تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۴۴۱
کد خبر: ۲۶۹۸۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش واردات فولاد در بهار امسال

‌می‌متالز - آمار واردات زنجیره فولاد از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادی و آهن اسفنجی نشان می‌دهد که علاوه بر اینکه چند سالی است، کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز و واردات آن صفر بوده است، واردات سایر اقلام فولادی نیز در سه ماهه نخست امسال نسبت به میزان آن در مدت مشابه سال گذشته، کاهش میانگین ۱۹ درصدی داشته است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار قرار گرفت، در سه ماهه امسال میزان واردات مجموع مقاطع طویل فولادی ۲۰ درصد، محصولات فولادی و مجموع مقاطع تخت ۱۹ درصد نسبت به آمار واردات آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است؛ این در حالیست که کشور از واردات آهن اسفنجی و شمش فولاد (فولاد میانی) در این مدت بی‌نیاز بوده است.

بیشترین میزان واردات فولادی در سه ماهه ابتدایی امسال مختص محصولات فولادی معادل ۱۵۷ هزار تن است که نسبت به میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته (۱۹۴هزار تن) ۱۹ درصد کمتر شده است.

همچنین میزان واردات مقاطع تخت فولادی در مدت مذکور سال جاری معادل ۱۴۱ هزار تن ثبت شده که از میزان واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ درصد معادل ۳۳ هزار تن کمتر است. در بهار ۱۴۰۰ در مجموع ۱۷۴ هزار تن مقاطع تخت فولادی وارد کشور شده بود.

در نهایت مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده در سه ماهه ۱۴۰۱ نسبت به همین مدت در سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر شده و از ۲۰ هزار تن به ۱۶ هزار تن رسیده است.

طبق آمار، واردات شمش فولادی (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بوم) و آهن اسفنجی در سه نخست امسال صفر ثبت شده است.

از سوی دیگر طبق آمار، طی سه ماهه ابتدایی امسال بالغ بر سه میلیون و ۲۱۶ هزار تن صادرات اقلام فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای مقاطع تخت فولادی و شمش فولاد اکثرا کاهشی رقم خورده، اما در مقاطع تخت و شمش فولادی، صادرات بیشتر شده است.

شایان ذکر است برخلاف آنکه طی دو ماهه ابتدایی، صادرات آهن اسفنجی صفر بوده، اما در آمار سه ماهه صادرات ۹۵ هزار تنی ثبت شده که مربوط به خرداد ماه است، اما وارداتی در این زمینه سال‌هاست که به کشور صورت نمی‌گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده