به گزارش میمتالز، کمیسیون عالی سوانح در خصوص سانحه قطار مشهد – یزد در صبح ۱۸ خرداد که منجر به فوت ۱۴ نفر و مصدومیت ۸۶ نفر شد، اعلام کرد:مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستمهای نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC، مورد بررسی قرار گرفت و گزارش کامل به مسوولین ارسال شد.
تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه است.
همچنین عوامل دیگری که میتوانست از وقوع سانحه جلوگیری کند احصاء شده که شامل عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری.
انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی، واگذاری مسوولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران، اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسوول ایستگاه موقت، عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت) و عدم یاد آوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسوول ایستگاه عباس آباد هستند.
پیشنهاد میشود بهمنظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیتها اقدام شود.
منبع: بورس پرس