تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۳۲۴۷۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان خراسان جنوبی اعلام کرد؛

نیاز به سرمایه‌گذار برای فرآوری بنتونیت خراسان جنوبی

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: فرآوری کامل بنتونیت راهکاری برای افزایش ارزش افزوده این ماده معدنی است و به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای ساخت واحد فرآوری پیشرفته بنتونیت هستیم.

به گزارش می‌متالز، احمد آریافر روز چهارشنبه افزود: واحد‌های فرآوری زیادی در استان داریم که البته این واحد‌ها در زمینه میکرونیزه کردن (فرآیند کاهش اندازه متوسط قطر ذرات) این ماده معدنی فعالیت دارند.

وی گفت: در حال حاضر ماده معدنی بنتونیت استان به صورت تنی خرید و فروش می‌شود و زمانی می‌توانیم مدعی ایجاد ارزش افزوده در این بخش شویم که بنتونیت به صورت کیلویی به فروش برسد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تاکید کرد: باید در خراسان جنوبی به سمت فرآوری پیشرفته و تولید بنتونیت فعال از نوع کلسیمی حرکت کنیم تا شاهد ارزش افزوده بیشتر آن باشیم.

وی افزود: با این اقدام مدعی خواهیم شد که بنتونیت‌ها سهم خوبی را در ارزش افزوده بخش معدن استان ایفا می‌کنند و از خام فروشی این ماده معدنی به استان‌های مجاور نیز جلوگیری خواهد شد.

آریافر گفت: تاکنون جواز تاسیس برای احداث ۲۷ واحد فرآوری بنتونیت در استان صادر شده و ۱۶ واحد فرآوری بنتونیت با اشتغالزایی ۲۳۰ نفر فعال است.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی به عنوان یکی از قطب‌های معدنی کشور تنوع زیادی در این زمینه دارد و ذخیره معدنی خوبی از نظر ماده معدنی بنتونیت داریم به طوری که ۸۵ درصد ذخایر بنتونیت کشور با ذخیره ۶۳ میلیون تن در این استان وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۴۶ معدن بنتونیت در استان که بیشتر آن‌ها در شهرستان‌های سرایان و فردوس است، افزود: میزان ذخیره اکتشافی این معادن ۶۳ میلیون تن است و زمینه اشتغال ۶۲۹ نفر را فراهم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن بنتونیت از معادن استان استخراج می‌شود گفت: بنتونیت‌های خراسان جنوبی براساس کیفیت و ترکیب شیمیایی به ۲ نوع سدیمی و کلسیمی تقسیم بندی می‌شوند که نوع سدیمی قابلیت جذب آب بیشتری دارد.

آریافر بنتونیت را از مواد معدنی پرکاربرد در دنیا معرفی کرد و گفت: متاسفانه ارزش افزوده بنتونیت در سهم معدن استان پایین بوده و علت اصلی این است در زمینه فرآوری این ماده معدنی با ارزش کار نشده است.

وی کمبود برق، ناکافی بودن منابع مالی برای پرداخت تسهیلات را از جمله موانع پیش‌روی احداث و توسعه واحد‌های فرآوری بنتونیت در خراسان جنوبی ذکر و اضافه کرد: همچنین برخی واحد‌های فعال استان در تامین خوراک دچار مشکل هستند و علت اصلی این است که برخی معدنکاران ماده معدنی خود را به صورت خام به خارج استان منتقل می‌کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: راهبرد ما این است که خام فروشی بنتونیت در استان به حداقل ممکن برسد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده