تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۵۵۰
کد خبر: ۲۷۰۱۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیانیه حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص سفر ریاست جمهوری به استان کرمان

بیانیه حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص سفر ریاست جمهوری به استان کرمان
‌می‌متالز - متن بیانیه نماینده مردم سیرجان و بردسیر و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص سفر ریاست جمهوری به استان کرمان را در ادامه بخوانید.

به گزارش می‌متالز، متن پیام به شرح زیر است:

باسمه تعالی

اینک که در آستانه سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به استان پهناور کرمان هستیم نه به لحاظ معمول بلکه به رسم ادب میزبانی از صمیم قلب این حضور انشااالله پر خیر و برکت را گرامی داشته و از این اهتمام ویژه شخص ریاست محترم جمهور و اعضای دولت به استان کرمان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

به مصداق آیه شریفه ۵۵ سوره ذاریات وذکران الذکری تنفع المومنین مطالبی را به استحضار می‌رسانم: پرواضح است و اطمینان دارم حضرتعالی اشراف کامل به وضعیت اقتصادی استان دارید. استانی برخوردار از همه مواهب طبیعی، نیروی انسانی توانمند تحصیلکرده و تاثیرگذار، تنوع اقلیم و موقعیت بسیار خاص جغرافیایی چنانچه با اصلاح حکمرانی اقتصادی کار‌های بزرگ گذشته البته با رویکرد جدی و جهادی مبنی بر دانش ادامه یابد. می‌توان انتظار داشته استان و در حقیقت ۱۱ درصد از سرزمین کشورالگوی توسعه یافته پایداری را تجربه نماید.

در این راستا ذکر چند نکته را ضروری میدانم.

۱- ارزیابی دقیقی از شاخص‌های توسعه پایدار بعمل آمده وعلت عدم قرارگیری در جایگاه مناسب رتبه بندی استان‌ها با وضعیت پتانسیل‌های اقتصادی استان بررسی و راهکار عملی مبتنی بر برنامه ریزی برای بهبود این شاخص‌ها ارائه و اجرا گردد، به عنوان مثال کرمان در زمینه فقر آموزش در جایگاه مناسب قرار دارند.

۲- از موضع گیری‌ها، بیانات و اقدامات حضرتعالی می‌شود چنین استنباط نمود که از نقش اساسی بخش خصوصی در توسعه اقتصادی متوازن و پایدار در کشور حمایت می‌نمائید. داشتن اقتصادی بهره ور، به روز و رقابت پذیر در گرو ورود جدی بخش خصوصی می‌باشد آنهم مستلزم رفع موانع، بهبود فضای کسب و کار رفع انحصار و رقابت نابرابر دولت، تسهیل امور سرمایه گذاری، اصلاح قوانین و مقررات مزاحم، راه اندازی پنجره واحد الکترونیکی، پاسخگو کردن سیستم اجرایی کشور اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر بانکی می‌باشد.

۳- در حال حاضر اقتصاد استان مبنی بر منابع است و همه می‌دانیم این منابع عمر محدودی دارند. این سوال به طور جدی مطرح است که با پایان یافتن منابع عظیم معدنی و عدم تکمیل زنجیره‌های ارزش صنایع معدنی در کرمان سرنوشت کارخانجات فعلی و به تبع آن اقتصاد مبتنی شده بر آن چه خواهد بود و نسل‌های آینده کرمان با چه ساز وکاری ادامه حیات خواهند داد. توجه جدی به این موضوع بسیار ضروری و حیاتی است.

٤- منابع مالی حاصل از استخراج و فرآوری مواد معدنی) مس، سنگ آهن، زغال، کروم به صورت سود خالص قابل تقسیم بین سهامداران و عناوینی مانند حقوق دولتی بهره مالکانه و ... از دسترس توسعه استان و تکمیل زنجیره‌های ارزش خارج و نگرانی در بند ۳ را تشدید می‌نماید.

٥- انتظار فعالیت وسیع، عمیق و جامع اکتشافات معدنی در تمامی پهنه‌های استان کرمان و خصوصاً شهرستان‌های جنوب که برخوردار از پتانسیل‌های مدنی و نقاط امید بخش هستند. برای تداوم تامین مواد اولیه کارخانجات فراوری و افزایش بهره برداری از معادن انتظار دیگری است که فعالین حوزه معدن استان دارند این امر کمک شایانی به توسعه و تجهیز امکانات اکتشافی، انتقال تکنولوژی‌های جدید و تامین فعالیت‌های اکتشافی کشور خواهد نمود.

٦- تکمیل نمودن حلقه‌های تامین زیرساخت‌ها از جمله گاز) خط ۱۱ سراسری کشور علی رغم تصویب در برنامه‌های وزارت نفت از سال ۹۵ تا کنون بودن اقدام مانده (انرژی برق) به دلیل طرح‌های توسعه واحد‌های تولیدی در آینده نزدیک کمتر در تراز منفی قرار خواهد گرفت و نیاز استان، حداقل ۳۰۰۰ مگاوات اضافه خواهد بود.

۷- سرمازدگی شدید در آغاز سال جاری موجبات خسارات فراوان به کشاورزان شده و شرایط نابود کننده و تداوم آن در سال آینده و عدم حمایت جدی در جبران این خسارت‌ها از سوی نهاد‌های مسئول آشفتگی بازار و تولید این محصول استراتژیک و بیکاری خیل عظیم شاغل در این بخش، توقف فعالیت‌های صنعتی مرتبط و کلیه فعالیت‌های وسیع و وابسته را ایجاد کرده و بیم‌های امنیتی ناشی از بیکاری شاغلان را فراهم نموده است. کشاورزان فعال در این زمینه تحقق جدی و فوری برآورد دقیق خسارات، پرداخت بیمه، تامین سرمایه در گردش سال جاری و سال آینده برای ادارهی مزرعه و صنعت خود، تعویق پرداخت وام‌های سررسید شده را دارند.

۸- استان کرمان با توجه به تولیدات خود از جمله استان‌های صادراتی کشور به شمار می‌رود در کنار صنایع بزرگ استان در ۴ سال گذشته بسیاری از فعالین کوچیک و متوسط بخش خصوصی استان بعلت موضوع تعهدات ارزی دچار مشکلات متعدد شده و شخصا فعالیت خود را متوفق کرده اند. خواهشمند است ضمن کمک به حل مشکلات تعهدات ارزی کلیه فعالیت بخش خصوصی نسبت به حذف تفاوت قیمت مصنوعی ارز بازار نیما و بازار آزاد اقدام شود.

۹- میتوانیم اذعان نماییم که استان کرمان به لحاظ برخورداری از پتانسیل‌های لازم می‌تواند پشتوانه جدی در توسعه سواحل مکران باشد و موجبات تسریع در اجرای منویات مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت سیزدهم را فراهم نماید. در اولویت قرار گرفتن مطالعه این اولویت و توسعه توامان منطقه سواحل مکران و پیوند آن با استان کرمان ضرورتی بسیار فوری و جدی است.

خواسته‌های فوق که فقط بخشی از نیازمندی‌های توسعه‌ای استان کرمان می‌باشد مطرح گردید شرح مفصل ان چه نیاز است در این مجال نمی‌گنجد، اما اجرای همین موارد این اطمینان را ایجاد خواهد نمودکه سفر ریاست محترم جمهور و دستور قاطع تحقق این موارد و طرح آن در دولت بعنوان برنامه جامع توسعه استان در کرمان موجبات جهش بزرگ اقتصاد استان را فراهم خواهد نمود و دستاوردی عظیم در تاریخ استان کرمان به یمن اولین سفر رسمی ریاست محترم جمهور دولت سیزدهم به یادگار خواهد گذاشت.

عناوین برگزیده