تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۶۹۷۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

دومینوی بحران در صنعت فولاد چین

‌می‌متالز - نگرانی‌ها در مورد صنعت فولاد چین رو به افزایش است؛ زیرا بحران مسکن در حال تشدید است و این اتفاق برای تقاضای فولاد مشکل‌ساز خواهد شد. مدل پیشرفت اقتصادی در چین بر پایه توسعه صنعت ساختمان‌سازی بنا شده است که بدتر شدن بحران املاک، آن را تهدید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، لی گانپو، موسس و رئیس گروه فولاد هبی جینگیه در نشست خصوصی شرکت در ماه ژوئن هشدار داد که حدود یک‌سوم کارخانه‌های فولاد چین ممکن است در دوره سخت اقتصادی که احتمالا پنج‌سال طول می‌کشد ورشکسته شوند، گفت: تمام بخش‌های صنعت فولاد در کشور زیان‌ده شده‌اند و فعلا نقطه‌عطفی برای بهبود این شرایط نمی‌بینم. بحران املاک چین تشدید شده است و شرکت‌های ساختمانی در بازپرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها ناتوان هستند. این تنش اقتصادی موجب شده است تا پکن از بلندپروازی‌های اقتصادی خود عقب‌نشینی کند.

در سال ۱۹۹۸ چین دست به اصلاحات گسترده زد و مالکیت خصوصی در بخش ساختمان پذیرفته شد. سیاستمداران، توسعه ساختمان‌سازی را یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی چین در نظر گرفتند و با حمایت و تشویق دولت، توسعه ساختمان‌سازی در چین تشدید شد. تولید فولاد چین به لطف توسعه صنعت ساختمان در ۲۰سال گذشته بیش از پنج‌برابر شده است. در این مدت، به‌واسطه سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت و تمرکز بر بخش ساختمان‌سازی، شهرنشینی در چین از یک‌سوم به دو سوم افزایش پیدا کرده و مصرف فولاد را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است. کارخانه‌های فولادی چین در سال گذشته یک‌میلیارد تن معادل نیمی از تولید جهانی، فولاد تولید کردند. حالا در سایه بحران مسکن، کارخانه‌های فولادی در مقابل رکودی که قیمت سنگ‌آهن و کارگران را از استرالیا تا برزیل تحت‌تاثیر قرار داده است، آسیب‌پذیرتر هستند.

بیش از یک‌سال از شروع بحران سراسری مسکن در چین می‌گذرد و چشم‌انداز بدتر شده است؛ زیرا دولت احتمال کمک‌های مالی بزرگ را رد کرده و قوانین سختگیرانه بر بدهی‌ها را حفظ کرده است. شاخص پی‌ام‌ای فولاد در ماه ژوئیه به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسیده است و گروه گلدمن‌ساکس کاهش تقاضای فولاد درسال‌جاری را ۵‌درصد می‌بیند. بخش مسکن حدود یک‌سوم تقاضای فولاد چین را تشکیل داده است.

فراتر از بحران کنونی، چالش‌های عمیقی پیش‌روی این صنعت قرار دارد. رشد اقتصادی چین، سال‌ها بر پایه توسعه ساختمان‌سازی بنا شده و بخش مسکن حدود یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده است. انقباض در این بخش مشهود است و شی‌جین پینگ به محرک‌های مالی و مخارج زیرساختی که این بخش را از بحران سال ۲۰۱۶-۲۰۱۵ نجات داد، تمایلی ندارد. شرایط این‌بار سخت‌تر است و اعتبارات بی‌پایان در اختیار شرکت‌های فولادی نیست. در کوتاه‌مدت موجودی زیاد املاک ناتمام، مانع اصلی تقاضای فولاد است که با بحران عدم‌پرداخت وام توسط خریداران مسکن گره خورده و شرایط را سخت‌تر کرده است. در کنار کاهش تقاضا، قیمت فولاد و میلگرد نیز به پایین‌ترین سطح در دوسال اخیر رسیده است.

فعالان حوزه فولاد چین به بلومبرگ اعلام کرده‌اند که زمان سختی پیش‌روست. تقاضا به‌سرعت در حال کاهش است و بازار‌ها پیچیده و سخت باقی خواهند ماند. در این وضعیت، اقدامات محرک برای اثرگذاری و بهبود اوضاع به زمان نیاز دارد.

کارخانه‌های تولید فولاد زمانی قهرمانان صنعت تلقی می‌شدند و کارخانه‌های ریخته‌گری روستایی اکنون به کارخانه‌های چند میلیارد دلاری تبدیل شده اند. در این شرایط، در حالی که بخش مسکن منقبض شده است، شرایط صنایعی که زمانی به شکوفایی اقتصادی ساختمان‌سازی کمک می‌کردند سخت‌تر شده است.

ژوگوسن، معاون موسسه تحقیقات و فناوری گروه شوگانگ در نشستی در پکن گفت: سه‌ماه سوم سخت‌ترین زمان برای صنعت خواهد بود. باید هرگونه توهم درباره بازار را کنار بگذاریم و روی کاری که خودمان می‌توانیم انجام دهیم، تمرکز کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده