ماه مهلت خواستند، اما هیچ کاری انجام نشد و اگر قرار است مسیری حذف شود چرا در بقیه استان‌ها این اتفاق نیفتاده و یا اینکه از سال ۹۴ تاکنون احداث خط دوم راه آهن هنوز تمام نشده و یا در سال ۹۲ تصویب شده که خط باری از شهر یزد خارج شود، اما هنوز هیچ کاری انجام نشده است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد، چون باربری سود بیشتری برای راه آهن دارد لذا از خدمات رسانی مسافری کوتاهی می‌شود و الان بخش خصوصی می‌گوید می‌توانیم دیزل را وارد کنیم، اما می‌گویند تولید داخل داریم و هنگامی که مراجعه می‌کنند ندارند که بدهند و با شعار که کار انجام نمی‌شود و اقدامات راه آهن در این زمینه قابل قبول نیست.

جوکار اظهار داشت: اگر قرار باشد به راه آهن در استان یزد نمره‌ای بدهم قطعا زیر ۱۰ خواهد بود و مردم به شدت گلایه دارند که بلیط قطار نیست و با کمبود قطار مواجه هستیم و باید فکر اساسی برداشته شود.

همچنین احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این نشست از برگزاری ویژه برنامه تابستانه شب‌های فیروزه‌ای به مدت یک ماه در استان یزد خبر داد و گفت: بعد از برنامه عید نوروز، در این برنامه نیز خدمات بسیار زیادی به مسافران و گردشگران ارائه خواهد شد، همچنین خوشه گردشگری در اولویت خوشه‌های مطرح شده شرکت شهرک‌های صنعتی استان قرار گرفته و برنامه ریزی‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام خواهد شد.

در این نشست جمعی از نمایندگان تشکل‌های گردشگری و مدیران دستگاه‌های مرتبط پیشنهادات و درخواست‌های خود را مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده