تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۴۴
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۷۳۵۷۴

پرونده پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۲ بسته می‌شود؟

‌می‌متالز - پروژه راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری محسوب و با بهره‌برداری از این پروژه فاصله استان‌های جنوبی به مرکز حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاهتر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، پروژه راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد در تیر ۱۳۹۰ کلنگ‌زنی شد، این پروژه جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری محسوب و با بهره‌برداری از این پروژه فاصله استان‌های جنوبی به مرکز حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاهتر می‌شود.

طول مسیر اجرایی این پروژه حدود ۹۲ کیلومتر است، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده زیرسازی پروژه راه‌آهن باید تا پایان دولت دوازدهم به اتمام می‌رسید و پس از آن عملیات ریل‌گذاری آغاز می‌شد، اما این وعده محقق نشده است.

پروژه راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد تاثیر قابل توجهی در توسعه اقتصادی، کاهش ترافیک جاده‌ای، تردد ایمن، رونق گردشگری، کاهش خطرات جاده‌ای و همچنین امکان جابه‌جایی سریع و ایمن مواد اولیه کارخانجات استان و تسریع در تولید و فروش محصولات استانی دارد و در صورت بهره‌برداری و اتصال استان به شبکه ریلی امکان جابه‌جایی بیش از ۷۰۰ هزار نفر در طول سال وجود خواهد داشت، لذا تسریع در اجرای این پروژه در رأس مطالبات مردم چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.

پرونده پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۲ بسته می‌شود؟
دولت قبلی قول اتمام زیرسازی آن را تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم داده بود، اما به وعده خود عمل نکرد و اتمام این پروژه را به دولت جدید واگذار کرد.

ایست ۷ ساله اجرای پروژه راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد

این پروژه در سال ۹۰ ردیف ملی گرفت و تا ۱۳۹۷، تنها ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داده شد و عملا پروژه نیمه‌کاره رها شده بود که در ۱۳۹۸ نیز ۷۸ میلیارد تومان به آن تخصیص یافت، در ۱۳۹۹ هم ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد که جمعا ۳۴۵ میلیارد تومان تا ۱۴۰۱ به آن اختصاص پیدا کرد.

حمید ربیعی معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: در سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیئت دولت در خرداد امسال به استان، ۲۰ هزار میلیارد ریال مصوب شد که از این میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت و ۱۰ هزار میلیارد ریال به‌منظور ریل‌گذاری در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای ساخت طرح راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد ۱۵ رشته تونل به‌طول پنج هزار و ۲۰۰ متر پیش‌بینی شده که از این تعداد هفت رشته در این استان و شامل هشت رشته در اصفهان پیش‌بینی شده است.

ربیعی تاکید کرد: در این طرح سه دستگاه پُل به‌طول یک‌هزار و ۶۰۰ متر ساخته و بهره‌برداری می‌شود.

پرونده پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۲ بسته می‌شود؟
وی مطالبات اجرای طرح راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد را چهار هزار میلیارد ریال دانست.

مدیر پروژه راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد با اشاره به روند اجرایی این طرح در چهارمحال و بختیاری گفت: تکمیل و بهره‌برداری از این طرح حداقل به ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مسعود اصولی اضافه کرد: برای اجرای این طرح تاکنون هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: تکمیل زیرسازی راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد ۱۲ هزار میلیارد ریال و بهره‌برداری کامل از این طرح ۲۵ هزار میلیارد ریال نیاز دارد.

اصولی تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار به موقع، طرح راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد اواخر ۱۴۰۲ تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

وی یادآور شد: تسریع در روند عملیاتی شدن مصوبه‌های سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت سیزدهم به چهارمحال و بختیاری در تکمیل و بهره‌برداری سریع‌تر از این طرح نقش مستقیم دارد.

عملیات احداث ایستگاه راه آهن در منظریه شهرکرد در حال اجرا است

۱۹ خرداد ماه امسال همزمان با سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری و با حضور وزیر کشور، عملیات اجرایی ساخت ایستگاه راه‌آهن استان در منطقه منظریه شهرکرد آغاز شد.

کلنگ احداث ایستگاه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری در منطقه منظریه شهرکرد با حضور احمد وحیدی به عنوان نماینده تام الاختیار رییس جمهور به زمین زده شد.

پرونده پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۲ بسته می‌شود؟

این ایستگاه در زمینی ۲۱ هکتار طراحی و جانمایی شده و ساختمان اصلی سه هزار و ۱۰۰ مترمربع و سرجمع ۶ هزار ۵۰۰ متر مربع است.

قطعه نخست این محور از ایستگاه مبارکه استان اصفهان تا جاده زرین‌دشت به سفیددشت به طول ۴۱.۸۲ کیلومتر است، قطعه دوم این محور ۱۹.۶۸ کیلومتر طول دارد و از جاده سفیددشت آغاز و تا گردنه زردی‌ها ادامه می‌یابد و قطعه سوم و چهارم این محور نیز که از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد ادامه دارد، ۳۰.۵ کیلومتر طول دارد.

همچنین ۱۱ دستگاه پل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۲ ایستگاه در منطقه سفیددشت و شهرکرد نیز در طول این مسیر قرار دارد و عملیات اجرایی احداث ۲ ایستگاه در سفیددشت و شهرکرد در حال اجراست.

قرارداد ۱۰۰ میلیارد تومانی ساخت ایستگاه راه‌آهن شهرکرد

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: پیمانکار طرح ساخت ایستگاه راه‌آهن شهرکرد، با بستن یک قرارداد ۱۰۰ میلیارد تومانی انتخاب شده است.

حسینعلی مقصودی گفت: در جریان سفر رییس‌جمهور به استان با حضور وزیر کشور عملیات احداث ایستگاه راه‌آهن شهرکرد به طور رسمی آغاز شد و اکنون عملیات خاکی طرح در حال انجام است.

پرونده پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۲ بسته می‌شود؟

وی افزود: راه‌آهن مبارکه، سفیددشت به شهرکرد از مهمترین طرح‌های استان چهارمحال و بختیاری است.

مقصودی اضافه کرد: ۳۵ درصد مصوبات سفر رییس‌جمهور به این استان در حوزه راه است که می‌توان گفت معادل ۲۰ برابر اعتبارات سالانه این طرح‌هاست و با جذب اعتبارات سفر تحول چشمگیری در این حوزه شکل می‌گیرد.

بهره‌برداری از راه‌آهن چهارمحال و بختیاری تا پایان ۱۴۰۲

آقای حیدری با اشاره به تعهد وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل روسازی راه‌آهن مبارکه به سفیددشت به شهرکرد، گفت: طرح راه‌آهن استان تاکنون از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده و برای تکمیل زیرسازی آن به یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مصوبات سفر رییس‌جمهور دیده شده است.

پرونده پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۲ بسته می‌شود؟

وی افزود: پس از آن وزارت راه و شهرسازی تعهد کرده تا روسازی طرح را انجام دهد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۱۴۰۲ این طرح به بهره‌برداری برسد.

پیگیری مطالبات کارکنان شرکت مجری راه آهن چهارمحال و بختیاری

کارکنان شرکت مجری راه آهن سفیددشت به شهرکرد به خاطر تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد، دچار مشکلات معیشتی شده اند.

کارکنان این شرکت می‌گویند که چهارماه است حقوقی دریافت نکرده اند و توقع دارند حقوق آن‌ها با بودجه‌ای که به این خط داده شده است پرداخت شود.

حیدری سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن درنظر گرفته شده که ۱۶۰ میلیارد آن شامل ۱۰۰ میلیارد اوراق و ۶۰ میلیارد پول نقد آماده تحویل به پیمانکار است.

پرونده پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری ۱۴۰۲ بسته می‌شود؟
وی افزود: پیمانکار پس از پیگیری لازم و دریافت اعتبار مورد نظر می‌تواند مشکل کارکنان شرکت را برطرف کند.

حیدری اضافه کرد: ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز تا پایان شهریور پرداخت خواهد شد، ما در پروژه راه آهن مشکل تامین اعتبار نداریم و فقط کمی در پرداخت آن مشکل به وجود آمد.

مسوولان پیش از این وعده داده بودند که مسیر ۹۰ کیلومتری راه آهن مبارکه، سفید دشت به شهرکرد تا پایان ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد، برای تکمیل این طرح ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حال باید منتظر ماند که آیا وعده مسوولان رنگ سبز واقعیت می‌گیرد یا نه؟!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده