تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۶۰۸۵۵

راه‌آهن چهارمحال و بختیاری، از انتظار ۱۱ ساله مردم تا وعده‌های جدید مسوولان

‌می‌متالز - اجرای پروژه راه‌آهن شهرکرد بیش از ۱۱ سال است که به بهانه‌های مختلف دچار فراز و نشیب بوده و در مقاطعی حتی متوقف شده است، در این گزارش وعده‌های مسوولان، چالش‌هایی که طرح با آن مواجه بوده و همچنین آخرین اظهارات در خصوص اتمام پروژه را می‌خوانیم.

به گزارش می‌متالز، اجرای پروژه راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد در تیرماه سال ۱۳۹۰ به طول ۹۲ کیلومتر کلنگ‌زنی و اعتبار مورد نیاز آن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شد، اما متاسفانه در کشاکش جذب اعتبارات اتمام این پروژه یازده سال است به تعویق افتاده و مبلغی چندین برابر ارزیابی اولیه برای اتمام آن مورد نیاز است.

گفتنی است این پروژه جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری بوده است و تاثیر قابل توجهی در توسعه اقتصادی، کاهش ترافیک جاده‌ای، تردد ایمن، رونق گردشگری، کاهش خطرات جاده‌ای و همچنین امکان جابه‌جایی سریع و ایمن مواد اولیه کارخانجات استان و تسریع در تولید و فروش محصولات استانی دارد و در صورت بهره‌برداری و اتصال استان به شبکه ریلی امکان جابه‌جایی بیش از ۷۰۰ هزار نفر در طول سال وجود خواهد داشت، لذا تسریع در اجرای این پروژه در رأس مطالبات مردم چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

لازم به ذکر است دولت قبلی قول اتمام زیرسازی آن را تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم داده بود، اما به وعده خود عمل نکرد و اتمام این پروژه را به دولت جدید واگذار کرد.

توقف ۷ ساله اجرای پروژه

این پروژه در سال ۹۰ ردیف ملی گرفت و تا سال ۱۳۹۷، تنها ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شد و عملا پروژه نیمه‌کاره رها شده بود که در سال ۱۳۹۸ نیز ۷۸ میلیارد تومان به آن تخصیص یافت و در سال ۱۳۹۹، ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد که جمعا ۳۴۵ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۱ به آن اختصاص پیدا کرد.

تملک اراضی احداث ایستگاه در شهرکرد مشکلی دیگر در مسیر اجرای این پروژه

شایان ذکر است در سال گذشته مشکل تملک اراضی احداث ایستگاه در شهرکرد به جلسه ستاد اقتصادمقاومتی چهارمحال و بختیاری کشیده شد و اقبال عباسی استاندار وقت در این خصوص گفت: قطعه زمین پیشنهادی احداث ایستگاه در شهرکرد اکنون در تصرف سپاه قرار دارد، همچنین اداره‌کل راه و شهرسازی نیز مدعی است که این قطعه زمین در تملک این اداره بوده، بنابراین نامه‌نگاری لازم با وزارت راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف این قطعه زمین صورت گرفت، اما می‌توان قبل از اعلام پاسخ نامه و برای تسریع در روند کار با در نظر گرفتن تمامی حق و حقوق سپاه، این قطعه زمین را برای اجرای عملیات عمرانی طی صورت جلسه‌ای به پیمانکار واگذار کرد تا پروژه تعطیل نشود.

با ایجاد وقفه‌ای کوتاه برای تملک زمین ایستگاه، اجرای پروژه مجدد در دستور کار قرار گرفت، اما با توجه به عدم جذب به موقع اعتبارات و بدهکاری۲۰۰ میلیاردی به پیمانکار این پروژه روند اجرایی آن کند شد و عملیات زیرسازی علی‌رغم قول استاندار وقت تا استقرار دولت جدید به پایان نرسید.

انتقاد استاندار جدید از روند کند جذب اعتبار

غلامعلی حیدری استاندار فعلی چهارمحال و بختیاری در تاریخ یکم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در نشستی با معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با ابراز نارضایتی از کندی اجرای این پروزه مهم استانی گفت: با توسعه این خط ریلی به مناطق جنوبی کشور بسیاری از کالا‌هایی که در گمرک دپو می‌شود و با مشکل حمل و نقل روبرو است به راحتی می‌توان جابه‌جا کرد و این مشروط به این است که این طرح به صورت ملی دیده شود و عزم ملی برای بهره‌برداری از آن به کار گرفته شود.

در این نشست عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: این پروژه دارای تونل‌ها و پل‌های بزرگی است و در مجموع پروژه سنگین و زمان‌بر بوده که امیدواریم با جذب به موقع اعتبارات به ویژه در سفر ریاست جمهوری و اختصاص اعتبار مناسب بتوان به طرح سرعت بخشید.

در حال حاضر عملیات زیرسازی راه آهن شهرکرد ۷۵ درصد و کل پروژه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

علی حیدری سرپرست معاونت عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در خصوص آخرین وضعیت اجرای این پروژه گفت: در حال حاضر عملیات زیرسازی این پروژه ۷۵ درصد و کل پروژه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به بدهکاری ۱۵۰ میلیاردی به پیمانکار این پروژه خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با مسؤولان ارشد کشوری با جذب اعتبار از منابع مختلفی از جمله سفر رئیس جمهور به استان، اتمام عملیات زیرسازی این پروژه در همین سال جاری و کل پروژه در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

حیدری تصریح کرد: اتمام کل این پروژه نیازمند اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان است که با پیگری‌های مبسوط امید است نصف این مبلغ در سفر رئیس جمهور محقق شود تا عملیات زیرسازی آن به طور کامل به پایان برسد و اجرای روسازی این پروژه در دست اجرا قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اجرای این پروژه با توجه به وجود ۳۶ تونل از پروژه‌های سنگین استان است که با تلاش‌های صورت گرفته فقط اتمام ۲ تونل دیگر مانده است که به زودی با جذب اعتبار آن‌ها نیز به پایان خواهد رسید.

معاونت عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: کف‌برداری برای احداث ۲ ایستگاه شهرکرد و سفید‌دشت نیز به اتمام رسیده و به زودی ایستگاه‌ها نیز احداث خواهند شد.

امید است با تلاش و پیگیری مسؤولان در این دولت انقلابی مردم چهارمحال و بختیاری سوت قطار را شنیده و از خدمات ریلی بهره‌مند شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده