تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۲۶۹۸۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس خانه صنعت‌کاران ایران:

اطلاعات غلط منجر به تصمیم‌گیری‌های نادرست برای معدن فاریاب شد

‌می‌متالز - به دنبال اتفاقات اخیر در منطقه جنوب کرمان و برای معادن فاریاب، رئیس خانه صنعت‌کاران ایران ضمن تاکید بر اینکه اطلاعات خلاف واقع و ناملایمت‌ها منجر به اخذ تصمیم‌های نادرست در رابطه با این معدن شده است، از پیگیری خانه صنعت‌کاران تا حصول نتیجه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سیدعلیرضا بنی‌هاشمی در رابطه با اتفاقاتی که اخیرا در جنوب کرمان و برای معادن فاریاب پیش آمده، به تشریح موضوع و توضیح پیرامون آن پرداخت.

رئیس خانه صنعت‌کاران ایران بر توجه جدی دولت و بخش خصوصی به موضوع اقتصاد معدنی به‌عنوان ضرورت‌های فعلی کشور تاکید کرد و گفت: چنانچه در حوزه صنایع تکمیلی، تبدیلی و فرآورده‌های محصولات معدنی برنامه‌ریزی درست و اصولی صورت گیرد، می‌توان اقتصاد معدنی را جایگزین اقتصاد نفتی کرد.

وی افزود: یکی از این ظرفیت‌های اساسی، مجموعه معدنی فاریاب است با ظرفیت‌های ارزشمند با سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان که می‌توان از آن به‌عنوان یک الگوی موفق در مدیریت بخش خصوصی نام برد. سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در زمینه ایجاد اشتغال، انتقال تکنولوژی و تامین زنجیره مواداولیه بسیاری از کارخانه‌های کشور و همچنین تجهیز کارگاه‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه پالایشگاه تا سقف ۳۵ هزار تن در سال، از جمله اقدامات ارزشمند این حوزه است که در مجموعه معادن فاریاب توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

بنی‌هاشمی تصریح کرد: با این وجود متاسفانه در حال حاضر، این مجموعه معدنی که علاوه بر تامین مواداولیه و ورود در حوزه‌های مختلف فلزات رنگی (به‌عنوان نمونه موفق) و انتقال تکنولوژی در صادرات نیز موفق عمل کرده است، مورد ناملایمت‌ها و ناسازگاری‌ها و همچنین نظرات غیرعلمی و غیرکارشناسی برخی مسوولان قرار گرفته که به دنبال آن با بحران‌های کارگری مواجه شده است.

مسوولان معدنی کشور، تیم کارشناسی خود را برای کشف حقیقت اعزام کنند

این مقام صنعتی خاطرنشان کرد: با ورود مجموعه خانه صنعت‌کاران، حقوق معوق کارگران پرداخت شده، اما همچنان فضاسازی‌های روانی در این مجموعه وجود دارد؛ بر این اساس درخواست ما از مسوولان اعزام تیم کارشناسی است تا از نزدیک شاهد واقعیت‌ها باشند تا با اخذ تصمیم درست، مجموعه از بحران فعلی خود رهایی پیدا کند. ظرفیت ایجاد اشتغال بالغ بر ۱۰۰۰ نفری که در این مجموعه وجود دارد، می‌تواند بالفعل شود. نباید برخورد‌های سطحی‌نگری برخی، منتج به تعطیلی و بیکاری ۱۰۰۰ نفر کارگر شود.

رئیس خانه صنعت‌کاران ایران ضمن اشاره به اینکه کارفرمای این مجموعه دارای مالکیت خصوصی است و بیش از یک میلیون سهامدار و تعدادی از شرکت‌های هلدینگ در مجموعه فعالیت دارند، گفت: با بررسی‌های غیر کارشناسانه‌ای که در این حوزه انجام شده است، یکی از مسوولان مکاتبه‌ای با رئیس جمهوری انجام داده و متعاقبا در معاونت معدنی، بدون بررسی کارشناسی، موضوع وارد جلسه شورای عالی معادن شده است. ادعای این افراد برپایه این است که سه سالی است، این معدن تعطیل بوده است.

بنی‌هاشمی تاکید کرد: این در حالیست که این معدن سه سال تعطیل نبوده، بلکه یک ماه آن هم به‌جهت تعمیر و نگهداری تجهیزات تعطیل شده و در این مدت حقوق کارگران نیز پرداخت شده است و مجموعه معوقه‌ای ندارد.

کارگران در ابتدا تحت تاثیر خط‌های فکری، دچار اشتباه شدند، اما سریعا حقیقت روشن شد

وی ادامه داد: از ابتدای مرداد ماه، طبق اعلام کارفرما، ۱۰۰۰ نفر ثبت‌نام کرده تا کار آغاز و پالایشگاه با ۴۰۰ نفر (جمعا ۱۴۰۰ کارگر) مجدد فعال شود، اما متاسفانه به تحریک برخی مدیران و با ارائه خط فکری پیرامون مطالبات سهم کارگران، موضوع مورد توجه کارگران قرار نمی‌گیرد و آن‌ها عملا اعلام می‌کنند که با فرمان فرماندار یا نماینده به سر کار برخواهیم گشت. البته خوشبختانه کارگران طی روز‌های اخیر توجیه و متوجه شدند که اطلاعات اشتباه در اختیارشان قرار گرفته است و براین اساس خواستار برگشت به کار هستند.

رئیس خانه صنعت‌کاران ایران با بیان اینکه شورای عالی معادن بواسطه برخی اطلاعات اشتباه در شورا تصمیم به ابطال پروانه بهره‌برداری گرفته است، گفت: البته هنوز موضوع ابلاغ نشده و وزیر صمت دست نگه داشته است؛ چرا که اعتراض‌ها و درخواست بررسی موضوع انجام شده است.

بنی‌هاشمی تصریح کرد: اطلاعات نادرست همراه با شایعه‌پراکنی‌ها در اختیار معاونت معدنی قرار گرفته و این معاونت نیز بدون تحقیق و صحت‌سنجی، تصمیمی اتخاذ کرده که منجر به نابودی این مجموعه خواهد شد؛ لذا مکاتبات متعددی از سوی کارفرمای مجموعه و خانه صنعت‌کاران ایران صورت پذیرفته و تمام اطلاعات و اسناد ارائه شده است. امیدوار هستیم که با برداشتن موانع، صنایع این چنینی مورد حمایت قرار گیرند و روند تولید ادامه‌دار باشد. ضمن اینکه بایستی در اولین فرصت عرصه دخالت برخی مدیران بسته شود و مجدد این معدن آغاز به تولید کند.

برخی اسناد ارائه شده به شرح زیر هستند:

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده