تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۲۶۹۷۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در پی سقوط شدید قیمت‌های جهانی فولاد مطرح کرد:

حفظ اشتغال و حمایت از مصرف‌کنندگان با مدیریت بازار داخل و تثبیت قیمت فولاد

‌می‌متالز - ادامه روند کاهشی قیمت محصولات فولادی ازجمله انواع ورق، خریداران این نوع محصولات را با تحمل زیان‌هایی روبرو نموده است و تداوم این روند می‌تواند موجب تعطیلی برخی کارخانجات تولیدکننده و در ادامه به تعدیل فعالیت‌ها و حتی تعدیل نیروی انسانی شاغل در این چرخه شود، بنابراین زنجیره فولاد باید به‌گونه‌ای مدیریت و حمایت شود که در هیچ‌یک از حلقه‌های آن شاهد از هم گسستگی نباشیم.

به گزارش می‌متالز، ادامه روند کاهشی قیمت محصولات فولادی ازجمله انواع ورق، خریداران این نوع محصولات را با تحمل زیان‌هایی روبرو نموده است و تداوم این روند می‌تواند موجب تعطیلی برخی کارخانجات تولیدکننده و در ادامه به تعدیل فعالیت‌ها و حتی تعدیل نیروی انسانی شاغل در این چرخه شود، بنابراین زنجیره فولاد باید به‌گونه‌ای مدیریت و حمایت شود که در هیچ‌یک از حلقه‌های آن شاهد از هم گسستگی نباشیم.

طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه، به برخی مشکلات و راهکار‌های این حوزه اشاره نموده است که می‌خوانید.

مدیریت بازار محصولات فولادی از چه نظر اهمیت دارد؟

به‌طور خلاصه به‌منظور جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و حفظ اشتغال در زنجیره فولاد این امر اجتناب‌ناپذیر است. با توجه به روند نزولی قیمت‌ها در بازار جهانی در چندماهه گذشته، در بازار ایران نیز روند کاهشی قیمت محصولات فولادی ازجمله محصولات تخت در سه‌ماهه گذشته ادامه داشته است. این کاهش قیمت با توجه به تحویل سلف محصولات باعث گردیده خریداران، زمان تحویل محصول با زیان‌هایی روبرو گردند. تداوم این روند می‌تواند موجب تعطیلی برخی کارخانجات تعدیل فعالیت‌ها و در پی آن تعدیل نیرو در آن‌ها شود.

به نظر شما راهکار چیست؟

به‌منظور جلوگیری از این اتفاق و وارد آمدن مشکلات عدیده به حوزه اشتغال در زنجیره فولاد لازم است بازار محصولات فولادی به‌ویژه ورق گرم به شکلی مدیریت گردد که کاهش قیمت متوقف گردیده و یا حداقل در دوره زمانی بلندمدت‌تری اتفاق افتد.

در حوزه ورق گرم در بازار ایران فعلا میزان عرضه محصولات فولاد مبارکه چقدر است؟

در شرایط فعلی تقاضای محصولات فولادی کاهش‌یافته و به نظر می‌رسد دیگر نیاز به عرضه ۴۰۰ هزار تنی فولاد مبارکه در هرماه وجود ندارد، به‌ویژه اینکه بخشی از این عرضه‌ها باید از منابع وارداتی تأمین گردد و در این شرایط به‌هیچ‌عنوان به صلاح صنایع کشور و زنجیره فولاد نیست. بر همین اساس لازم است میزان عرضه فولاد مبارکه کاهش‌یافته و به شرایط قبل اصلاح گردد و عرضه‌های این شرکت در ورق گرم از ۴۰۰ هزار تن به ۲۷۰ هزار تن کاهش یابند.

آیا برنامه‌ای برای تهاتر اسلب با ورق گرم وجود دارد؟

مدتی است تهاتر اسلب فولادی با ورق فولادی در بازار مطرح گردیده است که این اتفاق به‌هیچ‌عنوان در بازار ایران نخواهد افتاد و ضرورتی برای این مهم نیز وجود ندارد، این طرح در زمانی که فولاد مبارکه ملزم به عرضه ۴۰۰ هزار تن است، می‌تواند برای جبران کمبود محصول تا این مقدار اجرا گردد، اما با کاهش عرضه در بازار و توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت با عرضه ماهانه ۲۷۰ هزار تنی فولاد مبارکه عملا ضرورتی برای تهاتر اسلب با تختال نیست. این طرح در جهت تأمین کسری محصولات فولادی مطرح گردیده که در این شرایط اقتصادی نبوده و ضرورتی برای اجرا نیز ندارد. لازم است تأکید کنم در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تهاتر اسلب با کلاف گرم و عرضه در بازار داخلی وجود ندارد و حتی فولاد مبارکه اقدامی برای واردات محصولات گرم و عرضه در بازار در دستور کار ندارد و پیگیر اصلاح حجم عرضه تکلیفی در کمیته مدیریت بازار کالا‌های پایه است.

تداوم شرایط فعلی و کاهش قیمت چه مشکلاتی را می‌تواند ایجاد کند؟

در صورت تداوم این روند کاهشی قیمت‌ها در بازار، به‌احتمال‌زیاد در ابتدا شرکت‌های مصرف‌کننده محصولات فولادی در پایین‌دست زنجیره فولاد با مشکلاتی جهت تأمین مبالغ اعتبارات اسنادی خود روبرو خواهند شد و در حقیقت این شرکت‌ها را برای پرداخت اعتبارات اسنادی با چالش روبرو کند که این چالش می‌تواند منجر به تعدیل تولید در کارخانجات پایین‌دستی و حتی تعدیل نیرو و کاهش اشتغال گردد. در ادامه این مشکل به حلقه‌های بالادستی زنجیره تولید منتقل خواهد شد و در چند ماه آینده تمامی زنجیره فولاد متأثر از این موضوع خواهد گردید. این موضوع حتی می‌تواند مشکلات اقتصادی برای نظام بانکی به همراه داشته باشد و لازم است هر چه سریع‌تر تدابیری برای جلوگیری از شدت این مشکلات اندیشیده شود.

سخن پایانی؟

لازم است سیستم بانکی کشور نیز همکاری لازم با تولیدکنندگان زنجیره فولاد کشور داشته باشند تا این تولیدکنندگان با چالش جدی مواجه نگردند، در غیر این صورت احتمال اینکه تعدادی از تولیدکنندگان کشور به علت بدهی‌های بانکی با ورشکستگی روبرو شوند بسیار زیاد است، که این مهم با سیاست‌های کلان دولت محترم جهت راه‌اندازی شرکت‌های تعطیل‌شده و افزایش اشتغال در کشور در تضاد است. لازم است هر چه سریع‌تر نهاد‌های مختلف چاره‌اندیشی نموده و از این رخداد جلوگیری نمایند. وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند جهت حمایت از صنایع داخلی، اقدامات حمایتی ازجمله افزایش تعرفه واردات را در دستور کار قرار داده و به‌سرعت اجرایی نماید.

منبع: خبرگزاری موج

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده