تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۲۶۹۴۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع کارشناسان روابط کار استان اصفهان:

پیش نویس اصلاح موادی از قانون کار آماده ارائه به هیأت دولت شد

‌می‌متالز - مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست هم اندیشی کارشناسان روابط کار استان اصفهان که در شرکت فنی و مهندسی فولاد مبارکه برگزار شد از آماده شدن پیش نویس اصلاح قانون کار خبر داد.

به گزارش می‌متالز، احمد غریوی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن قدردانی از زحمات کارشناسان حوزه روابط کار گفت: امسال باتوجه به وضعیت حقوق دستمزد کارگران سال سختی برای روابط کار هست و امیدوارم با همراهی در اجرای برنامه‌ها موفق باشیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص امنیت شغلی کارگران و لزوم ساماندهی قرارداد‌های کار و نظم و انظباط در کار گفت: با دستور وزیر وقت، کمیته امنیت شغلی در اداره روابط کار و جبران خدمت وزارت متبوع تشکیل شد و پس از ۸ جلسه کارشناسی متوالی پیش نویسی در خصوص اصلاح موادی از قانون کار تهیه شد.

غریوی با بیان اینکه در این پیش نویس محور‌های مختلفی از قانون کار در نظر گرفته شده است اظهار داشت: پیش نویس مذکور در اختیار تشکلات عالی کارگری و کارفرمایی قرارداده شده و آن‌ها یک ماه فرصت دارند تا نظر‌ها و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: پس از جمع بندی نظرات تشکلات کارگری و کارفرمایی و بررسی نهایی، متن آماده شده به عنوان پیش نویس لایحه قانون کار از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیأت دولت تقدیم خواهد شد تا پس از گذشت ۳۲ سال از تصویب قانون کار یک بازنگری کلی در آن انجام شود.

غریوی همچنین با اشاره به اقدام اخیر هیأت دولت در خصوص ساماندهی نیرو‌های شرکتی گفت: کلیات این پیش نویس در صحن علنی مجلس تصویب شده و در کمیسیون قرار دارد و ما به عنوان نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارایه کردیم که در صورت تصویب این لایحه شاهد ساماندهی نیرو‌های شرکتی در دولت خواهیم بود و منجر به کاهش دعاوی و اختلافات کارگری و کارفرمایی در این حوزه خواهد شد.

غریوی با بیان اینکه همکاران ما در سطح وزارتخانه به دنبال احیای دستورالعمل شورای سازش هستند گفت: در گذشته دستورالعمل شورا‌های سازش توسط دیوان عدالت ابطال شد در حالی که نیازهست شورا‌های سازش با رفع ایرادات قبلی که دیوان عدالت اداری به شورا‌ها گرفته بود، در استان‌ها تشکیل شود.

این مقام مسوول درخصوص سامانه جامع روابط کار گفت: ایجاد این سامانه اقدام بزرگی بود که بسیاری از مسایل و آسیب‌های که در مراجع رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان وجود داشت را به طور چشمگیری کاهش داد.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما به مسایل و مشکلات سامانه آگاه هستیم و قداماتی را وزارتخانه برای توسعه زیرساخت‌های این سامانه آغاز کرده تا مسأله کندی و قطعی سامانه جامع روابط کار به طور کلی از بین برود.

وی با بیان این که ۵۱ زیر سامانه برای سامانه جامع روابط کار در نظر گرفته شده ادامه داد: در حال حاضر یازده زیر سامانه تهیه شده و در حال بهره برداری است و توسعه سایر زیر سامانه‌ها از جمله بازرسی کار، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، طبقه بندی مشاغل و مشاغل سخت و زیان آور در دستور کار است که با توسعه زیر ساخت‌ها در این زمینه نیز اقدام خواهد شد.

غریوی با اشاره به ابلاغ بخشنامه انتخاب نمایندگان کارگر و کارفرما در مراجع خل اختلاف کار گفت: تاکید داریم که افراد بازنشسته حق حضور در هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف را ندارند و می‌بایست در استان‌ها در خصوص هماهنگی‌های لازم و جایگزینی افراد به جای نمایندگان بازنشسته اقدام لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در ایین نامه‌هایی است که در سالیان گذشته تصویب و ابلاغ شده و پس از گذشت سالیان زیاد لزوم بازنگری در آن‌ها ضروری است گفت: آیین نامه‌هایی که اصلاح آن‌ها در دستور کار فرارگرفته به استان‌ها ارسال می‌شود و انتظار داریم همکاران ما درحوزه روابط کار استان‌ها در این زمینه‌ها مشارکت داشته باشند و نسبت به اعلام نظر کارشناسی خود اقدام نمایند.

غریوی همچنین گفت: با توجه به اینکه موضوع در نظر گرفتن مزد منطقه‌ای و مزد صنایعی در بخشنامه مزدی مطرح بوده موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در حال بررسی این موضوع می‌باشد از شما همکاران محترم انتظار داریم اگر در ان زمینه نظر کارشناسی دارید به اداره کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی اعلام فرمایید.

این مقام مسوول همچنین گفت: انجام طبقه بندی مشاغل به صورت کامل به ادارات کل استانی واگذارخواهد شد در انجام این فرایند و خدمت به جامعه مخاطب تأخیر و خللی به وجود نیاید و تمهیدات لازم و ساز و کار مناسب برای ارایه مطلوب این خدمات به جامعه مخاطب انجام شود.

وی همچنین گفت: موضوع شاخص زمان رسیدگی به پرونده‌ها و ایجاد طبقه بندی مشاغل در واحد‌های اقتصادی بالای ۳۰۰نفر از مواردی است که از طرف سازمان برنامه ریزی و بودجه به ما ابلاغ شده و علی رغم اقدامات انجام شده لازم است تمهیدات لازم برای بهبود این دوشاخص انجام شود.

در این نشست میثم مداحی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز ضمن خیر مقدم به اعضای حاضر در جلسه با اشاره به اینکه استان اصفهان بیشترین جمعیت کارگری کشور را در خود جای داده است، اهم مسائل و اولویت‌های استان اصفهان در حوزه روابط کار را مطرح کرد.

محمد مغزی مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز گزارشی از عملکرد اداره روابط کار در استان اصفهان ارائه کرد.

در بخش پایانی این برنامه، جلسه پرسش و پاسخ با حضور دکترحسین قبادی معاون مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

این نشست با حضور ۱۰۰ نفر از کارشناسان روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در سالن کنفرانس مرکز تحقیقات فولاد مبارکه اصفهان برگزار شد.

غریوی و هیأت همراه در سفر یک روزه خود به استان اصفهان با حضور در شرکت فولاد مبارکه اصفهان ضمن ادای احترام به شهدای گمنام این مجموعه، از واحد تصفیه آب، کارخانه فولاد سازی و خط تولید نورد گرم این واحد بزرگ اقتصادی بازدید کرد سپس در جلسه شورای اداری اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان اصفهان که به صورت وبیناری برگزار شد شرکت کرد.

منبع: اداره کل امور ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

عناوین برگزیده