تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۶۹۹۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر کل صمت خراسان جنوبی در شورای معادن استان:

اولویت استان، فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده آن در داخل استان است

‌می‌متالز - مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اولویت و تاکید استان بر انجام حداقل یک مرحله فرآوری بر روی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده و همچنین افزایش اشتغال از این طریق در داخل استان است.

به گزارش می‌متالز، عباس جرجانی با بیان این مطلب در دومین جلسه شورای معادن استان در سالجاری افزود: بر اساس تبصره ماده ۳۷ آیین نامه اجرایی قانون معادن، تامین مواد اولیه کارخانه‌های صنعتی مصرف کننده ماده معدنی در داخل استان در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به وجود ذخایر غنی معدنی در دو حوزه آهن و بنتونیت در استان تصریح کرد: ۲۷ معدن آهن، مگنتیت و هماتیت با استخراج سالانه بیش از ۸۶۱ هزار تن و ۱۳۰ معدن بنتونیت با استخراج سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس و با توجه به وجود واحد‌های فرآوری متعدد در حوزه آهن و بنتونیت و همچنین تقاضای این واحد‌ها برای فرآوری مواد معدنی داخل استان، می‌توان اولویت را در این خصوص بر واحد‌های فرآوری داخل استان گذاشت و مواد اولیه آن‌ها را تامین کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه بر عدم خروج مواد معدنی خام باکیفیت و عیار بالا از استان تأکید کرد.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: در این زمینه علاوه بر اینکه تکلیف قانونی وجود دارد، براساس تشخیص شورای معادن استان مواد اولیه باکیفیت و منحصر به‌فرد خراسان جنوبی، نباید به صورت خام از استان خارج شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی بهترین بنتونیت کشور را به خود اختصاص داده است متذکر شد: به منظور جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، آهن و بنتونیت به عنوان مواد اولیه بسیاری از صنایع کشور ابتدا در استان حداقل یک مرحله فرآوری شده، سپس در اختیار صنایع بالادستی قرار می‌گیرند.

به گفته وی؛ برای سایر مواد معدنی نیز در استان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری خواهد شد تا از خروج مواد اولیه خام جلوگیری شود.

گفتنی است، ارائه گزارش اداره کل امور مالیاتی از اقدامات جزء ۴ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه، گزارش اقدامات جزء ۵ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه، واگذاری معدن بر اساس ماده ۸۳ آیین نامه اجرایی قانون معادن و انتزاع یک واحد معدنی از ید بهره بردار از مهمترین دستور کار‌های دومین جلسه شورای معادن استان بود.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده