تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۵۴۵۸۴
مدیر عامل شرکت راه آهن:

رکورد ترانزیت کالا در تاریخ ۱۰۰ ساله راه آهن در دولت سیزدهم شکسته شد

‌می‌متالز - مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: توانستیم در سال ۱۴۰۰ با توجه به فعالیت خوب دولت سیزدهم در بخش ترانزیت، رکورد جدیدی برای ترانزیت ۱۰۰ ساله راه آهن ثبت کنیم.

به گزارش می‌متالز، میعاد صالحی روز پنجشنبه افزود: در مجموع سال گذشته یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن کالا از طریق شبکه راه آهن با شرکای تجاری ما مبادله شد که بالاترین رقم در قرن ۱۴ خورشیدی است.

وی گفت: یک میلیون و ۶۹۰ هزار تن از این مقدار کالای ترانزیتی مربوط به مرز ریلی سرخس و کالا‌های ترانزیتی که از این مرز با کشور‌های ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و در ادامه این مسیر ترانزیتی با چین صورت می‌گیرد، بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن ادامه داد: امروز شاهد حضور رییس جمهور در مرز ریلی سرخس بودیم، باتوجه به جهش روی داده در ترانزیت ریلی در کشور، طی سال قبل و با هدف گذاری برای جهش ترانزیت، هزار میلیارد ریال در این مرز سرمایه گذاری خواهد شد.

صالحی افزود: این هزار میلیارد ریال برای افزایش سایت تعویض بوژی و افزایش سایت عملیات کانتینری در مرز ریلی سرخس سرمایه گذاری می‌شود، مرزی که عملیات تردد کالا‌های ترانزیتی کانتینری آن معمولا به مقصد چین انجام می‌شود.

وی گفت: با سرمایه گذاری صورت گرفته و با توجه به مبدا و مقصد بار‌های ترانزیتی در آسیای مرکزی و چین، رشد ترانزیت ریلی و ثبت رکورد خوبی در این بخش را در سال ۱۴۰۱ ثبت شود.

مدیر عامل شرکت راه آهن گفت: با توجه به جمعیت ۲.۵ میلیارد نفری کشور‌های پرجمعیت در شرق ایران، موقعیت استثنایی کشورمان بین دریای خزر و اقیانوس هند کشور و اتصال آسیا به اروپا از غرب، کشور‌ها برای نپرداختن هزینه‌های فزون‌تر ترانزیتی مسیر ایران را انتخاب می‌کنند.

صالحی صنعت ریلی را یک صنعت مادر و دانش بنیان عنوان کرد و گفت: سال‌ها به صنعت مهم ریلی کم توجه شده، اما در دولت سیزدهم توجه خوبی به این بخش شده، استفاده از فناوری‌های دانش بنیان در صنعت حمل و نقل ریلی جهش خوبی به بخش‌های مختلف آن از جمله ترانزیت می‌دهد.

وی ادامه داد: صنعت ریلی با بخش‌های مختلفی درگیر است و جمعیت قابل توجهی در این بخش مشغولند، در حوزه لوکموتیو با شرکت‌های دانش بنیان گفتکو شده و تفاهم نامه‌هایی منعقد شده و به زودی در عرصه داخلی سازی قطعات لوکوموتیو موفقیت‌ها گزارش می‌شود.

امروز رییس جمهور به همراه وزیر نفت با حضور در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد سرخس دستور آغاز "عملیات اجرایی مرحله دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه D" را صادر کرد و ۲ کارخانه مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی شهرستان سرخس را نیز افتتاح نمود.

شهرستان سرخس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ شهر سرخس و مزداوند و ۶۸ روستای بالای ۲۰ خانوار است که ۵۵ درصد جمعیت آن در روستا‌ها سکونت دارند. پایانه مرزی سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد واقع شده است.

رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت روز چهارشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در نخستین سفر استانی خود در سال جدید وارد استان خراسان رضوی شدند.

سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت در خراسان رضوی امروز پنجشنبه نیز ادامه دارد.

رییس جمهور را در این سفر وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی و نیز معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری همراهی می‌کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۷ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی (ایرنا)

عناوین برگزیده