تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۵۱۱۴۰

گلستان در رویای اتصال ریلی به آب‌های آزاد/ ایجاد خط آهن اینچه برون- شاهرود- بندرعباس یک ضرورت است

‌می‌متالز - توسعه ریلی یکی از زیرساخت‌های اساسی برای رونق تجارت خارجی و ترانزیت است که با اجرای خط ریلی اینچه برون- شاهرود- طبس- بندرعباس، کشور‌های حوزه آسیای میانه می‌توانند از طریق استان گلستان به جنوب ایران و آب‌های آزاد دسترسی سریع‌تر و ارزان تری داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، براساس سند آمایش تجارت خارجی یکی از اصلی‌ترین محور‌های توسعه استان گلستان مطرح شده این در حالی است که در سال‌های اخیر نسبت به این ظرفیت بزرگ و بالقوه، غفلت شده است.

موقعیت جغرافیایی خاص و همجواری گلستان با کشور‌های آسیای میانه از طریق مرز اینچه برون سبب شده تا گلستان دروازه ورود ایران به کشور‌های آسیای میانه و منطقه اوراسیا باشد.

هرچند در این منطقه خط ریلی سراسری بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال‌های قبل به بهره برداری رسیده، اما شرایط خاص این مسیر ظرفیت جابه جایی حدود ۵ تا ۶ میلیون تن بار را دارد در حالیکه یکی از هدفگذاری‌های انجام شده در یک مورد انتقال حدود ۱۰ میلیون تن غلات قزاقستان از طریق خط ریلی کنونی بوده است.

از سوی دیگر با وجود ظرفیت ترانزیت ۳۰ میلیون تنی در بنادر شمال کشور از بندر امیرآباد و فریدون کنار تا انزلی، نوشهر و آستارا به علت عدم وجود زیرساخت‌های ترانزیتی ارزان، ایمن و سریع فقط از ظرفیت ۶ میلیون تن آن استفاده می‌شود.

این در حالی است که خط آهن اینچه برون، شاهرود، طبس، بندرعباس به عنوان یک مسیر مهم و استراتژیک مطرح است که راه اهن شمال جنوب را به ارزان‌ ترین مسیر انتقال بار از شمال به جنوب و بالعکس تبدیل می‌کند.

این پروژه ظرفیت ترانزیت این مسیر را از ۶ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن افزایش می‌دهد ضمن اینکه طول مسیر نیز ۵۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

همچنین از نظر تجاری کرایه ترانزیت در این مسیر از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در مدت ۱۸ سال به ۱۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مقایسه مسیر‌های حمل ترانزیت ریلی در کریدور شمال به جنوب نشان می‌دهد مسیر ریلی اینچه برون- شاهرود- طبس- بندرعباس با هزار و ۵۶۱ کیلومتر کوتاه‌ترین مسیر ریلی است که زمان حمل بار را از ۱۲ روز به ۴.۵ روز کاهش می‌دهد.

طول این مسیر ریلی ۶۶۶ کیلومتر است که اجرای آن ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و افق اجرای طرح نیز سال ۱۴۰۴ تعیین شده است.

افزایش صادرات غیرنفتی از مرز اینچه برون به کشور‌های آسیای میانه، صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش ایمنی، بهبود شرایط حمل و نقل بار و مسافر و همچنین تامین زیرساخت‌های موردنیاز صنایع و معادن منطقه از مزایای اجرای این طرح است.

تصویب طرح خط ریلی اینچه برون، شاهرود، طبس، و تامین اعتبار آن از طریق تهاتر نفت یا فاینانس خارجی یکی از مهم‌ترین طرح‌های پیشنهادی استان گلستان به دولت در سفر روز جمعه است.

منبع: خبرگزاری شبستان استان گلستان

عناوین برگزیده