تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۷۷۶۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خام‌فروشی آهن و بنتونیت خراسان جنوبی ممنوع شد

‌می‌متالز - براساس مصوبه شورای معادن استان، خام‌فروشی یا خروج بدون فرآوری مواد معدنی آهن و بنتونیت از خراسان جنوبی به مدت سه سال ممنوع است.

به گزارش می‌متالز، عباس جرجانی در این باره گفت: ۱۵۴ معدن بنتونیت با ذخیره قطعی ۶۶ میلیون تن و استخراج سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در خراسان جنوبی وجود دارد و با اجرای این مصوبه ارزش افزوده مواد معدنی نصیب استان خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۶۱۱ نفر در معادن بنتونیت خراسان جنوبی یا در زمینه فرآوری این ماده معدنی فعالیت دارند.

وی گفت: سال اول به میزان ۵۰ درصد، سال دوم ۷۵ درصد و در سال بعد ۱۰۰ درصد استخراج اسمی پروانه معدنی در اختیار واحد‌های فرآوری استان قرار می‌گیرد و با اجرای این طرح به هیچ عنوان بنتونیت به‌صورت خام و کلوخه از منطقه خارج نخواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی بیان کرد: فرآوری بنتونیت برای واحد‌های ذوب آهن در داخل استان انجام می‌شود، اما تلاش ما این است که با احداث واحد‌های فرآوری، زنجیره تولید را تکمیل کنیم.

جرجانی افزود: وقتی واحد‌های فرآوری ما ظرفیت تکمیل چرخه فرآوری را دارند این ماده معدنی با ارزش نباید از استان خارج و سود آن نصیب سایر استان‌ها شود.

وی از فعالیت هشت واحد فرآوری بنتونیت در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این واحد‌ها ظرفیت فرآوری اولیه یا پودر کردن تمامی ماده معدنی استخراجی استان را دارند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: ماده معدنی بنتونیت در سراسر کشور وجود دارد، اما علت اینکه بنتونیت خراسان جنوبی خواهان زیادی دارد این است که عیار آن خیلی بالا است.

وی افزود: در گذشته بنتونیت منطقه به سایر استان‌ها صادر و با بنتونیت عیار پایین مخلوط می‌شد تا بهره‌وری بیشتری در زمینه فرآوری برایشان داشته باشد.

جرجانی گفت: عیار ماده معدنی بنتونیت استان در برخی مناطق به ۷۰۰ نیز می‌رسد که کیفیت بی‌نظیری در سطح کشور و جهان است.

وی خاطرنشان کرد: این ماده معدنی در اکثر صنایع قابل استفاده است و بیشترین تعداد معادن بنتونیت و با کیفیت بالا در شهرستان‌های فردوس و سرایان قرار دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر ۲۷ معدن فعال آهن، مگنتیت و هماتیت با ذخیره قطعی ۱۳ میلیون تن، اشتغال ۳۰۲ نفر، استخراج سالانه ۸۷۲ هزار و ۵۰۰ تن و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد و ۶۱۷ میلیون ریال در این استان وجود دارد.

وی گفت: بیشترین تعداد معادن سنگ آهن استان در شهرستان طبس با ۱۱ مورد وجود دارد و بیشترین معادن آهن در شهرستان‌های خوسف، زیرکوه، بشرویه، نهبندان، قاینات و سرایان است.

جرجانی بیان کرد: در زمینه معادن آهن هم با توجه به میزان تولید و نیاز واحد‌های فرآوری، معادن موظف هستند به مدت سه سال، سال اول ۵۰ درصد، سال دوم ۷۰ درصد و سال سوم ۱۰۰ درصد از میزان استخراج اسمی پروانه معدن خود را به واحد‌های فرآوری استان اختصاص دهند.

وی افزود: در حال حاضر واحد‌های فرآوری کنسانتره و گندله‌سازی آهن در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، زیرکوه، خوسف و طبس در دست اجراست که با تکمیل این طرح‌ها تحول بزرگی در زمینه فرآوری ماده معدنی سنگ آهن در استان روی می‌دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۷۲۷ معدن با ۵۵ نوع ماده معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن در این استان وجود دارد و خراسان جنوبی رتبه اول کشور را در ذخایر زغال‌سنگ، منیزیت و خاک‌های نسوز دارا است، همچنین رتبه ششم را در تعداد معادن و رتبه چهارم کشور را از حیثت تعداد اشتغال ایجاد شده در این بخش دارد.

وی گفت: رتبه دوازدهم کشور در ذخایر قطعی معادن از آن خراسان جنوبی است که با وجود این ظرفیت‌ها از خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن کشور یاد می‌شود.

به گفته جرجانی در حوزه اکتشاف نیز پهنه‌ای به وسعت ۵۰ هزار کیلومتر مربع زیر پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته که منجر به شناسایی ۱۷۷ محدوده امیدبخش شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده